۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۱۲
کد خبر: 83225319
T T
۰ نفر

صادرات از پلدشت 4.5 برابر شد

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۱۲
کد خبر: 83225319
صادرات از پلدشت 4.5 برابر شد

اروميه - ايرنا - مدير گمرك پلدشت گفت: صادرات كالا از اين گمرك از ابتداي سال جاري تاكنون به 44 ميليون دلار رسيده كه 4.5 برابر مدت مشابه سال گذشته است.

اكبر احمدپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: امسال 25 هزار تن كالا به ارزش 44 ميليون دلار از طريق مرز پلدشت به كشورهاي اروپايي و آسيايي از جمله جمهوري آذربايجان، آلمان، روسيه و ايتاليا صادرشده است.
وي اضافه كرد: ميزان كالاي صادراتي نيز از اين مرز 1.5 برابر سال گذشته بوده است.
وي بيان كرد: عمده محصولات صادراتي و ترانزيتي از گمرك پلدشت شامل محصولات كشاورزي و لبني، پتروشيمي، پلاستيكي، آهن آلات و مس، پنبه، كاشي، سراميك و لوازم ساختماني است.
مدير گمرك پلدشت ادامه داد: در اين مدت 220 هزار مسافر خارجي از طريق مرز پلدشت وارد كشور شده اند كه اين رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 2 برابر است.
احمدپور با تاكيد بر اينكه فعاليت گمرك پلدشت از اول بهمن امسال از 12 ساعت به 16 ساعت در هر شبانه روز افزايش پيدا كرده است، اظهار داشت: اين گمرك از لحاظ صادرات كالا در ميان گمركات استان پس از بازرگان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي با 967 كيلومتر مرز مشترك با سه كشور جمهوري آذربايجان، تركيه و عراق و به ‌دليل دارا بودن پنج پايانه و 9 گمرك مرزي ظرفيت قابل توجهي براي دسترسي به بازارهاي جهاني و توسعه اقتصادي دارد؛ در اين ميان پايانه و گمرك پلدشت با وجود ظرفيت هاي صادراتي، ترانزيتي و گردشگرپذيري، نمود عيني بهره مندي از يك ظرفيت محلي براي ارزآوري پايدار در اين استان مرزي است.
پلدشت در 47 كيلومتري غرب ماكو و شمالي ترين نقطه آذربايجان غربي واقع است و در سال 1388 از ماكو جدا شد و به جمع 17 شهرستان اين استان پيوست؛ پايانه و گمرك مرزي پلدشت نيز در اين شهرستان و در كنار رود مرزي ارس قرار گرفته و يكي از دروازه هاي ترانزيت كالا از ايران به اروپاست.
مسير گمرك و پايانه مرزي پلدشت به مقصد كشورهاي ارمنستان، جمهوري آذربايجان و قفقاز بسيار هموار بوده و وجود اين مسير مناسب، رونق مبادلات اقتصادي ايران با شمال آسيا و اروپا را موجب شده است.
7132/2093