۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۰۴
کد خبر: 83214585
T T
۰ نفر
سایه سنگین بدهی سازمان های بیمه گر بر سر داروخانه ها

زنجان - ایرنا - در ماه های گذشته مشكلات اقتصادی و مسائل ناشی از آن اصناف مختلف به ویژه دارو سازان را گرفتار كرده، هر چند راهكارهایی از سوی دست اندركاران برای رهایی از موانع موجود مطرح شده، اما بدهی سازمان های بیمه ای بیش از همه بر فعالیت های كنونی آنها سایه انداخته است.

به گزارش ایرنا، صنعت دارو سازی كشور پس از انقلاب اسلامی، مسیر رو به رشدی را طی كرده و نیروهای متخصص و متبحر در این رشته تربیت و وارد بازار كار شدند و از طرفی شركت های تولید كننده دارویی به تدریج و با اتكا به خودباوری و تكیه بر دانش لازم، نیز در اقصی نقاط كشور به تامین نیاز داخلی اقدام كردند.
بنا بر اعلام متولیان حوزه سلامت كشور هم اكنون 97 درصد اقلام دارویی مورد نیاز در داخل كشور تولید می شود و از طرفی نیز ایران با فعالیت های اثربخش در این حوزه توانسته جایگاه خوبی را در منطقه كسب كند كه این مهم نتیجه تلاش حدود 20 هزار دارو ساز كشور است.
اما در ماه های گذشته حال این صنعت مهم و اثرگذار حوزه سلامت چندان خوش نیست، زیرا تغییرات سیاست های ارزی، بدهی سازمان های بیمه گر، كمبود نقدینگی و اعمال مالیات های غیرمنطقی چشم انداز نگران كننده ای را برای ادامه فعالیت آنان رقم زده است.
دكتر محمدباقر ضیا رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با اظهار نگرانی به وضعیت صنعت دارو سازی كشور به این مهم اشاره كرده بود كه بحران نقدینگی در چرخه دارو وجود دارد و در این میان بالاترین بدهی‌ها به حدود 12 ماه می ‌رسد كه البته برای مراكز دولتی است و متاسفانه این سیكل معیوب ادامه می‌ یابد و به این ترتیب سیستم دارویی نقدینگی خود را از دست می‌دهد.
دبیر انجمن داروسازان ایران نیز از ادامه وضعیت نابسامان این صنعت با اظهار نگرانی اعلام كرده بود كه نگران دیر شدن زمان تحقق 500 میلیون یورو اختصاص یافته به دارو هستیم كه نوشدارو بعد از مرگ سهراب نشود.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان نیز با اشاره به اینكه دارو سازان در تامین، عرضه و خدمات دارویی حضور فعالی دارند گفت: متاسفانه بدهی سنگین سازمان بیمه گر و تاخیر در پرداخت مطالبات فشار مضاعفی را به داروخانه ها وارد كرده و فعالیت های این حوزه را تحت الشعاع خود قرار داده است.
دكتر مهدی بیگدلی افزود: هم اكنون سازمان های بیمه گر به ویژه تامین اجتماعی به تعهدات خود در پرداخت مطالبات بیمه ای داروخانه ها عمل نكرده اند، و هم اكنون علاوه بر این سازمان، بیمه سلامت نیز از ابتدای شهریور به دارو سازان بدهكارند.
وی اضافه كرد: این در حالی است كه طبق نص صریح قانون باید 60 درصد مبالغ مطالبات داروخانه ها هنگام تحویل اسناد به سازمان های بیمه ای و 40 درصد باقیمانده دیگر حداكثر سه ماهه به داروسازان پرداخت شود.
این دارو ساز ادامه داد: متاسفانه این رویه در طی چند سال گذشته بدلیل زیان انباشت سازمان های بیمه ای اعمال نمی شود و این تاخیر پرداختی ها در برخی اوقات به هفت ماه نیز رسیده است.
بیگدلی اظهار داشت: هر چند در ماه های گذشته سازمان بیمه سلامت با پرداختی های به نسبت بهتر، توانست بدهی دارو سازان را برطرف كند اما همچنان مشكلات پابرجا است و تاخیر چندین ماهه وجود دارد.
وی اظهار داشت: بر این اساس هم سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت تا مرداد امسال توانستند بدهی داروسازان استان را پرداخت كنند و اسناد ماه شهریور نیز به تازگی در حال بررسی است.
رئیس انجمن دارو سازان استان زنجان ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی نیز از سوی دولت مطالبه دارد اما تداوم این مساله و از طرفی مشكلات نقدینگی و عدم تبادلات مالی مشكلات حوزه تامین و عرضه دارو را به مراتب افزیش داده است.
بیگدلی افزود: در حال حاضر بدلیل شرایط حاد مالی حوزه واردات و تولید دارو و تحمیل این شرایط به داروخانه ها، تامین وعرضه خدمات دارویی توسط داروسازان به سختی صورت می گیرد.

