۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۴
کد خبر: 83233337
T T
۰ نفر
شبكه ریلی ایران، مسیر ترانزیت كالاهای پاكستانی به اروپا

تهران- ایرنا- وزیر راه آهن پاكستان ضمن تاكید بر ضرورت توسعه همكاری های ریلی این كشور با ایران، معتقد است شبكه ریلی ایران می تواند مسیر ترانزیتی مناسبی برای صدور كالاهای پاكستان به مقصد اروپا و آسیای میانه باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «شیخ رشید احمد» وزیر راه آهن پاكستان كه برای شركت در مراسم افتتاح راه آهن قزوین – رشت و دیدار با مقامات بلندپایه كشورمان به ایران آمده، در گفت و گو با ایرنا به تشریح دیدگاه ها و برنامه های اسلام آباد برای همكاری ریلی با ایران پرداخت.
وی معتقد است: ضروری است كه تهران و اسلام آباد برای توسعه خطوط ریلی «تفتان – كویته» و «چابهار- گوادر» دست به دست یكدیگر داده و همكاری هایی مساعد در این زمینه داشته باشند
وزیر راه آهن پاكستان در پاسخ به این پرسش كه «آیا پاكستان تمایل دارد كالاهای صادراتی خود را از این مسیر به سمت اروپا و آسیای میانه ارسال كند؟» می گوید: «قطعا، چرا كه نه».

متن گفت و گوی ایرنا با وزیر راه آهن پاكستان به این شرح است:
ایرنا: به عنوان وزیر راه آهن كشوری كه از شبكه ریلی گسترده ای برخوردار است و راه آهن نقشی حیاتی در اقتصاد آن ایفا می كند، بفرمایید همكاری های ریلی ایران و پاكستان به عنوان دو قطب مهم منطقه چقدر می تواند برای توسعه همكاری های دو كشور و كمك به توسعه منطقه حائز اهمیت باشد؟
** احمد: ما خواهان گسترش روابط دوجانبه هستیم و باید گفت كه در 70 سال گذشته به خوبی از زمان استفاده نكرده و وقت زیادی را هدر داده ایم. ما به عنوان دو كشور برادر، همسایه و هم مرز و با توجه به حجم زائران و مسافرانی كه بین دو كشور در رفت و آمد هستند، نیاز مبرم به گسترش روابط ریلی داریم.
بنابراین، ضروری است كه تهران و اسلام آباد برای توسعه خطوط ریلی «تفتان – كویته» و «چابهار- گوادر» دست به دست یكدیگر داده و همكاری هایی مساعد در این زمینه داشته باشند و از ظرفیت های موجود در دوكشور در راستای تحقق این امر به نحو مطلوب استفاده كنند.

ایرنا: سطح كنونی همكاری های ریلی میان ایران و پاكستان را چگونه ارزیابی می كنید؟
** احمد: پاكستان بعد از گذشت 70 سال در حال راه اندازی خطوط حمل و نقل جدید است كه شامل قطارهای مسافربری و همچنین مجموعه ناوگان اتوبوسرانی می شود. مناقصه در این خصوص در تاریخ 26 مارس (فروردین 98) آغاز می شود و در مذاكراتی با طرف ایرانی، درخواست شد تا ایران نیز دراین مناقصه شركت كند؛ طرف ایرانی نیز برای شركت در مناقصه و همكاری در این زمینه اطمینان داد.
افزون بر این، از مسئولان ایرانی درخواست شد تا در زمینه ارائه خدمات ریلی استاندارد و مطلوب بین زاهدان و تفتان نیز از جانب ایران سرمایه گذاری صورت بگیرد كه آنها قول مساعد در این زمینه را دادند؛ در واقع خط ریلی بین تفتان و زاهدان بسیار وسیع و در حدود 700 كیلومتر است، بنابراین جای كار بسیار زیادی برای هر دو كشور در جهت راه اندازی آن وجود دارد.

ایرنا: با توجه به اینكه در شرایط كنونی تقریبا و در بهترین حالت، فقط هفته ای یك بار شاهد تردد قطار باری بین دو كشور هستیم، آیا شرایط فعلی را راضی كننده می بینید؟
** احمد: میزان تردد به این اندازه در واقع بسیار كم است و دلیل این امر نیز وضعیت نامناسب خطوط ریلی بین كویته و زاهدان است. من 14 سال گذشته نیز وزیر راه آهن پاكستان بودم در آن زمان نیز وضعیت به همین شكل بود و تاكنون پیشرفتی در بهبود وضعیت این خطوط صورت نگرفته است؛ در واقع مسئولان در این زمینه اقدام مناسبی انجام نداده اند. اگرچه باید گفت كه در حال یافتن سرمایه گذار و به مناقصه گذاشتن این طرح هستیم و از ایران برای شركت در این مناقصه دعوت به عمل آورده ایم.

