۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 83211387
T T
۰ نفر

نشست مقتدرانه سوچي در مقابل نمايش ضعيف ورشو

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 83211387
نشست مقتدرانه سوچي در مقابل نمايش ضعيف ورشو

تهران-ايرنا- نشست پربار روساي جمهوري ايران، روسيه و تركيه در سوچي پيرامون آينده سوريه، در مقابل كنفرانس پرحاشيه اما بي ثمر ورشو، يكبار ديگر اهميت و وزن سياسي بازيگران واقعي منطقه را به رخ جهانيان كشيد.

به گزارش گروه نشريات خبري؛ توافقات و بيانيه اين نشست كه خود به روشني حاكي از اراده سه كشور براي ايجاد صلح و امنيت در سوريه مي باشد از يك سو و اختلاف نظرها و ناكامي ها در شوي آمريكايي-اسرائيلي-عربي ورشو، از ديد ناظران و تحليلگران در سراسر جهان پنهان نمانده است.
به طوري كه غريب به اتفاق تحليل هاي سياسي و رسانه اي به شكست 'ورشو' در مقابل'سوچي' اذعان داشتند و نوشتند كه اين كنفرانس ورشو بود كه تحت الشعاع نشست سوچي قرار گرفت.
بازتاب نشست سوچي به ويژه سخنان دكتر روحاني و بيانيه پاياني در فضاي رسانه اي كشورمان نيز بسيار گسترده بوده است و محور مشترك ميان اين رسانه ها (اعم از اصلاح طلب و اصولگرا) در همزماني نشست سوچي و ورشو و مقايسه نتايج آنها خلاصه مي شود.
'ويژگي و اهميت نشست سوچي' و 'وضعيت استان ادلب و مساله كردها' و 'هيات همراه رئيس جمهوري در سوچي'عمده ترين محورهاي مطرح شده از سوي رسانه اي اصلاح طلب بوده است.
رسانه هاي اصولگرا نيز حول محورهاي 'نقش بازيگران منطقه اي در وضعيت سوريه'، 'تضعيف نقش و جايگاه آمريكا در سوريه' و 'رويكرد ايران در منطقه' به اين نشست پرداختند.

رسانه هاي اصلاح طلب
...............................
** نشست سوچي و كنفرانس ورشو
قاسم محبعلي، مديركل اسبق خاورميانه وزارت امور خارجه در يادداشتي در روزنامه ايران نوشت: نگاهي به بيانيه سوچي نشان مي‌دهد كه براي نخستين بار در بيانيه سه كشور اشاره‌اي به قطعنامه سازمان ملل نشده است و آينده سوريه را براساس راه حل سياسي مورد تفاهم دولت و گروه‌هاي سياسي پيش‌بيني كرده است. اما در مقابل در حاشيه اجلاس ورشو، جلسه‌اي ميان امريكا و 3 كشور ديگر كه شامل مصر و عربستان و اردن بوده است، برگزار شده و پس از آن بيانيه‌اي صادر شده و در آن از راه حل شوراي امنيت و نماينده سازمان ملل دفاع شده است.
اين دو مسيري است كه آينده سوريه را به نحوي از انحاء تعيين مي‌كند و اين امر يا از طريق تفاهم تعيين مي‌شود يا از طريق اينكه كدام طرف در ميدان دست بالا را داشته باشند و بازي را در ميدان نظامي تمام كنند. يعني علي رغم اينكه در هردو بيانيه با راه حل نظامي مخالفت شده، اما در عمل به نظر مي‌رسد درحال حاضر ائتلاف به رهبري روسيه، ايران و دولت سوريه دست بالا را دارد و اگر اين روند ادامه يابد، بعد از خروج احتمالي امريكا از شرق سوريه، بايد منتظر تحولات جديدي در وضعيت شرق سوريه و همچنين ادلب بود.

