۹ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۳
کد خبر: 83225824
T T
۰ نفر

افزایش كودكان اوتیسم نگران كننده است

۹ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۳
کد خبر: 83225824
افزایش كودكان اوتیسم  نگران كننده است

اصفهان - ایرنا - شماری از كارشناسان با ابراز نگرانی از افزایش كودكان مبتلا به 'اوتیسم' در كشور بر ضرورت انجام كارهای پژوهشی و تحقیقاتی برای شناسایی دلایل و پیشگیری روند روز افزون این چالش اجتماعی تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، بیماری اوتیسم در یك دهه اخیر روند رو به رشدی به خود گرفته است بطوریكه بر اساس آمار جهانی، نرخ شیوع آن 20 برابر شده به همین دلیل ضروری است كه كارهای پژوهشی گسترده ای درباره دلایل و پیشگیری از آن در كشور انجام شود.
اوتیسم (Autism) نوعی اختلال رشدی است كه با رفتارهای ارتباطی و كلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود، این اختلال بیشتر در سال‌ های نخستین زندگی فرد بروز می‌كند و علت اصلی آن ناشناخته است.
این اختلال در رشد طبیعی مغز و در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌ های ارتباطی تاثیر می‌گذارد كه در سال ‌های اخیر روندی رو به افزایش را در پیش گرفته و امروزه میزان شیوع آن در دنیا برابر با آخرین آمارها از هر ٦٨ نفر، یك نفر است.
با وجود گسترش شیوع این اختلال، دلایل اصلی آن هنوز بطور قطعی مشخص نیست، فرضیه ‌های متعددی برای آن از جمله عوامل ژنتیكی، محیطی، ارثی و بالا بودن سن والدین توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته‌ است اما هنوز موفق به كشف علت اصلی اوتیسم نشده‌اند.
براساس آمار ارائه شده از سوی انجمن اوتیسم ایران به ازای هر 65 تولد در كشورهای توسعه یافته، یك كودك با اختلال اوتیسم متولد می شود كه این نسبت در ایران یك كودك دارای اختلال اوتیسم به ازای هر 150 تولد است.
به گفته رییس گروه مراكز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی كشور، بر اساس نتایج اجرای برنامه های آزمایشی غربالگری اوتیسم در سال های گذشته انتظار داریم یك درصد جمعیت یعنی حدود 700 هزار نفر در كشور مبتلا به طیف خفیف تا شدید اوتیسم باشند كه با آمار جهانی برابری می كند.
مریم پورسید در گفت و گو با ایرنا افزود : در سال های 91 تا 93 برنامه آزمایشی غربالگری اوتیسم در پنج استان شامل خوزستان ، قم، كرمان ، همدان و خراسان رضوی انجام شد و آمار به دست آمده به طور دقیق با آمار جهانی یعنی یك درصد جمعیت ، برابری كرد.
محسن الماسی رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان به ایرنا گفت كه دانش آموزان ناشنوا در سال های اخیر كم شدند اما در كمال تاسف و شگفتی، دانش آموزان مبتلا به اوتیسم افزایش یافته اند كه لازم است درباره دلایل و پیشگیری آن كار پژوهشی انجام شود.
به گفته وی، بیشتر دانش آموزان استثنایی استان اصفهان به میزان 40 درصد، كم توان ذهنی هستند.
مسوول كارگروه اوتیسم گروه روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در گفت و گو با ایرنا با تایید افزایش شیوع بیماری اوتیسم در سال های اخیر، تاكید كرد: میزان ابتلا به این بیماری با وجود پیشرفت های پزشكی در یك دهه اخیر حدود 20 برابر شده است.
فرشته شكیبایی با بیان اینكه این بیماری یك اختلال چند عاملی است، افزود: تاكنون مسائل مختلف درباره چگونگی ابتلا و افزایش آن مطرح شده كه از مهمترین آنها می توان به بالا بودن سن والدین، آلودگی هوا و مسائل ژنتیكی اشاره كرد.
وی با تاكید براینكه لازم است كارهای پژوهشی گسترده ای برای شناسایی عوامل خطر ابتلا به اوتیسم و دلیل افزایش چند برابری آن در كشورمان انجام شود، تصریح كرد: آمار دقیقی از تعداد افراد مبتلا به این اختلال در كشور وجود ندارد اما با توجه به افزایش آن ضروری است كه كارهای تحقیقاتی، انجام و از روند رو به رشد آن جلوگیری شود.
شكیبایی با اشاره به اینكه این كار نیاز به شناسایی جمعیت مبتلا به اوتیسم دارد، اظهارداشت: این كار نیازمند بودجه و امكانات كافی است و نهادهای مرتبط با آن از جمله دانشگاه علوم پزشكی، بهزیستی و آموزش و پرورش باید حمایت های لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینكه تحقیقی در این زمینه در مركز تحقیقات علوم رفتاری و كمیسیون اوتیسم دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تعریف شده است، خاطرنشان كرد: این پژوهش از سال گذشته آغاز شده و امید است در صورت حمایت های مالی و معنوی لازم، تا یك سال دیگر پایان یابد و به نتایج خوبی درباره عوامل خطر در ابتلا به اختلال اوتیسم دست پیدا كنیم.
