۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷
کد خبر: 83212950
T T
۰ نفر
6 ميليارد ريال به مرمت حمام حاج صالح سقز اختصاص يافت

سنندج - ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سقز گفت: بناي تاريخي حمام حاج صالح سقز با تخصيص اعتبار 6 ميليارد ريال به زودي مرمت و بازسازي مي شود تا به موزه تبديل شود.

حميد گلالي پور روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: پس از هماهنگي و انجام كارها از طريق صندوق احيا و بهره برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور كار مرمت اين بنا آغاز مي شود.
وي افزود: اين اعتبار از محل ستاد استاني بازآفريني شهري اختصاص يافته تا حمام حاج صالح براي تبديل به موزه شهر سقز تجهيز و آماده شود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سقز اضافه كرد: اين حمام تاريخي در سال 1379به شماره 2830 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد و جزء بناهاي تاريخي مهم استان كردستان محسوب مي شود.
گلالي پور به ضرورت اجراي شدن اين طرح (ايجاد موزه) براي مردم فرهنگي سقز تاكيد كرد و يادآور شد: طرح موزه شهر جزء مطالبات مردم و مسئولان استاني و شهري است.
وي با اشاره به اينكه كارشناسان تاريخي يك موزه شهر را حداقل خواسته مردم مي دانند، گفت: با تلاش فرماندار و شهردار سقز، اين بناي تاريخي از طريق صندوق احيا و بهره برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور تغيير كاربري داده مي شود تا مجوز تبديل به موزه شهر براي حمام حاج صالح صادر شود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سقز افزود: اين اثر تاريخي يادگار دوران صفويه و زنديه در قلب بازار تاريخي سقز واقع شده و در برگيرنده همه عناصر معماري يك حمام ايراني است.
به گزارش ايرنا، مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان هم دي ماه گذشته در بازديد از اين بناي تاريخي گفته بود: بهترين كاربري براي حمام حاج صالح سقز اين است كه به موزه مردم شناسي تبديل شود.
محسن علوي اظهار داشت: دولت در 26 ارديبهشت سال 89 مجوز واگذاري حمام حاج صالح را از طرف صندوق احيا به سرمايه گذاران صادر كرد و به زودي واگذاري آن براي كاربري در قالب موزه تعيين تكليف مي شود.
حمام حاج صالح از بناهاي شاخص سقز است و بر اساس شيوه معماري حمام هاي فلات ايران بنا گرديده است. بناي اين حمام مساحتي حدود 900 مترمربع را شامل شده و داراي پوشش سقف گنبدي است.
با توجه به سردسير بودن منطقه براي جلوگيري از هدر رفتن گرما و حرارت داخلي، همانند غالب حمام هاي تاريخي در سطحي پايين تر از زمين هاي اطراف بنا شده است.
7345/9102