۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 83227917
T T
۰ نفر

شورای عالی ورزش، مشكلات فوتبال فارس را بررسی كند

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 83227917
شورای عالی ورزش، مشكلات فوتبال فارس را بررسی كند

شیراز-ایرنا- كارشناسان و پیشكسوتان فوتبال فارس براین باورند برای برون رفت این رشته ورزشی از وضعیت كنونی، شایسته است شورای عالی ورزش فارس به بررسی مشكلات فوتبال این استان بپردازد.

فوتبال فارس چند سالی است كه بیمار است و برای شفای عاجل این رشته پرطرفدارهنوز نسخه شفا بخشی پیچیده نشده و دلسوزان این رشته ورزشی را خانه نشین كرده اند تا فوتبال فارس به این حال روز كه در تاریخ سابقه نداشته، بیفتد.
عدم نظارت دقیق بر باشگاه و مدارس فوتبال، فرو پاشی تیم های پایه در لیگ برتر، بی كیفت بودن مدارس فوتبال، كمبود افراد دلسوز، پیشكسوت، كارنامه دار، جوان و متخصص در فوتبال فارس، سقوط بی سابقه فوتسال، نابودی تیم فوتبال ساحلی و نداشتن یك تیم در لیگ برتر از جمله مشكلات این رشته پر طرفدار در فارس است.
همچنین، وجود دلال ها، افزایش بی رویه تیم ها، نداشتن بازیكن ملی پوش در تمام رده های سنی، عدم پاسخگویی و شفاف سازی مسئولان فوتبال فارس از دیگرمشكلاتی است كه بارها كارشناسان فوتبال به آن اشاره كرده اند، اما تغییری حاصل نشده است.

** انتقاد كردم خانه نشین شدم
اصغر اكبری مربی با سابقه فوتبال فارس با بیان اینكه انتقاد كردم ، خانه نشین شدم ، اظهار داشت: متاسفانه در فارس كسی كه انتقاد سازنده می كند باید خانه نشین شود و بر این باورم كه استعداد در فوتبال فارس زیاد است.
وی افزود: هم اینك در فوتبال فارس كار سلیقه ای عمل می شود و آقایان برای یكبار هم كه شده بیایند به فوتبال پایه اهمیت دهند تا از استعداد های خودمان در لیگ های كشوری استفاده كنیم و نتیجه مطلوب آن هم حد اكثر 2 یا سه سال جواب می دهد.
بازیكن سابق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: در گذشته نه چندان دور باشگاه هایی همچون برق، فجر و مرصاد شیراز با استفاده از نیروهای همین استان، با كمترین امكانات درسطح اول فوتبال كشور آقایی می كردند، چرا كه هر سه باشگاه به فوتبال پایه اهمیت می دادند.

** شورای عالی ورزش فارس برای فوتبال جلسه تشكیل دهد
اكبری گفت: شورای عالی ورزش فارس كه ریاست آن را استاندار این استان به عهده دارد، به عنوان مرجع تصمیم گیرنده در ورزش جلسه ای تشكیل دهد و به معضلات فوتبال فارس بپردازد.
بازیكن سابق تیم برق شیراز افزود: طبق قانون،هیات فوتبال نمی تواند برای باشگاه ها تعیین تكلیف كند اما می توانند با تشكیل كمیته های فنی قوی براساس شرح وظایف هیات ، نظارت مستقیم بر باشگاه ها داشته باشند و از آنها بخواهند به تیم های پایه اهمیت دهند، همین چیزی كه هم اكنون حلقه مفقود شده فوتبال فارس است.
اكبری با اشاره به اینكه در فارس براحتی می توان استعداد ها را شناسایی كرد، بیان داشت: پیشنهاد می شود فوتبال استان فارس را به چهارمنطقه تقسیم و در هر منطقه از مربیانی كه همگی سرمایه این استان هستند، استفاده كنند كه نتیجه خواهند گرفت.

** كارگروه تشكیل شود/ شورای عالی ورزش رسیدگی كند
مجید توتونچی بازیكن سابق تیم ملی فوتبال ایران كه چندین مدرك مربیگری بین المللی دارد و ناظرمدارس فوتبال است، گفت: فوتبال فارس مشكلات ریشه ای بسیاری دارد و بهتر است كارگروهی تشكیل شود و پس از بررسی مشكلات در قالب یك طرح در جلسه آینده شورای عالی ورزش استان فارس مطرح شود و به تصویب برسد.
این پیشكسوت فوتبال كشور با انتقاد از خانه نشین شدن دلسوزان و پیشكسوتان فوتبال در فارس اظهار داشت: اگر حرف بزنیم می گویند شما در خارج كشور حضور داشتید و بروید در خانه بنشینید.
بازیكن سابق تیم های برق شیراز و ذوب آهن اصفهان در جام تخت جمشید، گفت : مگر برای خوش گذرانی به خارج از كشور رفته بودم، طی این سال ها كه در كشور امارات حضور داشتم در كنار تیم های فوتبال این كشور فعالیت می كردم.
وی اضافه كرد: چندین مدرك دارم و كلاس بین المللی در اروپا دیده ام و هیچ ادعایی هم ندارم و تنها می خواهم تجربه خود را در اختیار جوانان استانم قرار دهم.
توتونچی افزود: مگر افشین قطبی و محمد تقوی كه مربیان خوبی هستند در خارج از كشور زندگی نمی كنند؟ پس چگونه است كه آنها در ایران فعالیت می كنند اما به من اجازه نمی دهند به جوانان خدمت كنم.

