۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۴۷
کد خبر: 83210532
T T
۰ نفر

جشن تكليف، آغاز مشق بندگي و زندگي

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۴۷
کد خبر: 83210532
جشن تكليف، آغاز مشق بندگي و زندگي

گچساران- ايرنا - آئين هاي جشن تكليف دانش آموزان ايراني از سال 1374 شمسي تاكنون در جاي جاي كشور برگزار مي شود و اين جشن آغاز فرصتي دور و دراز براي مشق بندگي و زندگي توسط نسل آينده ساز فرداي ايران است.

به گزارش ايرنا، آئين جشن تكليف پسران عشاير 9 استان كشور از جمله اصفهان، چهارمحال و بختياري، خوزستان، فارس، كهگيلويه و بويراحمد، فارس، كرمان، يزد، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان اين روزها در روستاي سرابنيز در شهرستان گچساران در حال برگزاري است .
اين جشن چهار روزه در هواي بهاري اواخر بهمن ماه شهرستان گرمسيري گچساران ، فرصتي گرانبها براي فراگيري احكام ديني و ايجاد انگيزه در دانش آموزان براي شركت در برنامه هاي ديني و فرهنگي فراهم كرده است.
جشن بزرگ تكليف 455 دانش ‌آموز عشاير كشور با حضور مسئولان اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش ، متوليان آموزش و پرورش در كهگيلويه و بويراحمد ، جمعي از مسئولان كشوري و استاني و عشاير غيور در شهرستان گچساران در حال برگزاري است.
بيش از سه هزار و 600 دانش آموز عشايري در كهگيلويه و بويراحمد مشغول به علم آموزي هستند. از اين تعداد 91 پسر امسال به سن تكليف رسيده اند و در اين جشن همراه با ديگر هموطنان خود مشق بندگي خداوند آغاز مي كنند.
جشن تكليف در حقيقت آغاز تولد معنوي و زمان مناسب براي پيدا كردن راه حقيقت، كمال و ارتباط بيشتر با خداوند است كه بايد به دانش آموزان كمك كرد تا از اين فرصت طلايي براي خودسازي و خداشناسي استفاده كنند.
كارشناسان امور ديني مي گويند: جشن تكليف روزي است كه به ‌طور رسمي دختر يا پسر به دايره بندگان مسئول خداوند وارد مي‌شود و به‌طور مستقيم مخاطب بايد‌ها و نبايد‌هاي ديني و شرعي مي‌شود.
به گفته اين كارشناسان ،دختران در پايان 9 سال قمري و پسران در پايان 15سال قمري به سن شرعي براي انجام تكليف مي رسند و بهتر است والدين چند‌ ماه قبل از رسيدن به اين روز با دختر يا پسر خود درباره اين مسئله صحبت كنند و او را به انجام تكليف ديني تشويق كنند.
يكي از دانش آموزان عشاير شركت كننده در آئين جشن تكليف استان هاي جنوبي و مركزي كشور در گچساران گفت: نوجوانان روزهاي به يادماندني معدودي را مانند جشن تولد‌هاي هر ساله، جشن شكوفه‌ها براي ورود به مدرسه، جشن الفبا براي كودكي كه خواندن آموخته است در زندگي تجربه مي كنند.
نويد افزود: روز جشن تكليف به عنوان روزي كه دختر يا پسر به دايره بندگان مسئول خداوند وارد مي‌شود نيز از روزهاي خاص زندگي اوست و تفاوت اصلي آن با ديگر روزها مسئول شدن فرد در زندگي است.
نويد اظهار داشت: در آئين جشن تكليف با توجه به اينكه فرد در كارگاه هاي آموزشي شركت مي كند آگاهانه انجام فرايض ديني را مي پذيرد .
يك دانش آموز ديگر شركت كننده در اين آئين گفت: من در سال گذشته روزه كله گنجشكي گرفتم و صحيح خواندن نماز را هم از پدرم آموخته ام و وقتي شنيدم امسال به سن تكليف رسيدم و بايد روزه كامل بگيرم ذوق زده شدم چون فهميدم بزرگ و مسئوليت پذير شده ام.
نماينده ولي فقيه در كهگيلويه و بويراحمد به نوجوانان شركت كننده در جشن تكليف دانش آموزان عشاير توصيه كرد تا از همين روزهاي نخست ورود به سن تكليف، رابطه‌ي خود را با خداي متعال مستحكم كنند.
آيت الله سيد شرف الدين ملك حسيني عيب بزرگ دنياي مادي غرب را قطع رابطه‌ انسان با خداوند دانست و بيان كرد: راز پيشرفت يك انسان در زندگي فردي و اجتماعي داشتن ايمان به معبود و توكل به اوست.