روزنامه قانون نيز نوشت: نكته مهم اينكه نشست سوچي همزمان با نشست سياسي ورشو برگزار شد و قطب بندي جهان را خيلي خوب به معرض نمايش گذاشت. جايي كه ايران، روسيه و تركيه در يك طرف قضيه ايستاده اند و در سوي ديگر، آمريكا و متحدان غربي اش صف آرايي كرده اند.

قانون در مطلبي ديگر خبر داد: حميد بعيدي نژاد، سفير ايران در انگليس روز جمعه با انتشار پيامي در اينستاگرام نوشت: دو صحنه‌ي رويارويي قطب‌بندي تحولات خاورميانه يعني ورشو و سوچي نشان داد كه كليد تاثيرگذاري عملي بر تحولات خاورميانه در اختيار كدام كشورهاست...مهدي سنايي سفير كشورمان در روسيه درصفحه توييتر اعلام كرد كه برگزاري چنين نشستي اهميت توسعه همكاري هاي منطقه اي و شرقي در ايجاد صلح و ثبات را نشان مي دهد. نسخه‌‌هاي بيروني و آمريكايي شبيه آنچه در ورشو در جريان است، تا به حال در منطقه ما به جز بي‌ثباتي و گسترش تروريسم حاصلي نداشته است.

بنا به تحليل روزنامه اعتماد، ورشو در لهستان، سوچي در روسيه و مونيخ در آلمان، جهان در حال تجربه معادله‌هاي جديد سياسي و امنيتي در چند روز اخير بوده است...درحالي كه نمايندگان امريكا، اسراييل و عربستان در ورشو تلاش كردند، ايران را به سوژه داغ رايزني‌ها، مصاحبه‌ها و موضع‌گيري‌ها تبديل كنند در سوچي اين پرونده چند لايه سوريه بود كه روي ميز حسن روحاني از ايران، ولاديمير پوتين از روسيه و رجب طيب اردوغان از تركيه باز و بسته مي‌شد.
اعتماد افزود: نشست ورشو با حاشيه‌هاي بي‌شمار آن و بيانيه‌ اي بي‌اثر به تاريخ پيوست و اين در حالي بود كه غيبت سران روسيه و تركيه در اين اجلاس قابل چشم‌پوشي نبود. در حالي كه مايك پمپئو و جيمز متيس وزير خارجه و معاون رييس‌جمهور امريكا در ورشو تلاش مي‌كردند، ايران را بازيگري دردسرباز در منطقه غرب آسيا معرفي كنند، حسن روحاني در سواحل درياي سياه و در مذاكرات دو و چندجانبه با همتاهاي خود از تركيه و روسيه نقشه راه پرونده سوريه را ترسيم مي‌كرد. در حالي كه عربستان، امارات و بحرين در نشست‌هاي حاشيه‌اي در ورشو، ايران را بازيگري غيرعربي مي‌خواندند كه در منطقه براي كشورهاي عربي دردسرسازي مي‌كند، ايران و تركيه به عنوان دو كشور غيرعربي به بازيگراني از اين منطقه تبديل شده‌اند كه نقش خود را در پرونده سوريه حفظ كرده‌اند. در نهايت درحالي كه رسانه‌هاي بين‌المللي در حال بررسي دستاوردهاي نشست سران 3 كشور در سوچي هستند، كارشناسان ناكامي‌هاي امريكا و اسراييل در نشست ورشو را ليست مي‌كنند.

اعتماد همچنين در يادداشتي نوشت: درحالي كه در متن بيانيه پاياني اجلاس سوچي كه در 17 بند موردتوافق سران 3 كشور ايران، روسيه و تركيه قرار گرفت، تقريبا‌ تمامي ديدگاه‌ها و اهداف ايران كه در متن سخنراني روحاني در همين اجلاس و در قالب محورهاي پيشنهادي پنج‌گانه مورد تاكيد قرار گرفته بود، لحاظ شد، سران كشورهاي حاضر در اجلاس ورشو به رهبري ايالات متحده، رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي پس از ناكامي در ايجاد اجماع جهاني عليه ايران، تغييرنام كنفرانس و معطوف كردن تمركز از ايران به ساير مسائل منطقه و عقب‌نشيني‌هاي ناگزيري از اين دست، درنهايت حتي نتوانستند درمورد يك بيانيه پاياني به اجماع برسند و در نهايت اين اجلاس بدون اعلام نتيجه مشخص به كار خود خاتمه داد.

