۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 83212345
T T
۰ نفر
چين: آمريكا به دنبال حضور نظامي در درياي جنوبي است

پكن- ايرنا- سخنگوي وزارت خارجه چين گفت: آمريكا به بهانه استقرار تسليحات چين در درياي جنوبي به دنبال تثبيت حضور نظامي خود در اين منطقه و كل آسيا و اقيانوس آرام است.

به گزارش ايرنا 'هوا چون اينگ' روز يكشنبه در بيانيه اي اعلام كرد: نظامي شدن منطقه درياي جنوبي از سوي چين تنها يك دستاويز براي اعزام تسليحات و تجهيزات آمريكايي به اين منطقه است.
وي از واشنگتن بشدت انتقاد كرد كه به همين بهانه پيشرفته ترين ناوها و تسليحات راهبردي خود را به درياي جنوبي فرستاده است.
دريادار 'پيتر ديويدسون' فرمانده نيروي دريايي آمريكا در اقيانوس آرام مي گويد: نظامي شدن اين دريا از سوي چين اين موضوع را به آمريكا گوشزد مي كند كه بايد ناوها و تجهيزاتش را به منطقه بفرستد و در آن پايگاه ايجاد كند.
او تاكيد كرد: آمريكا در حال مذاكره با شركا و متحدانش است تا ببيند از چه راه هايي چه ايجاد پايگاه و چه مسيرهاي ديگر، نيروهايش را به درياي جنوبي بفرستد.
سخنگوي وزارت خارجه چين در مورد اظهارات اين مقام آمريكايي گفت: اصلا نمي فهميم مقصود آمريكا از نظامي كردن درياي جنوبي از سوي چين چيست زيرا اين آمريكا است كه بتازگي دو ناوشكن خود را به جزاير 'نن ش'ا در درياي جنوبي فرستاده است.
وي تصريح كرد: بر خلاف اقداماتي كه آمريكا براي حضور نظامي در درياي جنوبي انجام مي دهد چين همواره با گشتي ها و اعزام ناوهاي خود به دنبال كمك رساني به منطقه و برنامه هاي امداد رساني بوده است.
'هوا' بهانه آمريكا براي حراست از كشتيراني آزاد در درياي جنوبي را مضحك توصيف كرد و به كشورهاي 'آ سه آن' نيز توصيه كرد به دنبال همكاري مشترك براي حفاظت از امنيت منطقه باشند و وقتي مشكلي وجود ندارد به دنبال مشكل سازي نباشند.
آساق**231**1904**