۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۲:۳۰
کد خبر: 83236094
T T
۰ نفر
آمریكا: خرید اس400 روسیه عواقب خطرناكی برای تركیه دارد

تهران-ایرنا- چارلز سامرز سخنگوی وزارت دفاع آمریكا تهدید كرد كه تركیه در صورت خرید سامانه موشكی اس400 از روسیه با «عواقب خطرناكی» روبه رو خواهد شد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، سامرز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تصمیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه برای خرید این سامانه دفاع موشكی افزود: این عواقب خطرناك برای روابط ما با تركیه به شكل كلی و نیز در حوزه روابط نظامی به صورت خاص تر خواهد بود.
وی تصریح كرد: در چنین حالتی (با خرید سامانه از روسیه) تركیه به جنگنده های اف 35 و موشك های پاتریوت آمریكایی دست نخواهد یافت.
اردوغان چهارشنبه شب در پاسخ به پیش شرط آمریكا برای فروش جنگنده های پیشرفته اف – 35 به تركیه در ازای لغو خرید سامانه دفاعی اس 400 از روسیه، گفت: آنكارا معامله خرید این سامانه دفاعی با مسكو را لغو نمی كند و دو كشور در این باره با هم به توافق رسیده اند.
رئیس جمهوری تركیه در گفت وگوی ویژه با شبكه های «تی وی 24» و «تی وی 360» این كشور ادامه داد: آنكارا تولید مشترك با مسكو را آغاز می كند و ممكن است پس از خرید اس 400 به موضوع خرید اس 500 نیز وارد شویم.
وی درباره عقب نشینی آمریكا از سوریه نیز گفت: می توانند سلاح هایشان را با خودشان ببرند یا به ما بفروشند، اما حق اعطای این سلاح ها به تروریست ها را ندارند.
سخنان رئیس جمهوری تركیه در حالی بیان می شود كه هفته گذشته واشنگتن شرط فروش هواپیماهای نسل پنجم 'اف 35' و سامانه ضد موشكی پاتریوت به آنكارا را انصراف این كشور از خرید سامانه موشكی دفاع هوایی اس 400 اعلام كرده بود.
ژنرال «كرتیس اسكاپاروتی» (Curtis Scaparrotti) رئیس فرماندهی نیروهای آمریكایی در اروپا (EUCOM) نیز روز سه‌شنبه با تكرار دوباره شرط مقام های آمریكایی برای فروش تسلیحات خود، اعلام كرد: در صورتی كه تركیه به اس-400 مجهز شود، واشنگتن نباید جنگنده های اف-35 به آنكارا بفروشد.
سامانه‌های پدافند موشكی دوربرد اس 400 جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود به شمار می آید كه توانایی حمل و شلیك سه مدل موشك مختلف را دارد و می‌تواند اهداف متنوع شامل موشك‌های بالستیك قاره ‌پیما، موشك‌های كروز و جنگنده‌های رادار گریز را هدف قرار دهد.
شبد**9241**1010
۰ نفر