غفلت از تعاملات انسانی مانعی برای ارتباط دانشگاه با صنعت

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص موانع ارتباط دانشگاه با صنعت، تصریح كرد: در این ارتباطات جنبه های تجربی علم در مركز توجه قرار گرفته و تعاملات انسانی مورد غفلت واقع شده است و این مساله سبب كاهش ارتباط علوم انسانی با تولید و صنعت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حسینعلی قبادی روز یكشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی 'ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت' اظهار داشت: امروزه مسئولیت دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی برای رفع نیازهای جامعه بیش از پیش ضرورت یافته است.
وی در این مراسم كه در سالن همایش‌های كتابخانه ملی برگزار شد، افزود: در دهه های اخیر نیز همگان بر لزوم این ارتباط تأكید كرده اند.
رئیس همایش همچنین با اشاره به نام گذاری سال ٩٧ با عنوان حمایت از كالای ایرانی اظهار داشت: این نام گذاری نیز در حقیقت درصدد استحكام این رابطه است.
وی ادامه داد: ارتباط تولید با صنعت برعهده‌ نهاد دانشگاه است و از تعامل این نهاد با صنعت، اشتغال، رفع نیازها و چالش‌های كشور حاصل می شود.
قبادی افزود: سرمایه گذاران صنعتی نیز فواید علم را نادیده گرفته و رشد كمی مراكز آموزش عالی نیز موجب چالش در این ارتباطات شده است.
رئیس همایش یادآور شد: صنعت برگرفته از اندیشه های انسانی است و هدف آن نیز تامین رفاه و ارائه خدمات به جامعه است و این مهم با توجه به دستاوردهای علمی و فناوری حاصل می شود.
وی هدف این همایش را برقراری ارتباط علوم انسانی و صنعت عنوان كرد و افزود: این همایش منطبق با برنامه ششم توسعه و در مسیر تحقق برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین مبین عزم ملی برای خدمت به جامعه است.
به عقیده قبادی این همایش در حقیقت فراهم‌آوری فرصت گفت و گوی دانشگاه و صنعت با یكدیگر به شمار می‌رود.
وی در پایان خاطرنشان كرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در برنامه توسعه راهبردی خود علاوه بر تعامل سازنده در سطح ملی و فراملی، رفع نیازهای جامعه را نیز مورد توجه قرار داده است.

* مشاركت 80 دانشگاه در طرح رصد اشتغال
محمد سعید سیف، مدیركل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این برنامه اظهار داشت: طرح‌های متعددی جهت رشد و گسترش ارتباط مراكز آموزش عالی كشور با واحدهای صنعتی طراحی شده است.
وی افزود: توانمند سازی دانشجویان، مهارت‌ افزایی و اشتغال زایی جهت آشنایی با محیط كسب و كار، رصد اشتغال دانش آموختگان، ساماندهی كارآموزی و كارورزی، فرصت های مطالعاتی استادان و اعضای هیأت علمی و مستند سازی قراردادها در ارتباط با صنعت و جامعه از جمله این برنامه ها به شمار می‌رود.
سیف در خصوص این قراردادها عنوان كرد: ٣٠ درصد استادان و اعضای هیأت علمی در زمینه این قراردادها همكاری نمی كنند. به طوری كه به ازای هر ١٠٠ دانشجو ١٠ قرارداد وجود دارد.
وی همچنین در خصوص طرح رصد اشتغال نیز تاكید كرد: وظیفه جامعه تنها ارائه مدرك نیست، بلكه وضعیت اشتغال و تاثیرگذاری دانش آموختگان هم باید مورد بررسی قرار گیرد و خوشبختانه امروز ٨٠ دانشگاه در زمینه این طرح مشاركت می كنند.
سیف در پایان نیز با بیان این مسأله كه پژوهش نیازمند مخاطب است، خاطرنشان كرد: در كشورهای دنیا پذیرش دانشجو در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری منوط به نیاز جامعه است و دانشگاهیان نیز در قبال چالش های جامعه خود را مسوول می دانند و این نكته باید در ایران هم مورد توجه قرار گیرد.
9484**1584