** مدارس فوتبال فارس كیفیت ندارد
وی ادامه داد: سه سال است به عنوان ناظر بر مدارس فوتبال و باشگاه ها با حكم اداره كل ورزش و جوانان فارس، فعالیت دارم و اصلی ترین مشكلی كه وجود دارد این است كه اكثر مدارس فوتبال هم از نظر فنی و هم از تجیهزات به ویژه زمین غیر استاندارد، كیفیت ندارند.
توتونچی گفت: بسیاری از مدارس و باشگاه ها مجوز كمیسیون ماده پنج تاسیس باشگاه را ندارند اما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند در صورتی كه تا زمانی كه مجوز تاسیس باشگاه صادر نشده نباید فعالیت كنند و مجوز باشگاه ها هم باید سالانه تمدید شود واگر مشكلی وجود داشته باشد از فعالیت آنها جلوگیری شود.
وی گفت: درحین بازرسی از مدارس فوتبال رفتاری از مربیان دیده ام كه در شان ورزش نیست ، اگر 10 باشگاه و مدرسه فوتبال با كیفیت در فارس داشته باشیم بهتر از آن است كه 40 مدرسه فوتبال بی كیفیت وجود داشته باشد.
این پیشكسوت فوتبال افزود : هم اینك در اكثر مدارس فوتبال در زمین های غیر استاندارد، كوچك و بدون امكانات حدود 60 بازیكن در یك فضای محدود فعالیت می كنند.
توتونچی اضافه كرد: نتیجه گزارش بازرسی ازباشگاه ها و مدارس فوتبال را به اداره كل ورزش و جوانان فارس داده ام اما تغییری در رفع اشكال های موجود حاصل نشده است.

** ورزشگاه شهید دستغیب جوابگوی علاقه مندان نیست
رئیس هیات فوتبال شیراز با اشاره به اینكه ورزشگاه شهید دستغیب شیراز جوابگوی علاقه مندان به فوتبال نیست، افزود: زمین دستغیب تنها زمین فوتبال در شیراز است كه به طور متوسط ماهیانه 800 بازی در آن برگزار می شود.
كاووس عباسی در مصاحبه با ایرنا ادامه داد: قرار بود زمین فوتبال بعثت شیراز بازسازی شود كه تا بحال محقق نشده و اگر این كار صورت گیرد ورزشگاه شهید دستغیب متحمل این همه فشار برای مسابقه و تمرین تیم ها نمی شود.
وی گفت: هم اینك كه استاندار فارس اهل این استان است بهترین فرصت برای فوتبال فراهم شده تا به وضعیت نه چندان مطلوب آن رسیدگی شود به همین منظور پیشنهاد می شود جلسه آینده شورای عالی ورزش فارس اختصاص به فوتبال داده شود.
عباسی با انتقاد از شورای شهر شیراز گفت: چگونه این شورا هزینه های بسیار سنگینی را بابت سمینارهای بی ارزش و بدون خروجی، متقبل می شود اما حاضر نیست به تیم های فوتبال فارس كمك كند تا به لیگ برتر صعود كنند و موجب شادی علاقه مندان شود؟
رئیس هیات فوتبال شیراز اضافه كرد: شهرداری بسیاری ازكلان شهرها و حتی استان های كم برخوردار از تیم های ورزشی شهرشان حمایت می كند اما در شیراز این اتفاق نمی افتد و از استاندار فارس می خواهیم از شهرداری و شورای اسلامی بخواهد كه از تیم های ورزشی فارس حمایت كنند.
عباسی افزود:بسیاری از مشكلات فوتبال شیراز و حاشیه های آن و وجود دلال ها را به اداره كل ورزش و جوانان فارس گزارش كرده ام و آنها باید پاسخگوی این گزارش ها باشند.
شورای عالی ورزش فارس به ریاست استاندار و دبیری مدیر كل ورزش و جوانان فارس به صورت مقطعی و در عرض سال شاید دو یا سه بار برگزار شود در صورتی كه اگر هر ماه یك بار برگزارشود، خروجی و نتیجه بهتری خواهد داشت.
7368 /1876
گزارش از حمید رضا خلیقی