تارنماي خبرآنلاين در گزارش تحليلي با عنوان 'ايران، بار ديگر آمريكا را ناكام گذاشت' و در پاسخ به اين پرسش كه چرا ورشو نقطه مقابل اجلاس سوچي بود؟ نوشت: نشست يك روزه سوچي روسيه كه چهارمين نشست روساي جمهوري ايران، روسيه و تركيه محسوب مي شود، با محوريت مبارزه مشترك با تروريسم منطقه اي و بازگرداندن آرامش، بازگشت آوارگان و برقراري ثبات سياسي در سوريه انجام شد؛ نتايج مذاكرات موسوم به روند آستانه و آغاز فرآيندهاي سياسي داخلي، تماميت ارضي، حاكميت اراده عمومي مردم سوريه و همچنين همكاري در دوران بازسازي اين كشور مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت، اين درحالي بود كه اجلاس ورشو تبليغ عليه جمهوري اسلامي ايران و همچنين تضييع حقوق فلسطينيان بود.

در اين باره محسن پاك آيين ديپلمات پيشين كشورمان به خبرآنلاين گفت: اجلاس ورشو يك حركت انفعالي و نمايش در مقابل اجلاس سوچي است. يعني اين اجلاس ورشو است كه تحت الشعاع نشست سوچي قرار مي گيرند چون بازيگران اصلي در سوچي جمع مي شوند و كساني كه در ورشو هستند عملا از صحنه سوريه كنار گذاشته شده اند و تاثيرگذار نيستند.

** ويژگي و اهميت نشست سوچي
روزنامه ايران نوشت: آنچه نشست روز پنجشنبه در سوچي را حائز اهميت مي‌كرد، تصميم امريكا به خارج كردن نيروهايش از سوريه و قرار گرفتن بحران سوريه در نقطه پاياني و تصميم‌گيري درباره اقداماتي است كه كشورهاي خارج از منطقه مي‌كوشند از طريق آنها بر سرنوشت نهايي بحران سوريه تأثير بگذارند.

همچنين به نوشته روزنامه اعتماد؛ «سوچي» و 3 كشور حاضر در اين اجلاس، موفق شدند ابتكار عملي را كه پيش از اين، در اختيار امريكا و برخي كشورهاي اروپايي و عربي بود، از كنترل آنها خارج كرده و در اختيار 3 كشور ايران، روسيه و تركيه قرار دهند. به بيان ديگر درحالي كه امريكا و متحدانش در ابتدا به‌دنبال فراهم كردن شرايط براي دوره گذار در سوريه و كنار گذاشتن اسد بودند، اكنون پس از برگزاري چند دور از نشست‌هاي سه‌جانبه ايران، روسيه و تركيه در سوچي، ناگزير به تغيير مشي شده و همزمان اين 3 كشور حاضر در اجلاس سوچي هستند كه به‌سمت اهداف خود در سوريه كه همانا تثبيت اوضاع، بازگرداندن امنيت به منطقه و جلوگيري از تنش و خشونت باشد، نزديك شده و هر روز نيز به اين مهم نزديك‌تر مي‌شوند. هم‌اكنون شرايط در سوريه كاملا تغيير كرده و با وجود كارشكني‌هايي كه از سوي ائتلاف به رهبري امريكا صورت گرفت، اجلاس سوچي و 3 كشور ايران، روسيه و تركيه در مسير تحقق اهداف خود در راستاي بازگشت امنيت به منطقه حركت مي‌كند.

