۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 83211457
T T
۰ نفر

ماندگاري: كتاب بايد همراه هميشگي مردم باشد

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 83211457
ماندگاري: كتاب بايد همراه هميشگي مردم باشد

قم - ايرنا - رييس هيات موسس شبكه ملي وارثون گفت: با برگزاري جشنواره كتاب همسفر و استفاده از ظرفيت راهيان نور، تلاش مي كنيم تا از اين‌ پس كتاب همسفر هميشگي زندگي مردم باشد.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين محمدمهدي ماندگاري روز شنبه در نشست خبري جشنواره كتاب همفسر در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: اعضاي شبكه ملي وارثون با هدف مرتبط كردن فعالان فرهنگي كوشش مي كنند كه كتاب‌ هاي برگزيده در زمينه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس را در راهيان نور به مردم معرفي كنند.
وي از كتاب به عنوان دانشگاه و درمانگاه شبانه روزي براي همه مردم نام برد و گفت: كتاب همراه مطمئن و مستمر براي تامين نيازهاي متعدد و متنوع همه قشرهاي جامعه است، ولي متاسفانه هنوز به اهميت و جايگاه كتاب پي نبرده ايم.
وي با بيان اين كه شخصيت انسان هاي بسياري با كتاب شكل گرفته و روحيه انسان‌ هاي زيادي با كتاب تغيير كرده و يا اصلاح شده است، افزود: به موضوع اهميت مطالعه دين اسلام، بزرگان ما و رهبر معظم انقلاب اسلامي بارها تاكيد كرده اند.
ماندگاري با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره ضرورت قرارگيري محصولات فرهنگي به ويژه كتاب در سبد فرهنگي خانواده ها، گفت: بايد در كنار توجه به نيازهاي مادي به نيازهاي معنوي نيز توجه ويژه داشته باشيم.
رييس هيات موسس شبكه ملي وارثون با تاكيد بر اين كه يكي از پرافتخارترين مقاطع تاريخ ايران؛ انقلاب اسلامي و دفاع مقدس است، بيان كرد: براي ترويج فرهنگ كتابخواني همه بايد تلاش و كوشش كنيم.
وي خاطرنشان كرد: بايد كتاب را در قالب هاي مختلف و از راه هاي گوناگون از جمله رسانه ها به مردم معرفي و فرهنگ مطالعه و كتابخواني را در جامعه ترويج و تبيين كرد.
وي با تاكيد بر مطالعه كتاب هايي درباره سيره پيامبر بزرگوار اسلام(ص) و اهل بيت(ع) و كتاب هاي خاطرات شهيدان گفت: مي توانيم خاطرات شهدا را به صورت جذاب و در قالب داستان و رُمان براي نسل جوان بازگو كنيم.
ماندگاري افزود: همه نهادها و دلسوزان فرهنگي بايد از هر فرصتي براي معرفي كتاب و ترويج فرهنگ كتابخواني استفاده كنند، كتاب در تفسير نقش قابل توجهي دارد و در تفسير چهلمين سالگرد شكوهمند انقلاب اسلامي ايران مي ‌توانيم از ظرفيت كتاب‌ به شيوه مطلوب ‌تري استفاده كنيم.
رييس هيات موسس شبكه ملي وارثون تصريح كرد: در طول تاريخ 40 ساله انقلاب اسلامي ايران، هر جا كه به فرهنگ جهاد و شهادت تقيد داشته ايم، موفق بوده ايم، از اين رو نبايد از تبيين فرهنگ جهاد و شهادت غافل باشيم.

* ترويج فرهنگ كتابخواني در موضوع هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس
دبير شبكه ملي وارثون نيز در اين نشست گفت: اين شبكه در عرصه هاي مختلفي مانند برگزاري يادواره شهدا، شب خاطره ها، ضبط و ثبت تاريخ شفاهي، توليدات هنري و رسانه اي و نشر كتاب هاي دفاع مقدس فعاليت مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين حسين جوشقانيان، با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي در انجام كار گروهي افزود: اين شبكه در راستاي عمل به منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي شكل گرفته است و در راستاي سازماندهي و متشكل سازي فعالان مردمي عرصه جهاد و شهادت تلاش مي كند.
وي با تاكيد بر تبيين گفتمان انقلاب اسلامي و بيان دستاوردهاي آن و پيوند و ارتباط آن با فرهنگ جهاد و شهادت گفت: يكي از برنامه هاي ما ترويج فرهنگ كتابخواني در موضوع هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس است.
وي با اشاره به تشكيل قرارگاه مردمي راهيان نور توسط شبكه ملي وارثون گفت: اين قرارگاه مجموعه ‌هاي مردم‌ نهاد را در حوزه راهيان نور گردهم آورده و با استفاده از ظرفيت و توانمندي آنان به دنبال اجراي برنامه‌ هاي منسجم در سطح ملي است.
جوشقانيان افزود: قرارگاه مردمي راهيان نور ماموريت‌ هاي گوناگوني را براي خود تعريف كرده كه يكي از آنها برگزاري جشنواره كتاب همسفر و تدوين گفتمان و دستاوردهاي انقلاب اسلامي و معارف دفاع مقدس است.
دبير شبكه ملي وارثون خاطرنشان كرد: در اين راستا ارتباط ميان فرهنگ جهاد و شهادت با گفتمان انقلاب به استفاده از ظرفيت قشرهاي گوناگون جامعه به ويژه راويان و سخنرانان مطرح، بازگو مي ‌شود.
نخستين پويش مطالعاتي كتاب هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس با محوريت هشت كتاب درباره دفاع مقدس، با عنوان «جشنواره كتاب همسفر» در سراسر كشور آغاز شده است و تا پايان فروردين ماه سال آينده ادامه دارد.
در پويش مطالعاتي مذكور؛ كتاب هاي؛ چُغُك (انتشارات صَهبا)، خط تماس (انتشارات فاتحان)، شهربانو (انتشارات ستاره هاي مشهد)، من مادر مصطفي (انتشارات رسول آفتاب)، شانزده سال بعد (انتشارات حماسه هفده)، سربلند (انتشارات شهيد كاظمي) اكبر كاراته و بچه ننه ها (انتشارات مَطاف عشق) و تو شهيد نمي شوي (انتشارات نشر معارف) به علاقه مندان كتابخواني معرفي شده است.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر درباره پويش مطالعاتي جشنواره كتاب همسفر مي توانند به تارنماي شبكه فعالان جهاد و شهادت با نام وارثون به نشاني اينترنتي http://varesoon.com و يا در فضاي مجازي به نشاني hamsafar_festival@ و يا دفتر اين جشنواره به نشاني قم، بلوار فردوسي، ساختمان خاتم مراجعه كنند و يا در قم با تلفن 32928942 با پيش شماره 025 تماس بگيرند.
«شبكه ملي وارثون» مجموعه ‌اي متشكل از فعالان و مجموعه‌ هاي مردمي فعال در عرصه جهاد و شهادت است كه براي رسيدن به كار جبهه‌ اي در حوزه جهاد و شهادت از سال 1392 فعاليت خود را شروع كرده است.
7406/ 6133/