به گزارش خبرنگار ايرنا، با وجود وقوع زلزله مهيب آبان 96، در بودجه سال 97 كرمانشاه اتفاقات خوبي نيفتاد و رشد اعتبارات اين استان در بيشتر بخشها پايينتر از ميانگين كشوري بود.
در اعتبارات هزينهاي سال 97، اين استان رتبهاي بهتر از هجدم كشور پيدا نكرد و در اعتبارات «تملك دارايي هاي سرمايهاي (عمراني) استاني» در رتبه دهم(چهار رتبه پايين از ميانگين كشوري) قرار گرفت.
در زمينه رشد اعتبارات «موضوع 27 صدم درصد ماليات بر ارزش افزوده» هم كرمانشاه تا انتهاي جدول و رتبه 30 كشور پايين آمد و تلاشها براي جذب اعتبارات «قانون استفاده متوازن از امكانات كشور» هم به جايگاهي بهتر از سيزدهم كشور ختم نشد.
در سال 98 اما بيشتر مديران و نمايندگان مجلس استان پاي كار آمدند و موفق شدند با پيگيري و مطالبه همصدا يك جهش مناسب را در رشد اعتبارات استان رقم بزنند؛ از جمله 16 پله صعود در اعتبارات هزينهاي، رشد پنج پلهاي در اعتبارت عمراني استاني، جهش 16 درصدي اعتبارات عمراني ملي و ارتقاي هشت پلهاي در جذب اعتبارات قانون استفاده متوازن.
اين صعود خوشايند در جدول بودجهاي كشور و آوردن سهم بيشتري از كيك بودجه به استان پُرمشكل كرمانشاه، بيشك حاصل پيگيري مستمر، همافزايي و همفكري مديريت ارشد استانداري، سازمان مديريت و برنامهريزي استان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با همكاري بخشي از مديران اجرايي است.
**تكرار رشد يعني سهم شايسته از كيك بودجه
هم ميزان 'رشد' و هم ميزان 'اختصاص اعتبارات'(كل بودجه استان) در بودجه بسيار مهم هستند و مسئولان هر استان تلاش دارند با كسب رشدهاي جهشي در بهرهمندي از بودجه، بتوانند در جدول اختصاص اعتبارات هم جايگاه بهتري و بالاتري پيدا كنند.
رشد اعتبارات كرمانشاه در بودجه 98 البته تغييري در رتبه استان در 'اختصاص اعتبارات' نسبت به سالهاي 96 و97 ايجاد نكرده و كرمانشاه همچنان در ميزان اعتبارات هزينهاي در جايگاه 11 و در جدول اعتبارات ارزش افزوده و عمراني استاني در سكوي 15 كشور ايستاده اما در زمينه ميزان اعتبارات متوازن با يك پله صعود به رتبه 13 در بودجه 98 آمده است.
رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي استان كرمانشاه در اين باره عنوان كرد: ميزان اختصاص اعتبار نميتواند بيانگر جايگاه بودجهاي استان كرمانشاه باشد بلكه رشدها مهم است زيرا مقايسه ميزان اعتبارات استان كرمانشاه با استان خوزستان كه 75 درصد نفت و ميعانات گازي كشور را توليد ميكند يا استان فارس با 27 شهرستان درست نيست.
حبيب الله وفايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اضافه كرد: بخش عمدهاي از منابع عمومي استانها براساس قانون تخصيص ارزش توليد نفت و گاز در آن استان است كه سهم ما در اين بخش 58 ميليارد و استاني مانند خوزستان نزديك به هزار ميليارد است.
به اعتقاد وفايي 'منطقيترين و مهمترين شاخص براي مقايسه اعتبارات استانها بررسي ميزان رشد آنهاست به ويژه اينكه تداوم ميزان رشد اعتبارات در چند سال متوالي به معني بهبود رتبه استان در اختصاص اعتبارات آن استان نيز هست.'
هرچند انتظار قرار گرفتن كرمانشاه در جمع 10 استان اول كشور در زمينه اختصاص اعتبار بلندپروازانه به نظر ميرسد اما اين انتظار و اميدواري وجود دارد كه با تدوام رشد جهشي اعتبارات استان در چند سال متوالي، كرمانشاه به جايگاه مناسب و شايسته خود در 'اختصاص اعتبارات' برسد و دست كم در سكوي 11 يا 12 كشور بنشيند.