«حسن هاني‌زاده» كارشناس مسائل منطقه در تشريح دستاوردهاي نشست سوچي در گفت‌وگو با خبرگزاري ايلنا اظهار كرد: دستاوردهاي نشست سوچي را بايد به دو قسمت (ميداني و سياسي) تقسيم كرد. در محور ميداني با توجه به اينكه قرار است نيروهاي ايالات متحده از شرق فرات خارج شوند، دولت سوريه به صورت خودكار بايد مرحله جديدي از كشورداري را تجربه كند. به گونه‌اي كه بر اساس توافق‌هاي به عمل آمده پس از خروج آمريكا از شرق فرات، نيروهاي دولتي سوريه براي تامين امنيت و برقراري آسايش در آنجا مستقر خواهند شد و اين دستاورد ميداني مهمي براي دمشق به حساب مي‌آيد.
هاني‌زاده افزود: دستاوردهايي كه در محور سياسي به دست آمد، تا حدي زيادي مي‎تواند اوضاع متشنج داخل سوريه را از حيث سياسي آرام كند. به عنوان مثال قرار بر آن شد تا مشاركت احزاب مخالف غير مسلح پس از عادي‌سازي اوضاع صورت بگيرد. اين موضوع را بايد يك گام موثر در عرصه سياسي نظام سوريه دانست؛ چراكه با اجرايي شدن اين توافق، نظام سياسي سوريه از تك حزبي به چند حزبي تبديل مي‌شود كه مي‌تواند زمينه‌هاي وفاق ملي را فراهم كند. در مورد قانون اساسي و كميته مختص به آن صحبت‌هايي ميان طرفين صورت گرفت. بايد توجه داشته باشيم كه قانون اساسي جديد سوريه تاكنون دوبار مورد بازنگري قرار گرفته است اما مخالفت‌هايي با آن صورت گرفته است.

رضا اميري مقدم كارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به برگزاري نشست سران كشورهاي روسيه، ايران و تركيه در سوچي با بيان اين‌كه 'از سال 2011 تا امروز به نظر نشست سوچي موفقيت‌آميزترين پروسه سياسي براي حل مساله سوريه بوده است' گفت: تركيه در اين روند با مخالفان دولت سوريه همراهي كرد و با دولت مركزي سوريه مخالف بود اما اگر حمايت روسيه و ايران نبود، امروز شاهد همراهي تركيه با روند آستانه نبوديم. همين كه توانستند تركيه را بخشي از راه‌حل تبديل كنند، گام بسيار بزرگي برداشته شد. از طرفي مساله آتش بس، موضوع مهمي بود كه محقق شد و اين‌ها نشان‌دهنده موفقيت‌آميز بودن نشست سوچي و روند آستانه است.

** وضعيت استان ادلب و مساله كردها
روزنامه ابتكار به تحليل محتواي بيانيه سوچي پرداخت. در بخشي از اين مطلب آمده است: برخي تحليلگران معتقدند موضوع ادلب يكي از مهم‏ترين محورهاي چهارمين دور گفت و گوها در سوچي بود. در همين راستا ششمين بند بيانيه سوچي تصريح مي‌كند كه سه كشور محكوميت و نگراني جدي خود در ارتباط با تلاش‌هاي سازمان تروريستي هيئت تحرير الشام براي گسترش كنترل بر اين منطقه را ابراز و توافق كردند به طور موثر با اين تلاش‌ها مبارزه و براي كاهش موارد نقض در ناحيه كاهش تنش ادلب از طريق اجراي كامل توافقات در خصوص ادلب از جمله تفاهم‏نامه تثبيت وضعيت منطقه كاهش تنش ادلب مورخ 17 سپتامبر 2018 گام‌هاي واقعي بردارند. آنها همچنين بر عزم خود مبني بر ادامه همكاري براي نابودي نهايي داعش، جبههالنصره و تمامي ديگر افراد، گروه‌ها، تشكل‌ها و موجوديت‌هاي وابسته به القاعده يا داعش كه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل شناسايي شده‌اند، تصريح كردند.

