۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83236576
T T
۰ نفر

امنيت غذايي دغدغه مصرف كنندگان امروز و فردا

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵
کد خبر: 83236576
امنيت غذايي دغدغه مصرف كنندگان امروز و فردا

جيرفت - ايرنا - امنيت غذايي همواره يكي از مهم ترين نگراني هاي مصرف كنندگان امروز و نسل آينده بوده و نابساماني و كم توجهي در چرخه آن موجب آسيب پذيري شده و سلامت مردم را به خطر مي اندازد .

به گزارش ايرنا شيوه هاي كشاورزي، زمين ، آب، سموم شيميايي، كشاورز و كارشناس كشاورزي، حلقه هاي امنيت غذايي هستند و امروز توسعه در بخش كشاورزي با حركت هاي علمي مرتبط است و نا كارآمدي هر يك از اجزا، پايداري غذايي را از بين مي برد و خسارات آن غيرقابل جبران است.
امروز در حوزه امنيت غذايي با سه تهديد پيش بيني نشده و لطمه زننده به امنيت غذايي جامعه مواجه هستيم و اين تهديدها حوادثي طبيعي همچون سرما، گرما و تگرگ و همچنين حركت هاي حساب نشده در بخش كشاورزي بوده و سومين عامل تاثير گذار در امنيت غذايي هم حركت هاي حساب شده اي است كه پدافند غيرعامل را شامل مي شود و بي شك براي موفقيت، نيازمند اطلاع رساني بيشتر و تبادل اطلاعات خواهيم بود.
** آموزش نقش مهمي در به روز كردن اطلاعات كشاورزي دارد
معاون آموزش و پژوهش دانشگاه جيرفت از برگزاري دومين همايش بين المللي و سومين همايش ملي كشاورزي، محيط زيست و امنيت غذايي با حضور محققان داخلي و خارجي در دانشگاه جيرفت خبر داد و گفت: برگزاري اين همايش ها نقش مهمي در به روز كردن اطلاعات جامعه كشاورزي دارد.
محمد عليزاده افزود: اين مورد تاثير بسزايي در توليد محصولات باكيفيت تر و استفاده بيشتر از منابع خدادادي دارد.
وي ادامه داد: در دومين همايش بين المللي و سومين همايش ملي كشاورزي، محيط زيست و امنيت غذايي بيش از 400 نفر از اساتيد و محققان مراكز تحقيقاتي داخلي و خارجي طي يك روز، مقالات خود را به صورت سخنراني و پوستر ارائه خواهند كرد.
عليزاده ادامه داد: در اين همايش محققاني از كشور‌هاي ايتاليا، آلمان و چين مقالات خود را ارائه خواهند كرد و در نشست‌هاي تخصصي، مسائل كشاورزي، زيست محيطي و امنيت غذايي مورد بحث قرار خواهد گرفت.
سنجش از دور و كاربرد آن در علوم كشاورزي و منابع طبيعي، بهداشت و كنترل كيفي مواد غذايي، پيامد‌هاي تغيير اقليم بر كشاورزي و منابع طبيعي، گرد و غبار و پيامد‌هاي زيست محيطي آنها، محصولات تراريخته و چالش‌هاي زيست محيطي مرتبط، مديريت بحران آب در كشاورزي و محيط زيست از مهمترين محور‌هاي اين همايش است.

