۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۲۶
کد خبر: 83201907
T T
۰ نفر

مديريت آب گيلان در چهار بخش برنامه ريزي شده است

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۲۶
کد خبر: 83201907
مديريت آب گيلان در چهار بخش برنامه ريزي شده است

رشت - ايرنا - نماينده عالي دولت در گيلان گفت: برنامه مديريت آب در استان در حوزه آب، در چهار بخش پيش بيني شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا مصطفي سالاري روز پنجشنبه در آيين افتتاح سد لاستيكي پهلوان بست لنگرود با تبريك دهه مبارك فجر و تقدير از تلاش ها و حضور اثرگذار محمدباقر نوبخت در گيلان، اظهار داشت: برنامه هاي استان در حوزه آب در چهار بخش پيش بيني شده است.
وي با بيان اينكه بخش اول برنامه ريزي ها به سدهاي بلند از جمله پلرود، شفارود و ... مربوط مي شود، عنوان كرد: اميدواريم اين پروژه ها با حمايت دولت هرچه سريعتر به ثمر برسند.
وي سدهاي لاستيكي را دومين حوزه مورد توجه در زمينه آب معرفي كرد و بيان داشت: در مجموع احداث 11 سد لاستيكي در دستور كار گيلان قرار گرفت و امروز شاهد به ثمر رسيدن سد لاستيكي پهلوان بست در لنگرود هستيم.
نماينده عالي دولت در گيلان اضافه كرد: تلاش مي كنيم هرچه سريعتر به انتظار مردم براي بهره برداري از ساير سدهاي لاستيكي استان كه بسيار در حوزه تامين آب كشاورزي اثرگذار هستند، پايان دهيم.
وي ادامه داد: آب بندان ها در سومين سطح از برنامه ريزي هاي ما در زمينه آب قرار دارند و تمهيدات ويژه اي در اين حوزه انديشيده شده است.
سالاري با اشاره به اينكه ساماندهي آب بندان ها بدون هزينه كردن ريالي از منابع دولتي صورت مي گيرد، افزود: پيمانكاران بخش خصوصي در قبال انجام كار از منافع اقتصادي ناشي از رسوبات برداشت شده بهره مند مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: با تحقق برنامه ريزي هاي صورت گرفته در حوزه لايروبي آب بندان ها، 400 ميليون متر مكعب آب تنظيمي به ظرفيت منابع آبي اضافه مي شود و گيلان را از معضل كمبود آب كشاورزي نجات مي دهد.
استاندار گيلان با بيان اينكه چهارمين بخش از برنامه هاي تعريف شده در حوزه آب نيازمند بررسي هاي عميق است، گفت: در اين بخش ما حفر چاه در مناطقي كه سطح آب زيرزميني بالا است را مد نظر قرار داده ايم.
وي يادآور شد: اگرچه حفر چاه جديد در استان هايي كه با مشكل كمبود آب و نزولات جوي مواجه هستند ممنوع است، اما در گيلان شرايط متفاوتي داريم و گاهي سطح بالاي آب هاي زيرزميني مشكل آفرين مي شود.
سالاري تصريح كرد: ساماندهي پروژه ها در بخش هاي ياد شده مي تواند مشكلات كمبود آب كشاورزي در گيلان را مرتفع سازد.
وي در ادامه به وضعيت پروژه هاي لنگرود اشاره كرد و گفت: در دهه فجر امسال، 188 پروژه با اعتبار 45 ميليارد تومان در اين شهرستان به بهره برداري مي رسد.
استاندار گيلان با يادآوري اين نكته كه طرح هاي بزرگي طي هفته ها و ماه هاي آينده در شهرستان لنگرود آماده افتتاح مي شوند، افزود: پروژه هاي متعددي از جمله كمربندي، اورژانس هوايي و دو بيمارستان در لنگرود دردست اجرا قرار دارند كه يكي از بيمارستان ها در كوتاه مدت مي تواند آماده بهره برداري شود.
وي همچنين به آغاز عمليات اجرايي بندر چمخاله اشاره و اظهار كرد: شايد بتوان اين پروژه را گام جديدي در كشور دانست كه از سوي سازمان بنادر و دريانوردي برداشته شد.
سالاري با بيان اينكه بندر مذكور به طور ويژه در حوزه مسافري و گردشگري فعاليت خواهد كرد، گفت: با توجه به جذابيت هاي بي نظير منطقه در حوزه گردشگري، آثار مثبت اجراي اين پروژه بسيار بيشتر از 200 شغلي است كه مستقيما ايجاد مي كند.
نماينده عالي دولت در گيلان عنوان كرد: با احداث بندر چمخاله به طور حتم مشاغل متعددي در پس كرانه به وجود مي آيد و با رونق گردشگري، اقتصاد شهرستان نيز قوت مي گيرد.
سد لاستيكي پهلوان بست بزرگترين سد لاستيكي در كشور محسوب مي شود كه با اعتبار 10 ميليارد تومان احداث شد و به بهره برداري رسيد.
شهرستان لنگرود در 60 كيلومتري شرق مركز استان گيلان واقع است.
7296/2007