'جشن استقبال از خروج امريكا' تيتر يك روزنامه اعتماد است كه در ذيل آن آمده است: كارشناسان اعتقاد دارند كه براي تهران، آنكارا و مسكو منفعت‌هايي در وداع نظامي امريكا از سوريه نهفته است. مخالفت ترك‌ها با شكل‌گيري منطقه خودمختار كردي در شمال سوريه كه تا حدودي از حمايت واشنگتن برخوردار بود، باعث شد تا آنكارا اين تصميم كاخ سفيد را به فال نيك بگيرد. روسيه و ايران نيز هدف تقويت حكومت مركزي به اضافه بازگشت مناطق كردنشين به دولت سوريه را دنبال مي‌كنند و بر همين اساس خروج امريكا از سوريه را در راستاي تامين اين هدف مطلوب مي‌دانند.

اعتماد نوشت: هر چند كه در آغاز بحران سوريه نقطه افتراق‌هاي تركيه با ايران و روسيه اين 3 كشور را در حالت تخاصم قرار داده بود اما به گفته كارشناسان امروز 3 كشور توانسته‌اند در معادله‌اي برد- برد مهره‌هاي منافع خود را به گونه‌اي بچينند كه به بستري براي پايان دادن به اختلاف‌ها تبديل شود. گفته مي‌شود كه اين دور از مذاكرات نشان‌دهنده موافقت 3 كشور براي كمك به حفظ تماميت ارضي سوريه و تسلط دولت مركزي بر تمام مناطق از جمله مناطق كردنشين بود. هر چند كه تركيه همچنان در ظاهر مي‌گويد، مخالف تداوم حضور بشار اسد در راس قدرت است اما به نظر مي‌رسد در پشت پرده موافقت‌هايي در اين باره ميان 3 كشور صورت گرفته است.
ديدار سران 3 كشور در سوچي نخستين ديدار روسيه، ايران و تركيه در اين سطح پس از اعلام خروج نيروهاي امريكايي از سوريه توسط دونالد ترامپ بود. اعلامي كه در جريان گفت‌وگوي تلفني ترامپ با همتاي ترك صورت گرفت و به استعفاي وزير دفاع كابينه ترامپ به نشانه اعتراض منتهي شد.

خبرگزاري ايلنا در تحليلي نوشت: حضور تركيه در ادلب يك چالش كاملاً جدي به حساب مي‌آيد كه رجب طيب اردوغان نگراني‌هاي خود در اين مورد را در نشست سوچي بيان كرد؛ او همچنان كردها را تهديدي براي امنيت ملي آنكارا مي‌داند كه به نظرم اين موضوع نمي‌تواند توجيه مناسبي براي ادامه حضور ترك‌ها در ادلب باشد.
اين تحليلگر مسائل غرب ‌آسيا با بيان اينكه ايران و روسيه تعهدهايي در مورد تامين امنيت مرزهاي مشترك سوريه و تركيه داده‌اند، گفت: نگراني‌هاي اردوغان در مورد كردها و خروج آمريكا از شرق فرات در نشست سوچي مطرح شد و در اين رابطه مسكو و تهران متعهد شدند كه اگر نيروهاي تركيه از سوريه خارج شوند، دولت سوريه امنيت مرزهاي مشترك را تامين خواهد كرد. اين موضوع باعث شد تا يك كميته مشترك تا زمان استقرار نيروهاي دولتي سوريه در مرزهاي مشترك با تركيه تشكيل شده و بر اوضاع نظارت داشته باشد تا نگراني آنكارا تا حد زيادي كم شود. در اين بين سه طرف به اين جمع‌بندي رسيدند كه تروريست‌ها بايد از سوريه خارج شوند و آوارگان سوري به كشور خودشان برگردند

عبدالرضا فرجي راد، ديپلمات پيشين وزارت خارجه به خبرآنلاين گفت: نشست و گفت و گوها در راستاي صلح و ثبات و امنيت در سوريه؛ هرچقدر بيشتر باشد مي تواند بر رسيدن به توافقات صلح و هموار شدن مسير آن موثر باشد. با توجه به اينكه در ادلب درگيري به وجود آمده و نيروهاي سوري اندكي پيشروي كرده اند و تحركاتي وجود دارد، اين مسئله اهميت بيشتري پيدا ميكند.

