۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 83217561
T T
۰ نفر
ذخاير نفلين سينيت آذربايجان شرقي تكيه گاه صنايع معدني كشور

تبريز- ايرنا - آذربايجان شرقي با بيش از 5 ميليارد تن ذخاير نفلين سينيت تكيه گاهي براي رونق صنايع معدني كشور به ويژه در زمينه توليد آلومينيوم محسوب مي شود.

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا با اعلام اينكه ذخاير معادن شناسايي شده اين استان به 8.2 ميليارد تن رسيده است، گفت: بيشترين سهم آن مربوط به نفلين سينت است.
حسين نجاتي با اشاره به جايگاه بخش معدن آذربايجان شرقي به لحاظ تامين مواد اوليه صنايع پايه، ايجاد اشتغال، ارزش افزوده و صادرات مواد معدني در كشور خاطرنشان كرد: اين استان به عنوان يكي از مناطق غني معدني كشور با بيش از 112 انديس و 127 كانسار شناسايي شده زمينه بسيار مناسبي براي سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال در اين حوزه دارد.
وي گفت: تعداد معادن فعال و غيرفعال آذربايجان شرقي به حدود 735 معدن رسيده و استان از اين حيثت مقام اول كشور را در اختيار دارد.
نجاتي با بيان اينكه نفلين سينيت به علت ارزش فوق العاده اي كه در صنعت آلومينيوم، شيشه و سراميك پلاستيك و كائوچو، تهيه پشم و شيشه دارد در بيشتر كشورهاي دنيا مورد توجه فراوان قرار گرفته و در آذربايجان شرقي به دليل شرايط زمين شناسي خاص گسترش خوبي دارد.
وي خاطرنشان كرد: نفلين سينيت از يك طرف در كشورهايي كه فاقد ذخاير غني از بوكسيت هستند (شوروي، كره شمالي ) به عنوان منبعي مهم جهت توليد آلومينا و از طرف ديگر در كشورهايي كه از لحاظ منابع بوكسيت غني بوده و يا بوكسيت ارزان در دسترس دارند (كشورهاي غربي، آمريكا، كانادا) به دليل فراواني مقدار آلكالي (سديم، پتاسيم و كلسيم) در صنايع شيشه و سراميك كاربرد فراوان دارد.
وي اظهارداشت: تكنولوژي تبديل شيميايي سنگ هاي نفلين دار اگر چه از توليد آلومينا از بوكسيت كمي پيچيده تر است ولي به علت محصولات جنبي با ارزش از قبيل سيمان پرتلند، كربنات هاي سديم و پتاسيم و نيز فسفات هزينه آن در كل حدود 15 تا 20 درصد ارزانتر خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه درسال 1380عمليات اجرايي ساخت واحد تحقيقاتي و نيمه صنعتي آذرشهر آغاز و در نهايت در تابستان سال 1385بهره برداري اوليه از آن آغاز شد، گفت: توان علمي بوجود آمده و نيروهاي انساني كارآمد اين واحد نشان داد كه مي توان ضمن اراِيه خدمات مهندسي به پروژه اصلي اين واحد را به عنوان قطب قابل اعتنا در صنعت آلومينا تبديل كرد.
وي اضافه كرد: كارخانه نفلين سينيت كليبر هم با ظرفيت 52 هزار تن كنسانتره در سال چهارمين كارخانه از نوع خود در جهان است كه عمليات اجرايي آن امروز آغاز مي شود.
نجاتي اعلام كرد: كارخانه نفلين سينيت با سرمايه‌گذاري 2 ميليارد دلاري سرمايه‌ گذاران چيني و ايراني احداث مي شود.
وي گفت: ظرفيت توليدي كارخانه نفلين سينيت در نخستين فاز 40 هزار تن خواهد بود و در سه فاز احداث مي‌ شود و كه با تكميل سه فاز ظرفيت توليد به 150 هزار تن افزايش خواهد يافت.
وي خاطرنشان كرد: كارخانه نفلين سينيت فعلي شهرستان كليبر كه در حالت خشك فعاليت دارد به نوعي براي محيط زيست آسيب‌هايي داشت ولي در كارخانه نفلين سينيت جديد كه سرمايه‌گذار خارجي و داخلي در آن مشاركت دارند به صورت تَر توليد خواهند داشت به محيط زيست هيچ آسيبي نمي‌رساند.
كارخانه نفلين سينيت سراب جلوي خروج يك ميليارد دلار ارز را مي‌گيرد
خاطرنشان كرد: كانسار نفلين سينيت كليبر بزرگترين توده نفلين دار اكتشاف شده در كشور است.
وي ادامه داد: ذخيره اكتشاف شده در يك محدوده كوچك كه مورد عمليات اكتشافي قرار گرفته حدود 7 ميليون تن مي باشد ولي ذخيره احتمالي توده بيش از 96 ميليون تن برآورد شده است.
به گزارش ايرنا ، عمليات اجرايي كارخانه جديد نفلين سينيت در منطقه يوزبند شهرستان كليبر امروز پنج‌ شنبه با حضور رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت آغاز مي شود.
3071