۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۱۲
کد خبر: 83231656
T T
۰ نفر

واكنش ها به تخریب ویلای دختر وزیر سابق صنعت

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۱۲
کد خبر: 83231656
واكنش ها به تخریب ویلای دختر وزیر سابق صنعت

تهران-ایرنا- تخریب ویلای شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت با حكم مقام قضایی موجب شد تا رسانه ها، فعالیت‌های تجاری خانواده محمدرضا نعمت‌زاده ، ساخت و سازهای غیر مجاز و واكنش مقامات به این نوع اقدامات را مورد بررسی قرا ردهند.

شهردار لواسان چهارشنبه شب هفته گذشته در برنامه ای تلویزیونی گفته بود كه «حكم تخریب ملك فرزند یكی از وزرای سابق صادر و قطعی شده است و تا یكشنبه هفته آینده آن را تخریب خواهیم كرد». حدود ساعت 9:30 روز یكشنبه معاون فنی و شهرسازی شهردار لواسان، كارشناس رسمی دادگستری، عوامل نیروی انتظامی و جمعی از مسئولان متولی در محل حاضر و پس از بررسی نقشه بنا بدون مصاحبه با خبرنگاران وارد ساختمان شدند. «عزت الله چراغی» معاون فنی و شهرسازی شهردار لواسان گفت كه این ساختمان در سه طبقه ساخته شده و در مجموع حدود یك هزار و 12 متر تخلف در ساخت و ساز دارد. وی افزود: تخریب سازه های غیرمجاز چندین روز زمان خواهد برد.
به نوشته برخی رسانه ها؛ لواسان یكی از شهرهایی است كه زمین خواری، كوه خواری و تصرف زمین های ملی و تخریب محیط زیست در آن طی سال های اخیر بسیار خبرساز و جنجالی شده است.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی خبرگزاری ها، تارنماها و روزنامه ها نشان می دهد كه رسانه های منسوب به جریان اصلاح طلب در گزارش های خود به روایت تخریب ویلا دختر وزیر سابق صمت اشاره كرده اند. آنها از واژه هایی چون دختر جنجالی وزیر استفاده كرده و به محورهایی چون، چرایی این تخریب، فعالیت های تجاری خانواده نعمت زاده و نیز جدیت در تخریب اینگونه ساخت و سازها پرداخته اند. رسانه های نزدیك به جریان اصولگرا نیز این حركت را به عنوان شروعی برای ایستادن در مقابل رانتخواری و قانون گریزی در جامعه عنوان كرده اند.
رسانه های اصلاح طلب
.............................
** رواج داشتن زمین خواری در لواسان
تارنمای عصرایران در گزارشی ابراز داشت: لواسان یكی از شهرهای خوش آب و هوای شهرستان شمیرانات و در 15 كیلومتری شمال شرقی پایتخت قرار دارد كه زمین خواری، كوه خواری و تصرف زمین های ملی و تخریب محیط زیست در آن طی سال های اخیر بسیار خبرساز و جنجالی بوده است. در حالی كه مسئولان متولی می گویند تخریب بخش های غیرمجاز این ویلا شروع شده و تخریب كامل این قسمت ها چندروز زمان می برد، مشاهده و پیگیری های نشان می دهد كه ساختمان اصلی ویلا همچنان پابرجا خواهد ماند.

