۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۲:۳۴
کد خبر: 83234352
T T
۰ نفر
اردوغان: آنكارا خرید اس 400 با مسكو را لغو نمی كند

تهران- ایرنا- «رجب طیب اردوغان» چهارشنبه شب در پاسخ به پیش شرط آمریكا برای فروش جنگنده های پیشرفته اف – 35 به تركیه در ازای لغو خرید سامانه دفاعی اس 400 از روسیه، گفت: آنكارا معامله خرید این سامانه دفاعی با مسكو را لغو نمی كند و دو كشور در این باره با هم به توافق رسیده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی تركیه، اردوغان این سخنان را در گفت وگوی ویژه با شبكه های «تی وی 24» و «تی وی 360» این كشور بیان كرده است.
رئیس جمهوری تركیه ادامه داد: آنكارا تولید مشترك با مسكو را آغاز می كند و ممكن است پس از خرید اس 400 به موضوع خرید اس 500 نیز وارد شویم.
وی در خصوص ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز گفت: دولت آمریكا موضع قاطعی در این خصوص اتخاذ كرده است.
اردوغان با تكرار سخنان خود در خصوص آینده مناطق امن در شمال سوریه نیز گفت: ما با هرگونه اعطای كنترل مناطق امن به جز خودمان مخالفیم؛ چرا كه در این صورت هر لحظه امكان دارد به خاك تركیه از این منطقه حمله شود.
وی درباره عقب نشینی آمریكا از سوریه گفت: می توانند سلاح هایشان را با خودشان ببرند یا به ما بفروشند، اما حق اعطای این سلاح ها به تروریست ها را ندارند.
اشاره اردوغان به گروه های كرد سوری است كه تركیه از آنها به عنوان گروه های تروریستی تعبیر می كند.
سخنان رئیس جمهوری تركیه در حالی بیان می شود كه هفته گذشته واشنگتن شرط فروش هواپیماهای نسل پنجم 'اف 35' و سامانه ضد موشكی پاتریوت به آنكارا را انصراف این كشور از خرید سامانه موشكی دفاع هوایی اس 400 اعلام كرده بود.
ژنرال «كرتیس اسكاپاروتی» (Curtis Scaparrotti) رئیس فرماندهی نیروهای آمریكایی در اروپا (EUCOM) نیز روز سه‌شنبه با تكرار دوباره شرط مقام های آمریكایی برای فروش تسلیحات خود، اعلام كرد: در صورتی كه تركیه به اس-400 مجهز شود، واشنگتن نباید جنگنده های اف-35 به آنكارا بفروشد.
سامانه‌های پدافند موشكی دوربرد اس 400 جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود به شمار می آید كه توانایی حمل و شلیك سه مدل موشك مختلف را دارد و می‌تواند اهداف متنوع شامل موشك‌های بالستیك قاره ‌پیما، موشك‌های كروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهد.
شبس**9363**1613