۱۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83226936
T T
۰ نفر
پمپئو: آمريكا از فيليپين در مقابل حمله نظامي حمايت مي‌كند

تهران - ايرنا - وزير خارجه آمريكا گفت: واشنگتن از فيليپين در مقابل هرگونه حمله نظامي در درياي جنوبي چين حمايت خواهد كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه استريت تايمز، 'مايك پمپئو' امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران افزود: ساخت ‌و ساز جزاير مصنوعي و فعاليت نظامي پكن در درياي جنوب چين حاكميت، امنيت و معيشت اقتصادي فيليپين و همچنين آمريكا را تهديد مي‌كند.
وي هشدار داد، همانطور كه درياي جنوب چين بخشي از اقيانوس آرام است، هرگونه حمله مسلحانه به نيروهاي فيليپين، هواپيما يا كشتي‌هاي عمومي در درياي جنوبي چين ماده چهار پيمان دفاع متقابل را نقض خواهد كرد.
وزير خارجه آمريكا همچنين به معاهده آمريكا - فيليپين در سال 1951 اشاره كرد كه بطور خاص دو طرف را مجبور مي‌كند كمك‌هاي يكديگر را در صورت حمله 'مسلحانه در منطقه اقيانوس آرام' ارائه دهند.
همزمان با تمديد مذاكرات تجاري پكن و واشنگتن و احتمال توافق اين دو كشور، سه شنبه گذشته دو فروند كشتي نيروي دريايي آمريكا در اقدامي آشكار براي «تنش‌آفريني» از تنگه تايوان عبور كردند.
در اوايل ماه فوريه سال جاري نيز چين تعداد 95 كشتي چيني به جزيره تيتسو، يكي از جزاير پرتنش درياي جنوبي چين اعزام كرد.
دولت پكن اعزام كشتي‌هاي خود به جزيره تيتسو را با هدف ايجاد مانع براي ساخت‌وسازهاي آتي دولت فيليپين در اين جزيره عنوان كرد.
جمهوري خلق چين تقريباً بر كل درياي جنوبي و كشورهاي ويتنام، فيليپين، مالزي، برونئي و تايوان هريك بر بخش‌هايي از اين دريا ادعاي مالكيت دارند، همچنين اين كشورها بر سر جزاير غني از نفت و گاز 'اسپراتلي' و 'پارسل' اختلاف دارند.
آمريكا اين دريا را جزئي از آب‌هاي بين‌المللي مي‌داند و بر حق قانوني كشتي‌ها و زيردريايي‌هاي خود در رفت و آمد در اين دريا تأكيد مي‌ورزد و مخالف ساخت تأسيسات دريايي توسط چين در اين آب راهه است.
پكن پيشتر نيز به عبور ناوهاي آمريكايي از اين تنگه انتقاد و آن را اقدامي در راستاي تنش‌آفريني عنوان كرده بود.
آساق ** 9473 ** 1071