۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 83235671
T T
۰ نفر

پیام های تسلیت درگذشت مادر مجسمه سازی ایران

۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹
کد خبر: 83235671
پیام های تسلیت درگذشت مادر مجسمه سازی ایران

تهران-ایرنا- معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مدیركل هنرهای تجسمی این وزارتخانه و رئیس مركز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درگذشت «لیلیت تریان» مادر مجسمه سازی ایران را تسلیت گفتند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، «لیلیت تریان» از اولین نسل مجسمه‌سازان ایرانی كه وی را مادر مجسمه سازی ایران می خواندند، شانزدهم اسفند ماه در سن 88 سالگی به علت كهولت سن در تهران درگذشت.
در پی درگذشت این بانوی هنرمند برخی از مسئولان فرهنگی و كشوری پیام های تسلیت خود را منتشر كردند.

** تریان در تداوم و توسعه روند و جریان مجسمه سازی تاثیرگذار بود
در پیام سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «لیلیت تریان معلم و هنرمند مجسمه سازی و هنر است و با دهه ها آموزش در تداوم و توسعه روند و جریان هنر مجسمه سازی تاثیرگذار بود و سال ها در هنرستان هنرهای زیبا و دانشگاه برای تقویت آموزش هنر تلاش كرد.»
حسینی در ادامه این پیام نوشته است: «لیلیت تریان مصداق گویای هنرمند و معلمی عاشق است و نام و یادش در هنر می ماند. فقدان این هنرمند گرامی را به خانواده اش، جامعه هنری و دوستداران هنر تسلیت می گویم. روحش شاد.»

**آثار تریان،گنجینه هنر امروز ایران است
هادی مظفری، مدیركل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت زنده‌یاد لیلیت تریان را تسلیت گفته و به فقدان تاثیرگذار او اشاره كرده است.
در متن این پیام آمده است:«درگذشت بانوی مجسمه‌سازی ایران، لیلیت تریان، از نسل اول مجسمه‌سازان مدرن، خبری تلخ بود. بانویی از نسلی كه تلاش بی‌دریغ كردند و رنج‌های بسیار بردند تا هنر مدرن در ایران در شكل و نمای آكادمیك ببالد و امروز است كه ثمر آن تلاش‌ها در كسوت شاگردان ایشان كه خود استادند، به بار نشسته است.»
در ادامه این پیام آمده است: «بانوی مجسمه‌ساز لیلیت تریان؛او كه مادر مجسمه‌سازی ایران می‌خوانندش، روز پنج‌شنبه شانزدهم اسفند ماه از دنیا رفت. خود رفت و ده‌ها مجسمه گلی و سنگی و گچی از خود برای ما به میراث گذارده، چه میراث ارزشمندی كه بی‌تردید بخشی از گنجینه هنر امروز ایران است در دستان ما.می‌دانم و ایمان دارم كه نام هنرمندان در جریده عالم ثبت است و قدر و صدر جایگاه‌شان در صفحات تاریخ درج.»

**تریان،زمینه شكوفایی هنرمندان نام آور را فراهم كرد
بهرام قاسمی، رئیس مركز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درگذشت خانم «لیلیت تریان» مادر مجسمه سازی ایران را به جامعه هنری كشور، هموطنان ارمنی و دانشجویان و همكاران هنری و دانشگاهی ایشان تسلیت گفت و یاد و نام او را گرامی داشت.
رییس مركز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه خانم تریان را هنرمندی برجسته دانست كه با تلاش بی وقفه در حوزه هنر مدرن و مجسمه سازی و با ارائه هنر خود به دانشگاه های ایران، زمینه شكوفایی بیشتر این هنر و پرورش هنرمندان نام آوری را فراهم آورد.
«لیلت تریان» یك مجسمه‌ساز ارمنی‌تبار بود كه در تاریخ 10 دی سال 1309 در تهران متولد شد و در 16 اسفند سال 1397 در سن 88 سالگی به علت كهولت سن در تهران درگذشت.
فراهنگ** 9031**1535
۰ نفر