۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83236608
T T
۰ نفر

48 هزار نفر در 80 كتابخانه عمومي كردستان عضو هستند

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83236608
48 هزار نفر در 80 كتابخانه عمومي كردستان عضو هستند

سنندج - ايرنا - كردستان با يك ميليون و 600 هزار نفر جمعيت داراي 80 باب كتابخانه نهادي و مشاركتي است كه اكنون 48 هزار و 241 نفر عضو فعال اين كتابخانه ها هستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 17 اسفند سالروز تاسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور است كه در 15 سال پيش لايحه تاسيس و نحوه اداره اين نهاد به تصويب مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان رسيد.
قبل از تصويب قانون تاسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي هم كتابخانه هايي در سطح استان احداث شده بودند به گونه اي كه تاريخ احداث نخستين كتابخانه در كردستان به سال 1346در شهرستان ديواندره بر مي گردد.
شهرستان ديواندره با 80 هزار نفر جمعيت هنوز هم تنها اين يك باب كتابخانه را دارد كه تعداد اعضاي فعال آن هم يك هزار و 487نفر است.
مساحت كتابخانه عمومي شهيد بهشتي ديواندره 910 مترمربع است و به لحاظ درجه بندي هم جزو كتابخانه هاي درجه پنج است.
كتابخانه هاي عمومي شهري به 9 درجه تقسيم بندي مي شوند كه در حال حاضر در كردستان از درجه چهار تا 9 وجود دارد و هنوز براساس شاخص هاي تعيين شده داراي درجه سه، 2 و يك نيست.

**ايجاد 5 كتابخانه طي چهار سال در كردستان
مديركل امور كتابخانه هاي عمومي كردستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: كتابخانه‌هاي عمومي رسالت مهم آگاهي بخشي، اطلاع رساني و زمينه سازي مناسب براي ارتقاي سرانه مطالعه و ترويج كتابخواني و تحقق عدالت دسترسي به كتاب و كتابخانه را برعهده دارند.
محمد عبدالملكي اعلام كرد: اين استان داراي 50 كتابخانه نهادي و 30 كتابخانه مشاركتي است كه بيشترين تعداد كتاخانه نهادي مربوط به سنندج با 12 باب كتابخانه است.
وي اضافه كرد: كامياران هم با 9 باب كتابخانه نهادي دومين شهرستان استان در تعداد كتابخانه هاي نهادي است.
مديركل امور كتابخانه هاي عمومي كردستان افزود: بيشترين كتابخانه مشاركتي هم در سقز با 9 باب كتابخانه و سنندج با هشت باب كتابخانه مشاركتي قرار دارد.
وي اضافه كرد: طي چهار سال اخير پنج باب كتابخانه بر تعداد كتابخانه هاي موجود در سطح استان اضافه شده است.
عبدالملكي يادآورشد: كتابخانه امام جعفرصادق (ع) روستاي خانم آباد، كتابخانه شهيد يوسف مرادي روستاي خامسان و كتابخانه شهيد فريدون رستمي در روستاي شيروانه ، كتابخانه شهيد حبيب الله معاذي درروستاي طا و كتابخانه ماموستا هيمن در روستاي كوله ساره پنج كتابخانه ايجاد شده در چهار سال اخير بودند كه همه آنها در كامياران واقع شدند.
وي اظهار داشت: با توجه به اينكه در حال حاضر ساخت و تجهيز كتابخانه زمان بر و بسيار پرهزينه است بنابراين ايجاد كتابخانه هاي داراي حق انتفاع و يا مشاركتي راهكار بسيار مطلوبي براي ارتقاي فضاي كتابخانه اي است.
مديركل امور كتابخانه هاي عمومي كردستان گفت: هم اكنون از كتابخانه هاي موجود در اين استان چهار باب درجه چهار، 6 باب درجه پنج، 6 باب درجه 6، 11 باب درجه هفت، چهار باب درجه هشت و چهار باب درجه 9 و 15 باب هم روستايي هستند.

