۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 83211359
T T
۰ نفر
بزرگداشت هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي در بهشهر

ساري- ايرنا- هفتمين آيين ' هنر ماه' با هدف نكوداشت هنرمندان صنايع دستي و هنرهاي سنتي در شرق مازندران روز شنبه به ميزباني بهشهر برگزار شد.

اين آيين با نكوداشت اساتيد بنام صنايع دستي و هنرهاي سنتي در شرق مازندران استاد قنبر رجبي در نمدبافي، علي اكبر درستكار در منبت و رمضانعلي قاسمي تيرتاشي در لاك تراشي و استاد محمدرضا اسحاقي چهره شناخته شده كشوري در موسيقي برگزار شد.
ششمين آيين نكوداشت 'هنرماه' سال گذشته در تجليل از 2 هنرمند پيشكسوت استاد حوريه رستميان و سوري اخي به ترتيب در رشته جاجيم و گليم‌بافي در سوادكوه برگزار شده بود.
به گزارش ايرنا، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران روز شنبه در اين آيين كه در سالن بصيرت ارشاد بهشهر برگزار شد گفت: ظرفيت و آثار ميراثي در مازندران و شرق استان فراوان است و بايد به خود بباليم و در اين بخش تلاش بيشتري براي شناساندن آثار و فرهنگ ميراثي انجام دهيم.
سيف‌الله فرزانه افزود: استاد محمدرضا اسحاقي چهره شناخته شده كشوري در موسيقي است كه تجليل از اين بزرگوار هم از برنامه هاي مهم ما در كنار تجليل از استاد قنبر رجبي در نمدبافي، علي اكبر درستكار در منبت و رمضانعلي قاسمي تيرتاشي در لاك تراشي بوده است.
همچنين امروز طي مراسمي 'كاشي ماندگار' استاد محمد رضا اسحاقي گرجي استاد بزرگ موسيقي و تنها خنياگر مازندران به پاس بيش از سي سال فعاليت مستمر وي در راستاي احياي هنرهاي بومي و محلي رونمايي شد.
به گزارش ايرنا، اين كاشي با حضور مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران بر سر درب منزل استاد محمدرضا اسحاقي گرجي نصب شد.
كاشي ماندگار به عنوان نمادي ملي از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور براي حفظ ميراث فرهنگي ناملموس و معنوي ايران و با هدف شناسايي و معرفي محل سكونت و فعاليت هنرمندان، اهالي فرهنگ، علم و دين، چهره هاي ماندگار، شاخص و تاثيرگذار در يك رشته فرهنگي و هنري نصب مي شود.
استاد محمد رضا اسحاقي موسيقي دان و نوازنده دوتار است و نام وي به عنوان گنجينه زنده بشري به ثبت آثار ملي كشور رسيده است.
وي به سال 1326 در گرجي محله بهشهر ديده به جهان گشود و نزد زنده ياد استاد حسن عليپور به فراگيري موسيقي پرداخت و از سال 64 با دعوت به جشنواره فجر، فعاليت موسيقي خود را به صورت رسمي اغاز كرد.
7332/1899