**تخلف در ساخت و تخریب توسط ضابط قضایی
روزنامه مردم سالاری گزارش داد: بخشی از ویلای لوكس شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت، كه به‌صورت غیرقانونی در لواسان ساخته شده بود، تخریب شد. دختر جنجالی وزیر سابق صنعت كیست و چرا ویلای متعلق به وی تخریب شد؟. این ویلا در چهار طبقه و در هر طبقه 150 متر، مجوز ساخت داشته، اما عملاً به جای 150 متر، حدود 500 متر ساخت صورت گرفته و به خیابان نیز تعرض شده است!. به گفته معاون عمرانی شهرداری لواسان، ویلای شبنم نعمت‌زاده حدود هزار و 12 متر تخلف داشته و تخریب این بخش غیرمجاز از ویلا از صبح یكشنبه به ‌صورت دستی توسط كارگران آغاز شده است. لواسان یكی از نقاطی است كه در آن ساخت‌وسازهای غیرقانونی از طریق تغییر كاربری‌های بحث‌برانگیز، اعتراضات رسانه‌ای زیادی ایجاد كرده است و حالا به نظر می‌رسد با تخریب بخشی از ویلای دختر وزیر سابق صنعت، برخوردها با متخلفان نیز ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. ظرف روزهای گذشته نیز رسانه‌های مختلف از بازداشت سه مقام مسئول در اداره اوقاف لواسان به «اتهام زمین‌خواری و واگذاری زمین‌های اوقافی» خبر داده بودند. شبنم نعمت‌زاده كیست؟ فعالیت‌های تجاری خانواده محمدرضا نعمت‌زاده در سالیان گذشته همواره خبرساز بوده است. نعمت‌زاده خود پیش از تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 92، در 19 شركت خصوصی عضو هیأت مدیره بود كه پیش از انتخاب شدن به ‌عنوان وزیر از این سمت‌ها استعفا كرد. اغلب شركت‌هایی كه نعمت‌زاده در آن‌ها سمت داشت، در بخش پایین‌دستی صنعت نفت فعال بودند. شبنم نعمت‌زاده كه ویلای لوكس و غیرقانونی او امروز در لواسان تخریب شده است، در تابستان امسال به دلیل اتهاماتش در حوزه توزیع و پخش دارو خبرساز شد. بدهی قابل توجه شبنم نعمت‌زاده به شركت‌ها دارویی از آن‌جا عیان شد كه شركت‌های داروسازی نظیر شفادارو و داروسازی فارابی، اسناد بدهی شركت توسعه دارویی رسا را به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه دادند. در اواسط مرداد سال جاری رسانه‌ها گزارش دادند كه یك انبار احتكار دارو در استان البرز كشف شده و در میان داروها، داروی تاریخ مصرف‌گذشته نیز وجود داشته است؛ بلافاصله برخی گمانه‌زنی كردند كه این داروها متعلق به شركت تحت مدیریت شبنم نعمت زاده است.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی آورده است: اوایل سال جاری بود كه در پی انتقادهای گسترده نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز، به موجب ماده 100 قانون شهردار‌ی‌ها اعلام شد: «مالكین اراضی و املاك واقع در محدوده خدماتی باید قبل از ساخت‌و‌ساز از شهرداری‌ها پروانه ساختمان بگیرند و شهرداری موظف است از عملیات‌های ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه به وسیله ماموران خود در زمین محصور یا غیرمحصور جلوگیری كنند. در صورت خلاف همان طور كه در ماده 100 اشاره شد از عاملان آن جلوگیری می‌شود و جهت رسیدگی به كمیسیون ماده‌صد ارجاع داده می‌شود». نخستین بار روایت‌های «سید سعید لواسانی» امام جمعه لواسان از زمین خواری‌ها بود كه انتقادات و واكنش‌های كاربران را در فضای مجازی نسبت به زمین‌خواری‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز كلید زد. امام جمعه لواسان پیش تر طی روایت‌ها و توئیت‌های پی در پی از زمین خواری‌های گسترده در لواسان خبر داد. روز یكشنبه هفته جاری «عزت الله چراغی» معاون شهرسازی و عمران شهرداری لواسان در جمع خبرنگاران با بیان اینكه تخریب بخش‌های غیرمجاز این بنا شروع شد، گفت این ساختمان در سه طبقه ساخته شده و در مجموع حدود یكهزار و 12 متر تخلف در ساخت و ساز دارد كه تخریب سازه‌های غیرمجاز چندین روز زمان خواهد برد. در این زمان برخی رسانه‌ها اعلام كردند كه ویلای دختر وزیر سابق تخریب شد؛ در حالی كه خبرنگاران منتظر در مقابل ساختمان، نشانی از تخریب مشاهده نمی‌كردند. پس از چند مدت برخی ماموران شهرداری كلنگ به دست در قسمت انتهایی ویلا ظاهر شدند و برخی دیواره‌ها در این بخش را زخمی كردند كه مسئولان گفتند تخریب ساختمان شروع شد. در حاشیه تخریب ویلا «مریم فراهانی» وكیل مالك ویلا در گفت موكلم قانونمند و معتقد است قانون برای همه یكسان است؛ حال كه بیش از 9 ماه از قطعی شدن رای كمیسیون ماده100 می‌گذرد اعتراضی نكرده و حكم در حال اجراست.

روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: لواسان یكی از شهرهای خوش آب و هوای شهرستان شمیرانات و در 15 كیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده كه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آن و تخریب محیط زیست و اراضی ملی طی سال‌های گذشته خبرساز بوده است. مدت‌هاست تخلفات صورت گرفته در ساخت ویلای دختر وزیر سابق مورد توجه است. تصاویر تخریب ویلای غیر مجاز دختر وزیر سابق در لواسان به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود. تخلف وی این بوده كه در هر طبقه 160 متر جواز ساخت داشته، ولی 500 متر ساخته است و براساس حكم كمیسیون ماده 100، ساعت 9 صبح دیروز حكم تخریب ویلا اجرا شد. این اقدام در راستای حفاظت از منابع طبیعی و باغ‌های منطقه صورت گرفت. قطعا در شهر لواسان تخریب ساخت‌وساز‌های غیرمجاز با جدیت دنبال خواهد شد.