'بحران سوريه؛ اندر خم يك كوچه' عنوان يادداشتي از علي بيگدلي كارشناس امور بين الملل است كه در روزنامه آفتاب يزد منتشر شده است. در بخشي از اين يادداشت آمده است: اين نشست در حالي برگزار شد كه وضعيت كلي سوريه با توجه به سياست‌ها‌ي متناقض آمريكا در رابطه با حضور خود در شمال سوريه در حالتي ابهام‌آميز به سر مي‌برد.كردهاي شمال سوريه و رژيم صهيونيستي مخالف خروج آمريكا ازسوريه هستند و با ابزارهايي كه دارند به دنبال افزايش فشار بر روي ترامپ هستند تا از اين كار جلوگيري كند. دونالد ترامپ از قبل وعده خروج نيروهاي آمريكايي از سوريه را داده بود و حال كه داعش تقريبا نابود شده است وقت عمل به اين وعده است.
نگارنده در ادامه مي افزايد: از طرف ديگر آمريكايي‌ها‌ بر سر مسائلي مثل كردهاي سوريه با تركيه اختلاف نظر دارند و حتي تركيه را تهديد به اخراج از ناتو كرده‌اند.آمريكايي‌ها‌ در ساليان گذشته از كردهاي شمال سوريه حمايت زيادي كرده‌اند و به دنبال فرصتي هستند تا بتوانند از آنها در راستاي منافع خود استفاده كنند.اما مهم‌ترين خواسته تركيه نابودي كردهاي شمال سوريه است كه معتقد است آنها تهديدي مهم براي مرزهاي تركيه هستند.

** هيات همراه رئيس جمهوري در نشست سوچي
روزنامه شرق نيز در گزارش خود از اين نشست نوشت: در اين نشست حسن روحاني را جواد ظريف وزير خارجه، اردكانيان وزير نيرو، واعظي رئيس دفتر رياست‌جمهوري، مجيد تخت‌روانچي معاون سياسي دفتر رياست‌جمهوري، حسين جابري‌انصاري دستيار ارشد وزير خارجه در امور سوريه و يمن و مهدي سنايي سفير ايران در روسيه، همراهي مي‌كردند؛ اما نزديك‌ترين فرد به روحاني در چينش ميز مذاكره سردار محمد باقري، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح بود. پيش‌تر نيز در يك نوبت سردار باقري در ميز مذاكره بر سر سوريه حضور داشت. برخي تحليل‌ها اين حضور را نشانه مذاكره بر سر مسائل نظامي و آنچه روي زمين در سوريه مي‌گذرد، مي‌دانند.

يك كارشناس مسائل منطقه نيز در گفت‌وگو با ايسنا اين كارشناس مسائل منطقه در پاسخ به اين پرسش كه چرا حضور مقامات ارشد نظامي سه كشور در نشست سوچي ضروري است؟ اظهار كرد: با توجه به مساله آتش بس و جزئيات مربوط به بررسي نقشه‌ها و برنامه‌هاي مرتبط حضور اين مقامات ضروري است. بالاترين دستاورد روند مذاكرات 'آستانه' آتش بس بوده و بايد به دقت از آن محافظت شود.

