۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۲۳:۱۱
کد خبر: 83215859
T T
۰ نفر
تحولات امیدبخش توسعه پس از انقلاب اسلامی

تهران- ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان معتقداست: جامعه ایران در حال عبور از ارزش‌های سنتی و حركت به سمت مدرنیته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محسن رنانی عصر سه شنبه در نشست تخصصی 'تحولات امیدبخش توسعه پس از انقلاب اسلامی' اظهار كرد: جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی به طور ناخواسته سبب دستیابی به یك جهش در راستای توسعه شد.
وی در این برنامه در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس ، افزود: ایران در سه عصر انقلاب كشاورزی، صنعتی، كشف نفت دچار تحول شد و امروز باردیگر در عصر فناوری اطلاعات تغییر را تجربه می كند.
وی به تعریفی از مفهوم توسعه پرداخت و گفت: توسعه یك فرایند طبیعی در زندگی بشری و محصول عملكرد جامعه جهانی است.
رنانی گفت: در پی این فرایند طبیعی دو بعد مادی و معنوی جامعه تغییر می كند و در نتیجه آن رفاه و رضایت رخ می دهد.
این تحلیل گر اقتصادی ادامه داد: دو تحول عمده مدرنیته و مدرنیزاسیون جهت وقوع این فرآیند ضروری است. مدرنیته (نوگرایی) تحول فكری، فرهنگی و روان شناسی جامعه و مدرنیزاسیون نیز تغییر بعد كمی و مادی تمدنی جامعه است.در حقیقت مدرنیته كسب رضایت بیشتر با هزینه كمتر است.
این مدرس دانشگاه افزود: در نتیجه مدرنیته عقلانیت به جای سنت و علم به جای اعتقادات می نشیند. دین به عرصه شخصی محدود شده و از سیاست حذف می‌شود. روابط اجتماعی گسترده تر و در سنت های ملی و... دگردیسی رخ می دهد.
به عقیده وی نظام جمهوری اسلامی در حوزه مدرنیته به سبب برخی از كج كاركردها یك جهش را تجربه اما در خصوص مدرنیزاسیون (رشد كمی اقتصادی) عملكرد قابل قبولی را ارائه كرد.
وی افزود: رشد و گسترش دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی، سرمایه گذاری در صنعت و پتروشیمی و رشد برخی از شاخص های اقتصادی حاكی از این مسأله است.
رنانی تاكید كرد: نظام جمهوری اسلامی در كشور به طور ناخواسته محافظان سنت را تضعیف و كشور را به سمت ارزش های مدرن سوق داد.
به عقیده وی زنان، روحانیون و روستاییان از اساسی ترین مدافعان سنت بودند.
رنانی تصریح كرد: علاوه بر محافظان، بازاریان، نهاد مسجد و... نیز به عنوان حامیان سنت هم از جامعه حذف شدند. این در حالی است كه تغییر سنت ها به ویژه سنت های مذهبی همواره دشوار است.
رنانی با اشاره سه روش توسعه به نام های توسعه قطاری، اتوبوسی و موتوری، اظهار كرد: سومین مدل‌ از توسعه (موتوری) كه انسان ها در آن دارای حق انتخاب هستند و می‌توانند هویت منفرد یابند، توسعه حقیقی است.
این استاد دانشگاه جدایی ایمان از شریعت را یكی دیگر از تحولات بنیادین این نظام دانست و افزود: دین دارای ٣ لایه ایمان، شریعت و ایدئولوژی است. در این بین ایمان با توسعه سازگار و ایدولوژی بر ضد آن است.
وی گفت: امروزه جامعه با جوانانی روبرو است كه اغلب به لحاظ درونی معتقد هستند، اما در جهت انجام اعمال و مناسك دینی ضعیف عمل می كنند.
رنانی در این خصوص به گرایش جوانان به عرفان، گسترش كلاس های معنوی و رواج ازدواج سفید اشاره كرد.
این تحلیل گر ادامه داد: چنان چه جامعه دچار یك جنبش (انقلاب) نشود، بسترهای توسعه فراهم می گردد، چرا كه نسلی در حال ظهور است كه در كنار فناوری بسیار قدرتمند است.
به عقیده وی وقوع انقلاب نیازمند انرژی كافی، رهبری منسجم و قدرت نظامی سركوب گر بوده و این پتانسیل در حال حاضر در جامعه وجود ندارد.
وی در پایان با ابراز امیدواری به آینده ایران خاطرنشان كرد: نسل جوان باید جهت گذار از این تحول درونی مدارا كند تا بستر شكوفایی آزادانه فراهم شود.

**كشور نیازمند مدیریت صحیح اقتصادی است
در پایان این نشست امیرحسین مزینی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: تغییر و تحولات جامعه در بستر تاریخی اتفاق می افتد. یكی از این بسترهای تحول، اقتصاد است.
وی افزود: كشور در وضعیت كنونی به جهت برخی از فشارهای اقتصادی نظیر تحریم، كاهش تولید و فروش نفت چنان چه مدیریت صحیحی نداشته باشد، دچار مشكلات بسیاری می شود.
مزینی همچنین با اشاره به پیری جمعیت و بحران اقلیم (كمبود آب و...) عنوان كرد: پیری جمعیت و بازنشستگی این گروه حجم عظیمی از بار مالی را بر دوش دولت گذاشته و چنان چه بستر اقتصاد به خوبی مدیریت نشود، برای كشور بسیار پرهزینه است.
لطفعلی عاقلی دیگر سخنران این نشست و استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز طی سخنانی در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران گفت: بسیاری از شاخص های توسعه نظیر باروری، مرگ و میر نوزادان و... نشان از رشد و توسعه بوده است.
وی افزود: شاخص نوین تعدیل شده كه اشاره به سرمایه های زیست محیطی دارد نیز، حاكی از رشد جامعه در این چهل سال بوده است.
وی تأكید كرد: اگرچه كشور در این سال ها فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه كرده و امروزه نیز با فشارهای اقتصادی روبرو است اما می‌توان با مدیریت صحیح از آن گذر كرد.
**9489**1601**