**دولت از نظرات كارشناسی داروسازان استفاده كند
وی اضافه كرد: امیدواریم دولت با برنامه ریزی و تدبیر مناسب راهكار صحیح و موثری را در جهت پایداری و توسعه صنعت داروسازی كشور و تامین دارو اعمال كند و همچنین قبل از هرگونه تصمیم گیری كلان در حوزه دارویی از نظر كارشناسی و تخصصی انجمن داروسازان و اساتید داروسازی كشور بهره مند شود.
این دارو ساز، تقویت سازمان های بیمه گر و استقلال آنها از دولت، حذف رابطه مالی بین بیمار و موسسه های پزشكی همانند داروخانه بطوری كه بیمه گر حداكثر هزینه های بیمار را پرداخت كند، تقویت نقش نظارتی بیمه ها بر خدمات پزشكی ارائه شده و كنترل دقیق هزینه ها را ازجمله كارهای مشكلات كنونی برای سازمانهای بیمه ای ذكر كرد.
رئیس انجمن داروساران استان زنجان ادامه داد: درخصوص صنعت داروسازی نیز باید به سوی حذف یارانه اقلام دارویی و آزاد سازی قیمت داروها حركت و با تقویت نقش سازمانهای بیمه گر از تحمیل هزینه به بیمار جلوگیری كرد و این مهم موجب رقابت سالم، افزایش كیفیت و كمیت تولید و برندسازی و بدنبال آن تقویت صادرات نیز می شود.

**دولت بدهكار اصلی تامین اجتماعی است
مدیریت درمان تامین اجتماعی استان زنجان در این ارتباط گفت: تامین اجتماعی سازمان درآمد و هزینه بوده و اعتبار دولتی ندارد و در این میان دولت بدهكار اصلی محسوب می شود.
دكتر علی محمدی افزود:د طبق آمارهای ارائه شده دولت 188 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهكار است كه نیمی از بودجه كشور را شامل می شود.
وی خاطر نشان كرد: این میزان بدهی عدم پرداختی ها مشكلات عدیده ای را ایجاد كرده اما مدیریت درمان استان با ساز كارهای فراهم شده مطالبات مربوط به مراكز دولتی و خصوصی را بین مرداد تا مهر امسال پرداخت كرده است.
مدیركل بیمه سلامت استان زنجان نیز پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود كه مطالبات بخش خصوصی و داروخانه های 100 درصد ماه مرداد و 19 درصد شهریور نیز پرداخت شده كه امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم وضعیت بهتری در این بخش حاكم شود.
دكتر خدیجه ابراهیم خانی اظهار داشت: این اداره كل منابع پایداری ندارد و برای مدیریت هزینه در تمامی بخش ها نشست های متعددی با هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشكی، بخش خصوصی و آزمایشگاه ها انجام داده كه در این بخش همراهی بیشتری را با این اداره كل انجام دهند.
این مسئول خاطر نشان كرد: زیان انباشته بدهی بیمه سلامت با مراكز طرف قرار داد رقم قابل توجهی را شامل می شود و با تدابیر اتخاذ شده این موضوع در دستور كار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.
9646/8068
۰ نفر