نماينده ولي فقيه در كهگيلويه و بويراحمد نخستين گام براي داشتن رابطه خوب با خداوند را خواندن نماز با توجه قلبي ذكر كرد.
ملك حسيني گفت: حفظ كرامت انساني در امر به معروف و نهي از منكر همراه با حفظ كرامت انسان ها ، اصلي است كه باعث داشتن جامعه سالم مي شود.
آيت الله ملك حسيني گفت: امر به معروف و نهي از منكر اساس فرهنگ ديني است كه نسل جوان بايد از هم اكنون به آن پايبند باشند.
ملك حسيني ابراز كرد: معلمان و والدين پس از برپايي جشن تكليف ، مسئولند نسل فردا را براي انجام مسائل ديني ، مسئوليت پذير پرورش دهند.
وي ابراز كرد: انسان با مكلف شدن كرامت و شرافت پيدا مي كند و وقتي انسان لياقت پيدا كند بر دوش او مسئوليت گذاشته مي شود و امروز دانش آموزان به اين جايگاه رسيده اند، جشن تكليف ، جشن بلوغ درايت انسان و رسيدن بشر به رشد و قرار گرفتن در معرض توجه خداوند است.
نماينده ولي فقيه در استان و نماينده مردم در مجلس خبرگان رهبري گفت: جشن تكليف جشن شكوفايي ظرفيت ها و جشن نور است و از خداي بزرگ بخواهيم تا انجام نماز ،روزه، عفت، حيا، صداقت و رستگاري را به ما عطا كند.
ملك حسيني از وزارت آموزش و پرورش بخاطر تلاش هاي ارزنده اي كه براي اجراي برنامه هاي ارزشمند معنوي و ديني انجام مي دهد قدرداني كرد.
معاون اقامه نماز اداره كل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش گفت: جشن تكليف دانش آموزان در راستاي اهداف نظام تعليم و تربيت، اجرايي نمودن منويات مقام معظم رهبري و توسعه و تعميق فرهنگ اقامه نماز برگزار مي‌شود.
هشت ميليون و 500 هزار دانش آموز دختر در سراسر كشور از سال 74 تاكنون در جشن تكليف شركت كرده اند.
به گفته اسكندريان ، هر ساله جشن تكليف براي 350 هزار دانش آموز دختر يعني معادل صد در صد اين دانش آموزان در كشور برگزار مي شود.
معاون اقامه نماز اداره كل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: جشن تكليف براي 75 درصد دانش آموز پسر به تعداد 250 هزار نفر نيز در كشور برگزار مي شود.
حجت الاسلام و المسلمين اسكندريان اظهار داشت: آموزش سبك زندگي ايراني اسلامي و تعميق اعتقادات و باورهاي دانش آموزان ، رسالت فرهنگي مدارس براي مصون ماندن اين قشر از آسيب هاي اجتماعي و تبليغات رسانه اي دشمن است.
وي تاكيد كرد كه هم اكنون بهترين راهكار مقابله با آسيب هاي اجتماعي در ميان نسل نوجوان و جوان روي آوردن آنان به اقامه نماز است.
آمارها نشان مي دهد پس از پيروزي انقلاب اسلامي، فعاليت‌هاي خوبي در زمينه اشاعه فرهنگ اقامه نماز در بين دانش آموزان و در مدارس انجام ‌شده است.
تا قبل از دولت تدبير و اميد جشن تكليف اغلب با اولويت دانش آموزان دختر در مدارس برگزار مي شد اما وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخير با هدف تشويق همه دانش آموزان به انجام اين فريضه الهي در بخش پسران هم اقدام كرده است.
مدير كل آموزش و پرورش كل كهگيلويه و بويراحمد هم گفت: جشن تكليف دانش آموزان در قالب دوره آموزشي چهار روزه و در راستاي اهداف نظام تعليم و تربيت و تعميق فرهنگ اقامه نماز در گچساران برپا شده است.
هادي زارع پور بيان كرد: دانش آموزان بزرگترين سرمايه هاي كشور محسوب مي شوند و تعليم و تربيت آنان در دو بخش اصلي آموزشي و پرورشي وظيفه اي سنگين و ارزشمند است.
وي گفت: در اين برنامه بيش از 455 نفر از دانش آموزان پسر مكلف دوره متوسطه اول عشاير استان هاي جنوبي و مركزي كشور حضور دارند.
زارع پور تصريح كرد: در كنار برنامه جشن تكليف دانش آموزان، كارگاه‌هاي آموزشي با عنوان هاي تولد معنوي، بهار بندگي، صحت قرائت نماز، احكام، آشنايي با تقليد و مرجعيت، نشاط و شادابي، نجوم و قبله شناسي و فرهنگ تشكر براي دانش آموزان شركت كننده برگزار خواهد شد.
شهرستان 124 هزار نفري گچساران در جنوب غربي كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.
/1662/8143/