۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 83207976
T T
۰ نفر
ماجراي بازسازي پله‌هاي دانشكده پزشكي تهران؛ مرمت يا تخريب؟

تهران- ايرناپلاس- با وجود آنكه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي تهران نسبت به تخريب پله‌هاي جنوبي دانشكده پزشكي ابراز نگراني مي‌كنند و معتقدند بخشي از هويت ميراثي اين دانشگاه از بين رفته است، رئيس اين دانشكده مي‌گويد، پروژه مرمت پله‌هاي جنوبي، بخشي از فرآيند بازسازي است كه با نظارت ميراث فرهنگي انجام مي‌شود.

هفته گذشته عكس‌هايي از تخريب پله‌هاي جنوبي دانشگاه تهران كه بخشي از بناهاي ميراثي اين دانشگاه است، در فضاي مجازي منتشر شد. انتشار اين عكس‌ها همراه با نگراني‌هايي از سوي دانشجويان و دانش‌آموختگان اين دانشگاه بود كه مي‌گفتند بناي قديمي و هويت تاريخي اين دانشگاه در حال تخريب است. اين در حالي است كه مرمت بناهايي با عمر طولاني و ارزش ميراثي همواره از دغدغه‌هاي اصلي دوستداران فرهنگ و هنر است.

**پروژه با نظارت ميراث فرهنگي انجام مي‌شود

شهريار نفيسي، رئيس دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني تهران در گفت‌وگو با ايرناپلاس در مورد تخريب پله‌هاي جنوبي اين دانشكده با وجود اهميت ميراثي آن مي‌گويد: كاري كه در حال انجام آن هستيم از سال قبل شروع شده و با مجوز سازمان ميراث فرهنگي انجام مي‌شود و مديركل اداره ميراث فرهنگي استان تهران در فروردين 97 طي نامه‌اي آقاي حشمتي را به‌عنوان ناظر بر اين پروژه معرفي كردند.

وي افزود: پيمانكار اين پروژه نيز آقاي دكتر قمري، استاد معماري دانشگاه هستند و كار تخصصي ايشان مرمت آثار تاريخي و ميراث فرهنگي است و همه چيز با نظارت ايشان انجام مي‌شود. كاري كه در پله جنوبي دانشكده پزشكي انجام شده، ترميم و بازسازي سنگ‌هاي تخريب شده پلكان بوده كه قسمتي از اين سنگ‌ها ترميم و بازسازي شدند. هيچ‌گونه گودبرداري انجام نشده، به عمق نرفتيم، تخريب انجام نشده و تنها يك لايه از سنگ‌هاي تخريب شده برداشته شده و سنگ نو جايگزين شده است. تكه‌هاي قابل استفاده از سنگ‌هايي كه برداشتيم را نگه داشتيم تا براي قسمتي از سنگ‌هاي پايين نما كه نياز به بازسازي دارد جايگزين كنيم.

**بناي دانشگاه را به حالت اصيل آن برمي‌گردانيم

رئيس دانشكده پزشكي در مورد اهميت نگهداري از اين ميراث آموزشي گفت: خودم 34 سال پيش دانشجوي اين دانشگاه بودم و مثل بقيه افراد كه دغدغه ميراث فرهنگي دارند، براي ما هم حفظ دانشگاه اهميت دارد. اينجا را مثل خانه خودمان دوست داريم و حاضر نيستيم اين ساختمان كوچك‌ترين آسيبي ببيند. در جريان بازسازي، تغييراتي كه در 30-40 سال گذشته در ساختمان ايجاد شده بود را به اصالت اوليه باز مي‌گردانيم.

وي افزود: رنگي كه به سنگ‌ها زده بودند سبب آسيب شده بود، رنگ‌ها را از آن‌ها شستيم. چند لايه رنگ را از نماي ساختمان برداشتيم تا به رنگ سفيد اوليه برسيم. در جريان بازسازي تغييراتي كه ناخواسته و ندانسته براي ساختمان ايجاد شده را به همان اصالت اوليه بازمي‌گردانيم.