** ديدار هاي دوجانبه در سوچي
تارنماي نامه نيوز در گزارشي با تيتر 'ديدار در سوچي؛ در جلسه محرمانه پوتين و روحاني چه گذشت؟' نوشت: رئيس جمهوري روسيه در ديدار با 'حسن روحاني' در حاشيه نشست سه‌جانبه سران در سوچي، وقوع حمله تروريستي در ايران را به رئيس جمهوري و ملت ايران تسليت گفت.
'ولاديمير پوتين' همچنين از ايران به خاطر نقش مثبت اين كشور در حل و فصل بحران سوريه قدرداني كرد.
رئيس جمهوري ايران نيز به نوبه خود، تاكيد كرد كه روابط مسكو و تهران به سمت راهبردي شدن در حركت است.

رسانه هاي اصولگرا
.........................
** نشست سوچي در مقابل كنفرانس ورشو
بنا به تحليل وطن‌امروز اين دور از گفت‌وگوهاي سران ايران، روسيه و تركيه درباره تحولات سوريه از آن جهت اهميت بيشتري يافته بود كه همزمان با آن نشست ورشو با موضوع تحولات خاورميانه در حال برگزاري بود. با اين حال اما كشورهاي اثرگذار در تحولات منطقه غرب آسيا مانند ايران، روسيه و تركيه در نشست ورشو غايب بودند تا خودشان كه ابتكار عمل در منطقه بويژه سوريه را در اختيار دارند در سوچي گرد هم بيايند و درباره ايجاد ثبات و امنيت در سوريه همفكري و پس از آن اقدام كنند. از اين رو، نشست سوچي، در مقابل نشست ورشو برگزار شد. اگر نشست ورشو تنها با صدور يك بيانيه پاياني ميان آمريكا و لهستان به اتمام رسيد اما كشورهاي موثر و اثرگذار در تحولات غرب آسيا در نشست سوچي به توافقات مهمي درباره سوريه رسيدند؛ توافقاتي كه محور آن تأكيد بر پايبندي به حاكميت ملي و تماميت ارضي سوريه بود و از همين رو اراده اين كشورها براي حفظ حاكميت ملي و مرزهاي سوريه از روزهايي خبر مي‌دهد كه سوريه رنگ آرامش و پشت ‌سر گذاشتن بحران را خواهد ديد.

به نوشته روزنامه جوان نيز همزمان با مذاكرات سوچي، كنفرانس ديگري در ورشو به رهبري امريكا در حال برگزاري بود و جالب اين است كه تمام تحليلگران منطقه‌اي بر اين نكته تأكيد مي‌كردند كه تصميمات اصلي در خصوص سوريه و منطقه خاورميانه در سوچي گرفته مي‌شود و نه در لهستان كه تنها برخي از كشور‌هاي شكست‌خورده عربي در آن جمع شده‌اند.

مشرق نيوز به نقل از تارنماي ميزان نوشت: همزمان با نشست ورشو، سران سه كشور مهم يعني ايران، روسيه و تركيه در خصوص يكي از مهم‌ترين مباحث غرب آسيا يعني سوريه، تصميمات مهمي اتخاذ كردند. دو صحنه رويارويي قطب بندي تحولات غرب آسيا يعني ورشو و سوچي نشان داد كه كليد تاثيرگذاري عملي بر تحولات منطقه در اختيار كدام كشورهاست.

** نقش بازيگران منطقه اي در وضعيت سوريه
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنيم، 'ولاديمير پوتين' رئيس جمهوري روسيه در ديدار با 'رجب طيب اردوغان' همتاي تركيه‌اي خود گفت: من اطمينان دارم كه ما مي‌توانيم انگيزه جديدي به عادي سازي اوضاع در سوريه، چه در عرصه زميني و چه در چارچوب تلاش‌ها در جهت حل و فصل سياسي-ديپلماتيك و از سرگيري گفت‌وگوها بين سوري‌ها بوجود آوريم. اگر ما فعالانه تلاش كنيم، خواهيم توانست درباره حل و فصل مشكلات كنوني در سوريه به توافق رسيده و به هدف خود براي ايجاد صلح و ثبات در اين كشور دست يابيم.