ایرنا: توسعه همكاری های ریلی نیازمند چه ملزوماتی است و دولت جناب آقای عمران خان چه برنامه هایی برای گسترش همكاری های ریلی با ایران دارد؟
**احمد: راه آهن نقش بسیار بزرگی در توسعه روابط ایران و پاكستان ایفا می كند و با توجه به محدود بودن خطوط كشتیرانی بین طرفین و بالانبودن روابط تجاری دو كشور باید گفت كه تنها راه آهن می تواند در این زمینه كارگشا باشد. از طرفی با توجه به حجم گسترده زائرانی كه به ایران سفر می كنند، توسعه خطوط راه آهن بین دو كشور در نزدیكی ایران و پاكستان نقشی موثر دارد.
در خصوص برنامه های نخست وزیر پاكستان دراین ارتباط نیز باید گفت كه وی قطعا در این زمینه برنامه هایی را در دست اجرا خواهند داشت. چنانچه مستحضر هستید من در سفر كنونی خود حامل پیغامی از جانب نخست وزیر پاكستان برای رئیس جمهوری و رهبر انقلاب اسلامی ایران هستم.

ایرنا: در این ملاقات گفتگوهای شما حول چه محور هایی خواهد بود؟
** احمد: دیروز با «محمد اسلامی» وزیر راه و شهر سازی ایران گفتگویی بسیار مثبت و سازنده در زمینه راه آهن و روابط ریلی دو كشور داشتم و عمده ملاقات ها و دیدارهای من در این سفر سه روز نیز حول محور راه آهن و خطوط ریلی خواهد بود.
در ملاقات با رهبر انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری ایران نیز ضمن ارائه پیغام نخست وزیر پاكستان به محضر ایشان، در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و جهانی به گفتگو خواهم نشست.

ایرنا: آیا در دیدارهای مذكور قراردادی نیز بین طرفین به امضا خواهد رسید؟
** احمد: هم اكنون در حال تبادل تیم های فنی و تخصصی بین دو كشور برای بررسی ابعاد و زمینه های موجود در جهت ایجاد ساختارهای لازم در این خصوص هستیم و گفت و گو در این راستا همچنان جریان دارد.

ایرنا: آیا شما برنامه ای برای احداث خط آهن از گوادر پاكستان به چابهار دارید؟
**احمد: بله اما باید گفت كه برای راه اندازی این خط سهم پاكستان تقریبا 40 كیلومترو سهم ایران چیزی حدود 100 تا 125 كیلومتر است؛ بنابر این گفت و گوها بین طرفین در این خصوص درجریان است و طبق برنامه هایی كه دولت پاكستان در دست اقدام دارد، این پروژه تا پنج سال آینده به مرحله تكمیل خواهد رسید.

ایرنا: ایران به پیشرفت های خوبی در زمینه حمل و نقل ریلی و حتی ایجاد شبكه های ریلی درون شهری و مترو دست یافته است. آیا فكر می كنید این ظرفیت از سوی ایران می تواند زمینه برای برای توسعه همكاری های اقتصادی و تجاری دو كشور باشد؟
**احمد: قطعا، نقش بسیار مهمی می تواند در این زمینه ایفا كند.

ایرنا: مسیر ریلی قزوین - رشت در كریدور شمال - جنوب چه نقشی می تواند در تعاملات منطقه ای بین كشورهای همسایه داشته باشد؟
** احمد: درواقع این مسیر ریلی نقش و جایگاهی ویژه در روابط ایران و آذربایجان دارد. اما در گسترش روابط ایران و پاكستان همان مسیرهای ریلی «كویته- گوادر» «چابهار- گوادر» و «كویته-تفتان» است كه از اهمیت ویژه ای برای دو كشور برخوردار است و منفعت بخش خواهد بود.

ایرنا: آیا پاكستان تمایل دارد كالاهای صادراتی خود را از این مسیر به سمت اروپا و آسیای میانه ارسال كند؟
**احمد: قطعا، چرا كه نه.
ایرنا: با توجه به نقش احداث خط آهن زاهدان- چابهار در توسعه حمل و نقل ریلی ایران و پاكستان آیا شما تمایلی به سرمایه گذاری در احداث این خط آهن دارید؟
**ایرنا: راه اندازی این مسیر نقش بسزایی در نزدیكی ایران و پاكستان دارد اما در واقع با توجه به وضعیت اقتصادی پاكستان باید گفت كه ما برای راه اندازی خطوط حمل و نقل جدید در خود پاكستان نیز از دیگران قرض گرفته ایم. بنابراین اگر سرمایه گذاری مشترك باشد می توان در آن سهم داشت، در غیر این صورت انجام این امر مشكل به نظر می رسد.

اقتصام**9467**9186**9189
۰ نفر