۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 83208938
T T
۰ نفر
270 تاسیسات گردشگری در خراسان رضوی در حال ساخت است

مشهد- ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: 270 پروژه تاسیسات گردشگری هم اینك در سطح این استان با سرمایه گذاری 80 میلیارد ریال در حال اجرا هستند.

ابوالفضل مكرمی فر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: روند اجرای این تعداد پروژه تاسیسات گردشگری در سطح خراسان رضوی با پیشرفت 45 در جریان است.
وی بر نقش تاثیرگذار بهره برداری از 270 پروژه تاسیسات گردشگری در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در خراسان رضوی اشاره و بیان كرد: با بهره برداری از این پروژه ها افزون بر 10 هزار نفر به صورت مستقم در آنها شاغل می شوند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی همچنین این استان را قطب گردشگری مذهبی ایران توصیف و بیان كرد: بر این اساس خراسان رضوی به دلیل حجم ارائه خدمات گردشگری به زائران و مسافران از نظر تعداد تاسیسات گردشگری رتبه نخست را كشور دارد.
وی ادامه داد: هم اینك دو هزار و 230 واحد تاسیسات گردشگری فعال در خراسان رضوی وجود دارند كه نقش اساسی در رونق اقتصادی استان ایفا می كنند.
مكرمی فر همچنین به سیاستهای اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در زمینه هدایت سرمایه گذاران به شهرستانهای استان اشاره و بیان كرد: تمركز سرمایه و جمعیت در مشهد از چالشهای مركز استان می باشد بطوری كه موجب مهاجرت از شهرستانها به مشهد شده است.
وی گفت: این در حالی است كه تقریبا بخش زیادی از ظرفیتهای گردشگری شهرستانهای استان خراسان رضوی كمتر مورد توجه قرار گرفته اند. 
خراسان رضوی مقصد حدود نیمی از گردشگران خارجی ورودی به ایران می باشد و مشهد به عنوان دومین كلانشهر مذهبی جهان با بیش از 250 هزار نفر گنجایش اقامت موقت و دائم سالانه میزبان افزون بر 30 میلیون گردشگر است. تاكنون هزار و 500 اثر تاریخی فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند. این تعداد اثر كه از سال 1310 تا پایان سال 1393 ثبت و دارای شماره ملی شده اند شامل 930 بنای تاریخی، 471 تپه و محوطه تاریخی، 58 مورد میراث معنوی، 28 مكان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است. همچنین خراسان رضوی حدود 10 هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد. این استان با 90 رشته صنایع دستی نیز دارای حدود 20 هزار هنرمند فعال در این حوزه است. 14 موزه و 22 مكان تاریخی و فرهنگی نیز در خراسان رضوی زیر نظارت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدیریت می شوند.
خراسان رضوی هزار واحد اقامتی رسمی فعال دارد.
7496/1858