۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۶
کد خبر: 83226487
T T
۰ نفر

شماری از آوارگان سوری از لبنان عازم وطن خود شدند

۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۰۶
کد خبر: 83226487
شماری از آوارگان سوری از لبنان عازم وطن خود شدند

دمشق- ایرنا- خبرگزاری رسمی سوریه روز پنجشنبه از بازگشت 1073 آواره سوری با 22 دستگاه اتوبوس از لبنان به وطن خود خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، این افراد پس از هماهنگی ها و رایزنی های لازم میان مقام های دو كشور از طریق گذرگاه «یابوس» در غرب استان حمص وارد سوریه شدند.
لبنان و سوریه دارای پنج گذرگاه مرزی هستند.
در روزهای اخیر مقام های لبنانی رایزنی های زیادی را برای حل مشكل آوارگان و بازگشت آنان به خانه و كاشانه خود آغاز كرده اند.
بر اساس برخی آمارها، بین یك میلیون و 500 تا دو میلیون و 500 هزار آواره سوری در لبنان حضور دارند و اكنون به یكی از مشكلات كشور چهار میلیون نفری لبنان تبدیل شده اند.
بر اساس اعلام عون رئیس جمهوری لبنان، تاكنون 156 هزار آواره سوری از لبنان به كشورشان بازگشته اند كه با هیچ مشكلی رو به رو نشده اند و دولت سوریه آمادگی خود را برای بازگشت آوارگان اعلام كرده است.
آوارگان بازگشته از لبنان در روز پنجشنبه، از ساكنان استان های حمص، حماء، حلب و دیرالزور هستند.
این افراد در بدو ورود از خدمات پزشكی تیم مستقر در گذرگاه یابوس بهره مند شدند.
جمعیت سوریه پیش از آغاز بحران 23.5 میلیون نفر اعلام شده بود كه با یورش گروه های تروریستی به این كشور و ظرف این سال ها نزدیك به 12 میلیون نفر آنان آواره شهرهای مختلف این كشور و كشورهای تركیه، مصر، لبنان، اردن و همچنین اروپا شدند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل پیشتر اعلام كرده بود كه از آغاز بحران سوریه تاكنون، تعداد آوارگان سوری كه به كشورهای تركیه، لبنان، اردن،‌ عراق و مصر پناه برده‌اند از پنج میلیون نفر فراتر رفته است.
بر این اساس، اكنون با توجه به بازگشت ثبات و امنیت به سوریه، شمار زیادی از آوارگان سوری به صورت داوطلبانه خواستار بازگشت به كشورشان بوده و منتظر فراهم شدن ساز وكار قانونی این امر هستند.
هم اكنون دولت سوریه بر اساس توافق های انجام شده از سوی سه كشور ضامن شامل ایران، روسیه و تركیه اقدام به ارسال امكانات، بازسازی راه ها، اصلاح شبكه برق و آب و تأمین لوازم بهداشتی درمانی در مناطق آزاد شده از دست تروریست ها كرده تا شرایط برای بازگشت آوارگان سوری مهیا شود؛ اقدامی كه با نظارت پلیس نظامی روسیه صورت می گیرد تا توافق درباره بازگشت آوارگان بدرستی اجرا شود.
تاكنون حدود پنج میلیون آواره سوری به دنبال بازگشت امنیت و نابودی تروریست ها از سوی ارتش سوریه و آزادی بیش از 80 درصد از خاك این كشور، به خانه و كاشانه خود بازگشته اند و با توجه به روند بازگشت ثبات و امنیت به سوریه، به نظر می رسد در آینده نزدیك این بازگشت بیش از پیش افزایش یابد؛ اما بر اساس اعلام رئیس جمهوری لبنان، كشورهای بزرگ در این راه قدمی بر نمی دارند و حتی درخواستی نیز مطرح نمی كنند.
درگیری ها در مناطق شمال غرب و شرق سوریه موجب شده تا مردم این مناطق به خاطر نگرانی از آن، خانه های خود را ترك و در اردوگاه ها سكونت پیدا كنند.
خاورم**1436**شبس**1613