۱ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83215972
T T
۰ نفر
ظرفیت كانتینری بندرشهید رجایی 2 برابر افزایش یافت

بندرعباس - ایرنا - معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی كشور گفت: با بهره برداری از 12 دستگاه جرثقیل پیشرفته گنتری كرین، ظرفیت كانتینری بندرشهید رجایی با حدود 2 برابر افزایش به پنج میلیون و 700 هزار «تی ای یو» كانتینر در سال افزایش یافت.

محمدرضا الهیار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: با بهره برداری از این دستگاه ها تعداد این نوع جرثقیل ها در بندر شهید رجایی به 30 دستگاه افزایش یافت ضمن اینكه ظرفیت كانتینری این بندر نیز از سه میلیون و 500 هزار تی ای یو (واحد شمارش كانتینر؛ هر TEU معادل یك كانتینر 20 فوت) در سال به پنج میلیون و 700 هزار كانتینر رسید.
عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: برای طراحی، ساخت، حمل، نصب، راه اندازی و بهره برداری از این جرثقیل های پیشرفته فوق سنگین در مجموع 104 میلیون یورو (از محل درآمدهای این سازمان) سرمایه گذاری شده است.
این مقام مسوول بیان كرد: با بهره برداری از این جرثقیل ها در عمل شاهد جهش بزرگ در زمینه افزایش ظرفیت كانتینری و همچنین پذیرش كشتی های اقیانوس پیمای نسل هفتم (سوپر پست پاناماكس) در بندر شهید رجایی هستیم.
الهیار یاد آور شد: با توجه به ضرورت و پیگیری های صورت گرفته این تعداد جرثقیل سه ماه زودتر از برنامه زمان بندی شده تحویل و به بهره برداری رسید.
هم زمان با سفر دو روزه حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی به هرمزگان 22 طرح در حوزه بنادر و دریانوردی این استان از جمله 12دستگاه جرثقیل گنتری كرین ویژه تخلیه كانتینر به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، با حضور رییس دولت دوازدهم كه تعدادی از اعضای كابینه از جمله وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنادر و دریانوردی او را در بازدید از بزرگ ترین بندر كانتینری كشور (شهید رجایی) همراهی می كردند، بهره برداری همزمان از 22 طرح درحوزه بنادر و دریانوردی به ارزش سه هزار و850 میلیارد ریال و104 میلیون یورو (توسط بخش خصوصی و درآمدهای سازمان بنادرو دریانوردی) اعتبار ارزی ( به صورت ویدیوكنفرانس) در بنادر و سواحل هرمزگان آغاز شد.
این طرح ها از لحاظ پراكندگی جغرافیایی در بنادر شهید رجایی و شهید حقانی (در سواحل بندرعباس) لنگه، چارك و لاوان در غرب هرمزگان، جاسك در شرق و جزایر قشم و هرمز نیز در مركز این استان قرار دارند كه با بهره برداری از آنها 2هزارنفر جذب كار شده اند.
از مهم ترین این 22طرح می توان به احداث 3 پایانه نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس(درمجتمع بندری شهید رجایی)،پایانه ترانزیتی و صادراتی و پایانه ورود و خروج ویژه كامیون و همچنین نصب 12جرثقیل پیشرفته كشتی به ساحل (گنتری كرین) در ترمینال شماره 2بندرشهید رجایی با ظرفیت سالانه دو میلیون 300هزار تی ای یو كانتینر اشاره كرد.
رییس جمهوری روزهای یكشنبه و دوشنبه (28و 29 بهمن سال جاری) به همراه تعدادی از اعضای كابینه مهمان مردم مرزدار هرمزگان بود.
6149 /6048
۰ نفر