شكیبایی همچنین با اشاره به فعالیت كمیسیون اوتیسم دانشگاه علوم پزشكی اصفهان توضیح داد: این كارگروه از سال 1390 فعالیت خود را آغاز كرده است و به بررسی و شناسایی بیماران مبتلا به این اختلال و راهنمایی آنها جهت انجام مشاوره ها و فرایند درمانی لازم می پردازد.
برخی از كارشناسان می گویند شرایط اقتصادی روی همه خانواده ها تاثیرگذار است و خانواده های دارای كودك اوتیسم نیز از این امر مستثنی نیستند، این خانواده ها به ویژه با مشكل و تامین هزینه خرید برخی مكمل های دارویی و پوشك برای فرزندان خود روبرو هستند.
شماری از كودكان مبتلا به اوتیسم حتی بعد از سن پنج سالگی نیاز به پوشك دارند.
یك روان شناس و مشاور خانواده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: آمارها از سال 2014 نشان می دهد كه ابتلا به این اختلال روند رو به رشدی داشته است و در كشورمان نیز افزایش داشتیم اما آمار دقیقی از آن وجود ندارد.
امیرحسین منتظری افزود: بررسی هایی برای تشخیص عوامل آن صورت گرفته اما بنظر می آید آنچه مهم است وضعیت مادران در طول دوران بارداری است.
منتظری با اشاره به هزینه های سنگینی كه خانواده های دارای كودكان اوتیسم متحمل می شوند، گفت: به طور متوسط سالیانه 130 تا 180 میلیون ریال هزینه اموری مانند كار درمانی، گفتار درمانی و خرید داروها، مكمل ها و امكانات مورد نیازشان می شود.
مادر یك كودك اوتیسمی در اصفهان، هزینه های سنگین نگهداری و مراقبت از كودكان اوتیسم را كمر شكن برشمرد و گفت : ماهیانه بین 60 تا 70 میلیون ریال برای پسر 10 ساله ام كه به طیف شدید این اختلال مبتلاست، هزینه می كنیم.
لطفی با اشاره به اینكه پسر وی بدلیل ناتوانی در انجام حركات و صحبت كردن، قادر به رفتن به مدرسه نیست، افزود: حتی مدارس دانش آموزان استثنایی او را پذیرش نمی كنند.
وی با بیان اینكه دلیل ابتلای پسرم به این اختلال مشخص نیست، تصریح كرد: من و همسرم در سن 25 و 26 سالگی بچه دار شدیم و هیچ سابقه بیماری در خانواده های خود نداریم.
وی با اشاره به اینكه مادران شاغلی كه فرزند اوتیسم دارند با وضعیت بسیار دشواری مواجه هستند یكی از خواسته های آنها را تسهیل شرایط برای بازنشستگی پیش از موعد عنوان كرد.
یكی دیگر از مادران كودك اوتیسم در اصفهان به ایرنا گفت كه فریادهای پسرم باعث شده است كه در طول سه سال، هشت بار محل سكونت خود را جا به جا كنیم زیرا همسایه ها از سر و صدای پسرم گله مند هستند حتی یك بار به تصور اینكه ما فرزند خود را آزار می دهیم به اورژانس اجتماعی تماس گرفته بودند.
كریمیان نیز هزینه های نگهداری فرزند خود را سنگین خواند و افزود: هزینه های گفتار درمانی و كار درمانی برای هر 45 دقیقه از از 400 هزار ریال تا 2 میلیون ریال است.
وی با بیان اینكه پزشكان به او و همسرش گفته اند كه عوامل ابتلا به این اختلال ناشناخته است، خاطرنشان كرد: در دوران بارداری مواد غذایی سالم و ارگانیك مصرف می كردم و حتی استفاده از تلفن همراه را كاهش دادم و در جایی زندگی می كردیم كه آلودگی هوا نداشت.
رییس سازمان بهزیستی كشور گفت: طرح غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم در چهار مرحله حساس سازی و آگاه سازی خانواده، غربالگری، تشخیص و مداخله (مركز محور و خانواده محور) در كشور اجرا می شود.
وحید قبادی دانا افزود: بهزیستی به سه هزار و 500 فرد دارای اوتیسم در 87 مركز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم خدمت ارائه می كند. به سه هزار نفر از آنان نیز یارانه تخصیص داده است و ماهانه بابت هر كدام از سه هزار فرد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به مراكز روزانه آموزشی و توانبخشی، 460 هزار توان پرداخت می كند.
وی خاطرنشان كرد: امسال به دلیل پوشش طیف گسترده تری از افراد دارای اوتیسم، سازمان بهزیستی برنامه ریزی در زمینه گذر موفق افراد دارای این اختلال به بزرگسالی را در دستوركار خود قرار داده است.
قبادی دانا ادامه داد: در این برنامه افراد ترخیص شده از مراكز روزانه آموزشی توانبخشی اختلال طیف اوتیسم تحت نظارت بهزیستی در سراسر كشور، بسته به شرایط ذهنی، روانی و جسمی به مدارس عادی، استثنایی، مراكز حرفه آموزی، كارگاه های تولیدی-حمایتی یا بازار كار وارد خواهند شد.
اوتیسم یك اختلال رشدی است به طوری كه فرد مبتلا به این بیماری، ارتباط كلامی، چشمی و غیركلامی ندارد؛ با توجه به اینكه این بیماری از نوزادی و حدود یك سالگی آغاز می‌شود و این دسته از كودكان نمی توانند با سایرین ارتباط برقرار ‌كنند، فرایند پرورش و آموزش آنها نیاز به مسائلی مانند كار درمانی و گفتار درمانی دارد كه علاوه بر تحمیل هزینه های زیاد به خانواده ها و دولت، از نظر اجتماعی و روحی و روانی نیز تبعات خاص خود را بهمراه دارد لذا شناسایی عوامل موثر در ابتلا به این اختلال و پیشگیری از بروز آنها در كنترل هرچه بیشتر اوتیسم از اهمیت ویژه ای برخوردارست.
3011/6022