۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۲۱:۰۰
کد خبر: 83230037
T T
۰ نفر
انتخابات الجزایر، صف آرایی مدافعان و مخالفان بوتفلیقه

تهران-ایرنا- تاكید جنبش آزادیبخش ملی الجزایر برناپایداری اعتراضات،پیوستن دانشجویان به صف مخالفان، انصراف حزب حمس از شركت در انتخابات، فراخوان یكی از نامزدها برای تداوم تظاهرات تا زمان كنار رفتن بوتفلیقه از جمله تازه ترین رویدادهای امروز انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر است.

به گزارش ایرنا ، انتخابات ریاست جمهوری الجزایر 18 آوریل ( 29 فروردین 1398) برگزار می شود.
مهلت تعیین شده برای اعلام رسمی كاندیداتوری در انتخابات ریاست نیمه شب سوم مارس (12 اسفند ماه) به پایان می رسد.
رسانه های گزارش دادند كه خیابان های شهرهای مختلف الجزایر شاهد تظاهرات موافقان و مخالفان نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهوری فعلی
است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد كه هزاران نفر امروز (یكشنبه) در اعتراض به نامزدی بوتفلیقه بار دیگر در الجزیره پایتخت و سایر شهرها به خیابان ها آمدند.
دانشجویان دانشكده های مختلف در الجزایر نیز در همراهی با معترضان، ضمن برگزاری تجمعات، شعارهای علیه نامزدی بوتفلیقه سر دادند كه برای پنجمین بار پیاپی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.
دانشگاه مركزی الجزایر و دانشكده های وابسته آن از جمله دانشكده علوم سیاسی و دانشكده علوم و تكنولوژی شاهد اعتراضات دانشجویی گسترده بود.

** انصراف حمس از شركت در انتخابات
به گزارش العربی الجدید، حزب «جنبش جامعه صلح» (حمس) نماینده اخوان المسلمین الجزایر در راستای همراهی با اعتراض های مردمی به نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه در انتخابات رییس جمهوری، مشاركت خود در آن را اعلام كرد.
این حزب در جلسه ای فوری ، تصمیم به انصراف از مشاركت در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در این كشور گرفت.
این تصمیم در راستای حمایت از اعتراض های مردمی به نامزدی دوباره عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری فعلی این كشور بوده است.

**ناپایداری اعتراضات
جبهه آزادی بخش ملی الجزایر در بیانیهای اعلام كرد كه اعتراضات در این كشور پایدار نخواهد بود.
مالك بلقاسم نماینده این جبهه با حضور در برنامه ای در رادیو اسپوتنیك، در خصوص اصرار بوتفلیقه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: او به طور رسمی كاندید شده است و این كار را طبق قانون اساسی كشور انجام داده است.او نیز یك شهروند الجزایری است و حق نامزدی دارد و این صندوق رای است كه در نهایت، فصل الختام نتایج خواهد بود.
وی افزود: اعتراضات در گشور به هیچ وجه پایدار نیست. زیرا مردم الجزایر متمدن هستند و اگر مخالف كاندید شدن بوتفلیقه هستند، حتما مخالفت خود را از طریق انتخابات و صندوق رای ابراز می كنند.

** مصلحت الجزایر
بلهادی عیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری الجزایر در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیك گفت: مردم ما تا كناره گیری بوتفلیقه از انتخابات، به اعتراضات ادامه می دهند.آنها با سر دادن شعارهای مسالمت آمیز خواستار تغییر و اصلاحات اقتصادی هستند.
وی افزود: این حق مردم است كه است به واقعیتی بهتر در همه زمینه های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی امید داشته باشند.

**بوتفلیقه در بیمارستان
روزنامه سوئیسی 'لاتریبون دو ژنو'به نقل از یك منبع آگاه در بیمارستان نوشت: رئیس جمهوری الجزایر یك هفته است كه در بیمارستانی در شهر ژنو به سر می برد.
به گفته این منبع مطلع هیچ نشانه یا اقدامی مبنی بر اینكه بوتفلیقه آماده مرخص شدن از بیمارستان باشد، دیده نشده است.

**تعیین رییس ستاد
رئیس جمهوری الجزایر در اقدامی كه بیانگر اصرار بر ادامه نامزدی در انتخابات است، روز گذشته رییس ستاد انتخاباتی خود را تغییر داد.
عبدالعزیز بوتفلیقه، عبدالغنی زعلان را به جای عبدالمالك سلال نخست وزیر سابق(2017-2012) برای اداره ستاد انتخاباتی خود برگزید.

** تظاهرات در پاریس
الجزایری های مقیم پاریس روز یكشنبه در اعتراض به تصمیم بوتفلیقه برای نامزدی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری،در خیابان های پایتخت فرانسه تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه خبری فرانس 24، هزاران نفر در این تجمع در مركز پاریس شركت كردند.
در همین حال شبكه خبری یورونیوز به نقل از یك منبع الجزایری گزارش داد كه هواپیمای رئیس جمهوری الجزایر بدون بوتفلیقه به كشور بازگشته است.
بوتفلیقه 21 بهمن گذشته به صورت رسمی و برای پنجمین بار نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری شد.
الجزایر از سوم اسفندماه صحنه تظاهرات در مخالفت با تصمیم وی برای پنجمین نامزدی مقام ریاست جمهوری در انتخابات 18 آوریل (29 فروردین) آینده در این كشور است.
تظاهرات در الجزایر روز شنبه نیز ادامه داشت كه در پی آن یك نفر كشته و 183 نفر زخمی شدند.
«احمد اویحیی» نخست وزیر الجزایر پنجشنبه شب خطاب به تظاهركنندگان الجزایری، نسبت به 'سوریه ای شدن ' كشورش هشدار داد.
بوتفلیقه 81 ساله، در سال 2013 دچار سكته قلبی شد و از آن زمان به ندرت در مجامع علنی حاضر می شود.
وی از سال 1999 رئیس جمهوری الجزایر است و پایان دادن به یك دهه شورش مسلحانه در دهه 90میلادی در كشورش را دستاورد خود معرفی می كند.
شبس *خاورم**9329**9109 ** 1917
۰ نفر