**زنان،بيشترين اعضاي فعال كتابخانه هاي عمومي كردستان هستند
رئيس اداره امور كتابخانه هاي اداره كل كتابخانه هاي عمومي كردستان هم در اين ارتباط تعداد اعضاي فعال كتابخانه هاي استان را 48 هزار و 241 نفر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد 22 هزار و 88 نفر را مردان و 26 هزار و 153 نفر را زنان تشكيل دادند.
محمد جليل سيدي اضافه كرد: بيشترين اعضاي فعال هم مربوط به كتابخانه هاي عمومي سنندج با 10 هزار و 862 نفر و كامياران با 7 هزار و 654 نفر عضو و قروه با 7 هزار و 466 نفر است.
وي گفت: در آينده نزديك هم در روستاي تنگيسر از توابع سنندج و در روستاي ژيوار از توابع سروآباد به كمك خيرين كتابخانه ساز و انجمن حامي در تهران كتابخانه مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي اضافه كرد: به كمك بخشداري كلاترزان مقرر شده است سال آينده در شهر شويشه هم كتابخانه ايجاد و راه اندازي شود.
رئيس اداره امور كتابخانه هاي اداره كل كتابخانه هاي عمومي كردستان افزود: حق انتفاع كتابخانه هاي مذكور سال آينده اخذ مي شود و سپس به بهره برداري مي رسد.

**طرح كتابخانه گردي امسال در كردستان اجرا نمي شود
طرحي با عنوان كتابخانه گردي 17 اسفند سال 96 در چهاردهمين سالروز تاسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور براي نخستين بار در تمامي استان هاي كشور به منظور آشتي با يار مهربان و آشنايي با خدمات و فعاليت هاي اين نهاد برگزار شد.
آغاز اين طرح دراستان سال گذشته با ورود يك كشاورز از روستاهاي تابعه سنندج به كتابخانه عمومي شهيد مطهري همراه گشت كه سطح اطلاعات و نحوه حرف زدن اين كشاورز به گونه اي بود كه تمامي حاضران و مديران وكاركنان كتابخانه هاي استان را تحت تاثير قرار داد.
اقشار مختلف مردم اعم از ورزشكاران، هنرمندان و مسئولان به كتابخانه هاي محل اجراي اين طرح در سطح استان مراجعه كردند و شور و نشاط فراواني ايجاد شده بود و در گفتگوهايي كه با مراجعه كنندگان داشتيم خواستار استمرار اجراي چنين طرحي بودند و آنرا در ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني بسيار موثر مي دانستند.
دومين سال برگزاري اين طرح از امروز 18 اسفند در تعدادي از استان هاي كشور آغاز شده است كه كردستان با توجه به شرايطي كه امسال توسط نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در نظر گرفته شده بود، شامل استان هاي اجراكننده اين طرح نشد.
مديركل امور كتابخانه هاي عمومي كردستان گفت: طرح كتابخانه گردي در راستاي معرفي كتابخانه ها و تبديل آنها به پايگاه فعال فرهنگي و اجتماعي تدوين و اجرايي شده است.
عبدالملكي اظهار داشت: دومين سال اجراي اين طرح با تصميم نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور تنها در كتابخانه هاي جديد التاسيس كه از دهه فجر سال 96 تاكنون بازگشايي شده اجرا مي شود.
به ازاي هر يكصد نفر جمعيت استان 1.3 مترمربع فضاي كتابخانه اي وجود دارد كه اين ميزان در ميانگين كشوري چهار مترمربع است.
براساس سند چشم انداز 1404 نهاد كتابخانه هاي عمومي بايد فضاي كتابخانه اي در كشور به ازاي يكصدنفرجمعيت به 8 مترمربع برسد.
6 پروژه نيمه تمام مربوط به حوزه كتابخانه در سطح استان وجود دارد كه اگر به اتمام برسند فضاي مطالعاتي دراين استان به 2.6 مترمربع افزايش خواهد يافت.
9936 / 3034