** 38 فروشگاه لوازم كشاورزي در جنوب كرمان پلمب شد
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان گفت: 38 فروشگاه متخلف عرضه لوازم و سموم كشاورزي در اين منطقه از ابتداي سال جاري تاكنون با دستور قضايي پلمب شده است.
مجيد فرخي افزود: در بازديد از 200 فروشگاه لوازم كشاورزي در هفت شهرستان جنوب كرمان، 120 فروشگاه داراي مجوز و 38 فروشندگي فاقد مجوز بودند كه فروشگاه هاي متخلف با دستور دادستاني اعمال قانون شدند.
وي تصريح كرد: عرضه سموم فاقد استاندارد، استقرار نداشتن كارشناس فني در محل فروشگاه و نداشتن مجوز فروش، علت تخلف اين واحدهاي صنفي بود.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان با بيان اينكه امروزه سلامت جوامع انساني مستلزم تغذيه سالم است، اظهار داشت: مصرف بي رويه نهاده هاي كشاورزي بي كيفيت علاوه بر ايجاد بار مالي، تخريب محيط زيست و تخريب منابع آبي و خاكي، سلامت انسان ها را با خطر جدي مواجه مي كند.
بر اساس آيين نامه ثبت و كنترل كيفي انواع نهاده هاي كشاورزي و نامه معاون برنامه ريزي و هماهنگي اقتصادي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، عرضه و فروش هر نوع نهاده كشاورزي شامل كودها، بذور و سموم كشاورزي، بدون اخذ گواهي ثبت از موسسه تحقيقات آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي و سازمان حفظ نباتات، به عنوان كالاي قاچاق محسوب مي شود.

** سياست هاي غلط، امنيت غذايي را به خطر مي اندازد
كارشناس كشاورزي هم گفت: تشويق سياست هاي غلط مانند مصرف بي رويه آب و خاك يا استفاده غير اصولي از فناوري، از آسيب ها به شمار مي رود و امنيت غذايي را به خطر مي اندازد.
حسين مسلمي افزود: اركان اصلي كشاورزي، آب، خاك، هوا، ذخاير ژنتيكي، سرمايه، فناوري و نيروي ماهر هستند و آسيب ديدن هر يك از اين اركان بر روي ساير بخش ها تاثيرگذار است.
وي تصريح كرد: افزايش توليد، كاهش ضايعات و اصلاح الگوي مصرف نيز از عوامل امنيت غذايي محسوب مي شود و بايد در اين زمينه اقدامات مناسب صورت گيرد.
وي اظهار داشت: امروزه كشاورزان به دنبال توليداتي هستند كه بازارهاي هدف را به سمت خود جلب كنند لذا توليد با كيفيت و برگرفته از علم روز دنيا مي تواند در اين راستا به آنها كمك كند.
بي شك يكي از مهمترين فعاليت هايي كه مي تواند آينده جامعه را تضمين كند، توجه به محيط زيست و امنيت غذايي است.

** افزايش اطلاعات بخش كشاورزي نياز ضروري است
كشاورز جنوب كرماني هم به ايرنا گفت: افزايش اطلاعات بخش كشاورزي، هم براي كشاورز و هم براي كارشناسان كشاورزي نياز ضروري است چرا كه امنيت غذايي، مهمترين مساله اين بخش به شمار مي آيد.
محمد نعمتي با اشاره به قابليت هاي بخش كشاورزي منطقه جنوب كرمان افزود: همايش امنيت غذايي كمك خوبي در بخش كشاورزي به ويژه در زمينه كيفيت محصولات كشاورزي است.
وي بيان كرد: در خصوص ميزان توليد محصولات كشاورزي منطقه جنوب كرمان هيچ مشكلي نداريم لذا بايد در راستاي بالا بردن سطح كيفيت محصولات كشاورزي تلاش كرد.
متاسفانه استفاده زيادي و بدون نظر كارشناسان از كودها و سموم كشاورزي باعث شده تا كشاورزان، خودسرانه به ترويج و استفاده بيش از اندازه از اين نهاده ها بپردازند و بي شك چنين فرآيندي، امنيت غذايي جامعه را به خطر مي كشاند، اما نبايد فراموش كرد كه آموزش، نقش مهمي در به روز كردن اطلاعات كشاورزي دارد و سياست هاي غلط نيز، امنيت غذايي را به مخاطره مي اندازد.
گزارش: هادي شفيعي
7450/7429/ 5054