۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۲۲:۳۰
کد خبر: 83235391
T T
۰ نفر
مهار حاشيه نشيني در مشهد اولويت اين وزارتخانه است

مشهد - ايرنا - وزير راه و شهرسازي با اشاره به مشكلات حاشيه نشيني در شهر مشهد گفت: مهار حاشيه نشيني و حذف بافت هاي ناكارآمد در اين شهر در اولويت برنامه هاي وزارت راه و شهرسازي است.

محمد اسلامي پنجشنبه شب در نشست ستاد بازآفريني شهري در استانداري خراسان رضوي افزود: تسهيلات براي بازسازي بافت ناكارآمد شهري مشهد از مجموع تسهيلات داراي يارانه اختصاص مي يابد تا توسعه گر و انبوه ساز بتواند تسهيلات ساخت مسكن را دريافت كند و به خريدار مسكن نيز منتقل نمايد.
وي اظهار داشت: بايد برنامه اي براي بهسازي حاشيه شهر مشهد اجرا شود كه از تداوم بافت هاي ناكارآمد و غيررسمي در اين منطقه جلوگيري شود.
وي گفت: انتظار مي رود براي مشهد مقدس به صورت جداگانه طرح مهار حاشيه نشيتي تعريف شود و الگوي مورد نظر براي اين موضوع طرحي است كه براي مهار حاشيه نشيني در اراك انجام شد و بايد نمونه آن در مشهد نيز انجام گيرد.
وزير راه و شهرسازي افزود: سياست دولت بازآفريني شهري با هدف توانمندسازي محلات است تا بتوان توسعه فرهنگي، اجتماعي و كالبدي بافت هاي فرسوده و سكونتگاه هاي غيررسمي را رقم زد.
وي اظهار داشت: واحدهاي مسكوني در بافت هاي فرسوده از كيفيت مطلوب برخوردار نيستند و وجود اين بافت ها در كنار سكونتگاه هاي غيررسمي افزايش روز افزون آسيب هاي اجتماعي را در پي دارد.
وي گفت: اولويت اول براي بازآفريني در بافت هاي فرسوده، احداث واحدهاي مسكوني با كيفيت مناسب است تا ضمن ايجاد تنوع در واحدهاي مسكوني، بازآفريني محيطي و زمينه ايجاد محلات جديد با ساختار متفاوت فراهم شود.
اسلامي افزود: احياي بافت هاي تاريخي حكم متفاوتي دارد و بايد اين امر با مشاركت سازمان ميراث فرهنگي انجام گيرد.
وي در باره تملك زمين هاي حاشيه شهر و بافت هاي ناكارآمد براي ساخت واحد مسكوني در آنها اظهار داشت: اگر اراضي دولتي در اين مناطق وجود دارد بايد در اختيار عمليات اجرايي طرح بازآفريني قرار گيرد لذا بايد ملاك درستي براي تعيين زمين دولتي از غيردولتي توسط اداره كل راه و شهرسازي در نظر گرفته شود.
وي گفت: پس از تملك زمين بايد با ارائه مشوق هاي لازم، توسعه گران را نسبت به اجراي پروژه ها در بافت هاي ناكارآمد و فرسوده ترغيب كنيم و تا زماني كه ساخت واحدهاي مسكوني جديد به پايان مي رسد، واحد هايي براي اسكان موقت ساكنين آن مناطق در نظر گرفته شود.
وزير راه و شهرسازي افزود: مي توان از واحدهاي مسكوني طرح مسكن مهر نيز براي اسكان موقت افرادي كه در بافت هاي ناكارآمد و فرسوده شهري ساكن بوده اند، استفاده كرد.
وي اظهار داشت: آنچه در پنج سال گذشته براي توانمندسازي حاشيه شهرها و بافت هاي ناكارآمد شهري در كشور انجام شد فقط به هزينه كردن در محلات و ايجاد سرانه ختم گرديد اما رويكرد جديد در اين بخش تمركز بر ايجاد مسكن و توسعه كسب و كار در محلات فرسوده و حاشيه شهر است.
وي گفت: بايد زمينه ايجاد كسب و كارهاي خاص متناسب با استعدادها و ظرفيت هاي محلات مورد هدف طرح بازآفريني شهري فراهم شود تا در كنار ايجاد واحدهاي مسكوني جديد، اشتغال و فعاليت هاي اقتصادي نيز رونق گيرد.
اسلامي افزود: بايد با انجام فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي، فرهنگ سازي براي تغيير فضاي محلات ناكارآمد و فرسوده مورد هدف طرح بازآفريني شهري انجام گيرد و در اين راستا دستگاه هاي نظارتي براي نظارت بر روند كار در آن مناطق مستقر شوند.
وي اظهار داشت: در مجموع براي اجراي طرح بازآفريني شهري بايد برنامه يا طرحي تدوين و اجرايي شود كه ضمن عدم مغايرت با طرح جامع تفصيلي، همه اهداف براي توانمندسازي محلات مورد هدف بازآفريني را تحقق بخشد.
7489 / 6053
۰ نفر