مشرق نيوز به نقل از خبرگزاري مهر نوشت: رئيس جمهوري روسيه در ديدار با همتاي تركيه‎اي به وي اخطار داد كه بدون جلب رضايت بشار اسد، حق ايجاد منطقه امن در خاك سوريه را ندارد. اخطار پوتين در حالي صادر شد كه اردوغان پيش از ورود به نشست دوجانبه با وي، خطاب به خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه به هماهنگي‌هايي در خصوص ايجاد منطقه امن در شمال سوريه نائل شود. اردوغان همچنين از عدم قطعيت درباره خروج آمريكا از سوريه سخن گفته بود.

خبرگزاري فارس در گزارشي به نقل از روزنامه 'حريت' تركيه خبر داد: رئيس‌جمهور اين كشور طي اظهاراتي گفته است كه احتمال عمليات نظامي مشترك تركيه، ايران و روسيه در استان ادلب سوريه وجود دارد.

** تضعيف نقش و جايگاه آمريكا در سوريه
روزنامه جوان در گزارشي با تيتر 'تپش نبض ديپلماسي منطقه‌اي در سوچي' نوشت: يك بار ديگر رؤساي جمهور سه كشور ايران، روسيه و تركيه گرد هم آمدند، اين بار در سوچي و به ميزباني ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه تا آخرين تحولات سوريه را بررسي كنند؛ محوري كه امروز تبديل به اصلي‌ترين محور تصميم‌گيري براي منطقه شده و نكته جالب اين است كه امريكا به عنوان اصلي‌ترين مدعي قدرت سخت و نرم در دنيا در اين گروه حضور ندارد؛ اتفاقي كه نشان مي‌دهد برخلاف آنچه از ابتدا در ذهن طراحان جنگ سوريه قرار داشت، جايگاه امريكا نه تنها در منطقه خاورميانه ارتقا نيافته بلكه نشانه‌هاي افول آن نيز از هم اكنون پديدار شده است.

** رويكرد ايران در منطقه
علي حيدري كارشناس مسائل خاورميانه در يادداشتي كه خبرگزاري تسنيم اقدام به انتشار آن كرده نوشت: نشست‌هاي سوچي كه در آن ريل گذاري بحران سوريه به سوي ثبات در حال انجام است و چهارمين دور آن نيز انجام گرفت، تازه‌ترين اقدام دستگاه سياست خارجي كشور در منطقه براي تاثير گذاري بيشتر در حل بحران‌ها و كسب نتايج سياسي- اقتصادي از دستاوردهاي نظامي است.
...سياستي كه در آن، بعد از ماموريت دستگاه نظامي كشور در راستاي تهديد زدايي از كشور و نيز كمك به ايجاد حفظ دولت مستقر و ايجاد ثبات در كشورهاي همسايه در مقابل گروه‌هاي تروريستي، نوبت به دستگاه سياسي مي‌رسد تا ضمن حفظ دستاوردهاي نظامي، بتواند از آن براي رسيدن به دستاوردهاي سياسي و اقتصادي بهره برداري كند.

** بيانيه پاياني نشست سوچي
كيهان ضمن بازتاب سخنان رئيس جمهوري كشورمان در نشست سوچي نوشت: رؤساي جمهوري اسلامي ايران، روسيه و تركيه در بيانيه‌اي مشترك، بر پايبندي مستحكم و مستمر خود به حاكميت ملي، استقلال، وحدت و تماميت ارضي سوريه و همچنين اهداف و اصول منشور ملل متحد تأكيد كردند.
در اين بيانيه همچنين تمامي تلاش‌ها به منظور ايجاد واقعيات جديد در صحنه ميداني به بهانه مبارزه با تروريسم را مردود شمرده و اراده خود براي ايستادگي در برابر مقاصد تجزيه‌طلبانه با هدف تضعيف حاكميت و تماميت ارضي سوريه و همچنين امنيت ملي كشورهاي همسايه را ابراز نمودند.
*گروه نشريات خبري
پژوهشم**9026**1181