توسعه فرهنگي مقدم بر توسعه اقتصادي است

گناباد- ايرنا- قائم مقام مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي گفت: توسعه فرهنگي مقدم بر توسعه اقتصادي و زيربناي پيشرفت و موجب حل مشكلات ساير بخشهاست.

به گزارش ايرنا يوسف اميني شنبه شب در آيين بزرگداشت هفته فرهنگ و هنر گناباد افزود: اگر منطقه اي به توسعه فرهنگي دست يابد به بسياري از مشكلات و مسائل و آسيبهاي اجتماعي گرفتار نخواهد شد.
وي ادامه داد: توسعه فرهنگي علاوه بر نقش آفريني در گشودن تنگناهاي ساير بخشها موجب رضايتمندي و افزايش تعلق خاطر مردم نسبت به محيط زندگي شان هم مي شود و اصحاب فرهنگ و هنر از اين جهت مسئووليت خطيري در اين زمينه بر عهده دارند.
قائم مقام مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان رضوي گفت: فرهنگ چيزي غير از انديشه و تفكر و احساس مسئوليت نسبت به خود و تعالي ديگران نيست و اين امر ارزشمندي و حساسيت كار فعالان فرهنگ و هنر را نشان مي دهد.
اميني با اشاره به پيشينه و ظرفيتهاي غني فرهنگي گناباد، برگزاري هفته فرهنگ و هنر اين شهرستان را موجب توسعه فرهنگي منطقه دانست.
فرماندار گناباد نيز در اين مراسم گفت: اين شهرستان در حوزه فرهنگ و هنر طي سالهاي گذشته به پيشرفتهاي چشمگيري دست يافته و سرمنشاء خدمات بسياري در اين بخش بوده است.
حامد قرباني افزود: هفته فرهنگ و هنر فرصت مناسبي براي معرفي ظرفيتهاي شهرستان گناباد محسوب مي شود و بايد از اين ظرفيت حداكثر بهره را برد.
در اين مراسم از تعدادي از برگزيدگان جشنواره هنرهاي تجسمي خاتون خورشيد و حسن جعفري بيدختي و محمد مهدي شمسي ثاني خبرنگاران سابق خبرگزاريهاي جمهوري اسلامي(ايرنا) و صدا و سيما در گناباد تجليل شد.
همچنين با حضور قائم مقام مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي نمايشگاه آثار خواجه اختيار منشي گنابادي از استادان و پيشكسوتان خط تعليق كشور در قرن دهم هجري در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گناباد افتتاح شد.
سومين هفته فرهنگ و هنر گناباد از سوم اسفند ماه كنوني آغاز شده است و تا نهم اين ماه ادامه دارد.
برگزاري بخش موسيقي و هنرهاي تجسمي جشنواره منطقه اي خاتون خورشيد، نمايشگاه آثار خط تعليق خواجه اختيار منشي گنابادي، شبهاي تئاتر، فيلم و عكس، ادبيات و موسيقي از جمله برنامه هاي اين هفته به شمار مي رود.
برگزارش كنگره ملي بزرگداشت خواجه اختيار منشي گنابادي با حضور مسئولان استاني و كشوري در نهم اسفندماه از ديگر بخشهاي اين جشنواره به شمار مي رود.
شهرستان گناباد داراي 22 موسسه، انجمن قرآن و عترت، انجمن فرهنگي و هنري و آموزشگاههاي آزاد هنري، سينما و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگي، 26 كانون آگهي و تبليغات و نشريه محلي و چاپخانه، پايگاه اطلاع رساني داراي مجوز، دو شركت سينمايي و 89 كانون فرهنگي و هنري مساجد است.
شهرستان 89 هزار نفري گناباد در 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
1922/2095