**رشد بودجه 98 استان چگونه اتفاق افتاد؟
حبيب الله وفايي از پنجم شهريور 97 سكان سازمان مديريت و برنامه ريزي استان كرمانشاه را در دست گرفت؛ يعني حدود سه ماه پيش از بسته شدن لايحه بودجه 98.
او با بيان اينكه از لحظه ورود به كرمانشاه من و همكارانم كمربندها را براي بودجه 98 بستيم، گفت: با پيشنهاد بنده و دستور استاندار ستاد بودجه 98 در استان تشكيل شد و با حمايت ويژه مديريت ارشد استان و نمايندگان كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي پيگير افزايش سهم استان در بودجه 98 شديم.
وفايي قرار گرفتن استان كرمانشاه در جايگاه پنجم جدول ميزان رشد اعتبارات عمراني استاني را حاصل پيگيري و رايزني سازمان مديريت و برنامهريزي استان با كارشناسان سازمان مديريت و برنامهريزي كشور دانست و گفت: رشد 55 درصدي در اعتبارات عمراني ملي استان كرمانشاه ديگر اتفاق خوبي بود كه در لايحه 98براي استان افتاده درحالي كه در سال 97 در همين حوزه نسبت به سال 96، 30 درصد كاهش داشتيم.
رشد 65 درصدي اعتبارات بخش آب استان كرمانشاه ديگر اتفاق خوبي است كه وفايي به آن اشاره و اضافه كرد: پيگيري براي افزايش اعتبار چند طرح مهم استان از جمله اعتبار قطار سبك شهري از 56 به 200 ميليارد تومان، اعتبار طرح سد گاوشان به 70 ميليارد تومان، افزايش اعتبار ساماندهي رودخانه آبشوران تا 30 ميليارد تومان و افزايش اعتبار ساماندهي رودخانه قره سو تا 90 ميليارد تومان با جديت و همكاري نمايندگان استان در مجلس در حال پيگيري است.
وفايي همچنين خبر داد كه تخصيص اعتبارات عمراني ملي و ملياستاني كرمانشاه در سال 97 به صورت 100 درصد تخصيص پيدا كرده است.
**كرمانشاهيها در سال 98 ماليات كمتري ميدهند
رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي استان كرمانشاه درآمد سرانه، نرخ تورم، بيكاري، مشاركت اقتصادي و نسبت اشتغال را از مهمترين شاخصهاي اقتصادي استان برشمرد و گفت: اقدامات و تصميمگيريها بايد پس از بررسي اين شاخصها و بر مبناي آنها صورت گيرد.
وفايي افزود: يكي از علائمي كه نشان ميدهد حال عمومي اقتصاد كرمانشاه مساعد نيست درآمد پايين در استان است؛ اكنون درآمد سرانه در كرمانشاه 60 درصد متوسط كشور است.
او پايين بودن درآمد را به اين معني دانست كه مردم قدرت كمتري در تامين معيشت و رفاه خود و نيز دادن ماليات و عوارض دارند.
وفايي ميزان درآمد دولت در هر استان را 'مبناي اعطاي اعتبارات مازاد' به آن استان عنوان و اظهار كرد: طبق ماده 26 قانون برنامه ششم اگر استاني مازاد درآمد داشته باشد، امكان دريافت بودجه مازاد را هم دارد و طبعا استانهاي كمدرآمدي مانند كرمانشاه شانس كمي در جذب اين بودجه دارند.
او از تلاش براي بهرهمندي استان كرمانشاه از اعتبارات مازاد در بودجه 98 خبر داد و درباره وضعيت مالياتدهي كرمانشاهيها هم گفت: برخي عنوان ميكنند كه ميزان مالياتي كه در استان دريافت ميشود، از ساير استانها بيشتر است در حالي كه طبق لايحه بودجه 98 ميانگين درآمدهاي دولت از استانها 18 درصد است اما به دليل وقوع زلزله آبان 96 اين عدد در استان كرمانشاه حدود 10 ديده شده كه به معني پرداخت كمتر ماليات و عوارض از سوي مردم است.
استان كرمانشاه با 2 ميليون نفر جمعيت داراي 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسي
كرمانشاه- ايرنا- رشد اعتبارات و كاهش ميزان ماليات 2 اتفاق خوبي است كه در بودجه 98 براي استان كرمانشاه افتاده و در صورت پيگيري يكصدا و تكرار آن، ميتواند به «رشد اختصاص اعتبارات» و قرار گرفتن كرمانشاه در كنار استانهاي ثروتمند بينجامد.