خبرگزاری ایلنا در مطلبی نوشت: حكم تخریب بنای غیر مجاز ویلای دختر وزیر سابق صبح روز یكشنبه با حضور نماینده حوزه قضائی لواسانات، نیروی انتظامی، نماینده مالك ویلای دختر وزیر سابق و عوامل شهرداری لواسان اجرا شد. بر این اساس شهرداری لواسان كه طبق قانون مسئول اجرای تخریب بخش غیرمجاز ویلای وزیر سابق بود با تعیین پیمانكار و اعزام كارگران خود در حضور كارشناس رسمی دادگستری مراحل تخریب بخش غیرمجاز ویلای مذكور را صبح امروز در حضور جمع زیادی از خبرنگاران آغاز كرد. با توجه به حجم بالای تخریب كه بیش از 500 متر می‌باشد و بخش‌های اصلی ساختمان را شامل می‌شود به گفته پیمانكار و مجری، تخریب كامل بخش غیرمجاز این ویلا چندین ماه زمان نیاز دارد.

رسانه های اصولگرا
...........................
**ایستادگی در برابر قانون گریزی
روزنامه قدس در یادداشتی نوشت: همه كارهای بزرگ یك آغاز آزمایشی دارد. فرنگی ها به آن می گویند «پایلوت». بعد كه این پیش رفت و درگرفت، اصلاحات اساسی ریشه می دواند و كار به قول مشهدی ها بیخ پیدا می كند. امروز لواســان پایلوت شــده است، مظهر مبارزه با فساد سازمان یافته رانتی كه ثانیه به ثانیه هم در حال توســعه اســت. نفس شهرداری لواســان و قوه قضائیه این خطه از مملكت گرم كه سخت ایستاده تا اجازه ندهد این مفت خوری از جیب مردم بدبخت به یك رویه بدل شود و فردا صدایش از مناطق خوش آب و هوای دیگر حومه تهران و سپس كلانشهرها درآید كه كم و بیش درآمده! اگر در همین جغرافیای كوچك جلوی دختر وزیر سابق و لاحق و فلان مدیر و سردار و برادر رئیس جمهور و غیره گرفته شد، در مراحل بعدی هم موفق خواهیم بود، اما اگر در همین قدم اول با صد جور تبصره و لایحه اینجا جستند و كاخ هایشان را بنا كردند، چرخ بر همان روال سابق چرخیده و دست مردم تهی خواهد ماند. پــس محكم در موضعت بمان آقای قاضی شریف! آقای شهردار جوانمرد. از خوب جایی هم آغاز كرده اید، شما را به خدا فقط محكم بایستید!

روزنامه جوان در گزارشی بیان كرد: احساس تبعیض در اجرای قانون بزرگ‌ترین عامل گسترش آن در جامعه است. ضمن اینكه امنیت و ساختار جامعه را با ایجاد طبقه و شكاف بر هم می‌زند. یكی از 20 پرسش اساسی كه رهبر انقلاب سال 91 در سفر به خراسان شمالی مطرح كردند در رابطه با علل رواج قانون‌گریزی در كشور بود. اگر در شش سال گذشته مسئولان خود را ملزم به تبیین این سؤال رهبر انقلاب می‌دانستند، امروز افكار عمومی شاهد خبر تخریب ویلای دختر وزیر با بالغ بر هزار متر تخلف در لواسان نبودند.

**ماجرای تخریب ویلای دختر وزیر
روزنامه وطن امروز در گزارشی عنوان كرد: با دستور رئیس حوزه قضایی لواسانات روز گذشته تخریب 1000 متر بنای غیرمجاز دختر وزیر سابق در لواسان آغاز شد. به گزارش میزان، با دستور رئیس حوزه قضایی لواسانات و در اجرای رای كمیسیون ماده 100 نسبت به تخریب حدود 1000 متر بنای غیر مجاز دختر وزیر سابق در لواسان اقدام شد. «عزت‌الله چراغی» معاون شهرسازی شهرداری لواسان درباره تخریب این ویلا گفت ساختمان 4 طبقه حدودا 150 متر پروانه داشته اما مالك تخلف ساختمانی انجام داده و طبق كمیسیون ماده 100 بدوی این تخلفات ارجاع داده شده و حكم تخریب صادر شده است. مالك می‌توانست نسبت به حكم بدوی اعتراض كند تا به كمیسیون تجدید نظر و دیوان برود اما به دلیل اینكه در مدت 10 روز تعیین شده اقدامی نكرده، حكم بدوی قطعی اعلام شده است.

خبرگزاری دانشجو در گزارشی می نویسد: با دستور رئیس حوزه قضایی لواسانات نسبت به تخریب حدود 1000 متر بنای غیر مجاز دختر وزیر سابق در لواسان اقدام گردید. «علی حیدریان» شهردار لواسان روز گذشته از طی مراحل اداری تخریب ویلای دختر وزیر سابق خبر داد. این اقدام در راستای حفاظت از منابع طبیعی و باغات صورت می‌گیرد و قطعا تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز دنبال خواهد شد.
پژوهش**9160**1732