۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۳۹
کد خبر: 83237135
T T
۰ نفر
5 هزار میلیاردریال اوراق سلف نفت از فردا در بورس عرضه می شود

تهران- ایرنا- پذیره‎نویسی پنج هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت از فردا (یكشنبه) در بورس انرژی آغاز می‎شود و به‌ مدت چهار روز ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، بازار سرمایه با هدف تامین مالی بخش های مختلف اقتصادی از جمله صنعت نفت، میزبان اوراق تامین مالی مختلفی است؛ بر این اساس، برای عرضه اوراق سلف موازی استاندارد نفت و انتشار مرحله دوم اوراق سلف موازی استاندارد نفت كوره برنامه ریزی شده است.
بر اساس اعلام روز شنبه سازمان بورس و اوراق بهادار، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت در جهت تامین مالی دولت با همراهی بخش خصوصی از 19 اسفند انجام می شود.
این اوراق یكساله و با نرخ سود 18 درصد است. دارنده اوراق هفت روز كاری قبل از سررسید نسبت به ارایه درخواست جهت تحویل فیزیكی یا اعمال اختیار فروش خود تصمیم گیری می كند.
حداكثر سه ماه پس از سر رسید قرار داد دوره تحویل است و مكان تحویل را شركت ملی نفت ایران تعیین می كند.
ناشر این اوراق، وزارت امور اقتصاد و دارایی و ضامن آن سازمان برنامه و بودجه كشور است.

** انتشار مرحله دوم اوراق سلف موازی استاندارد نفت كوره
عرضه مرحله دوم اوراق سلف موازی استاندارد نفت كوره توسط شركت ملی نفت ایران نیز از امروز (18 اسفند) آغاز شد.
این اوراق یكساله، قابل معامله در بورس انرژی و معاف از مالیات است و هر ورقه سلف، معرف ارزش ریالی یك تن متریك نفت كوره در روز عرضه اولیه اوراق سلف خواهد بود.
امكان تسویه این اوراق از دو طریق تحویل فیزیكی نفت كوره یا تسویه نقدی قرارداد سلف در سررسید صورت خواهد گرفت و طبق طراحی صورت‌گرفته، این اوراق قابلیت اعمال اختیار فروش و اختیار خرید تبعی را در سررسید یكساله اوراق به ترتیب برای سرمایه‌گذاران و شركت ملی نفت ایران دارد.
شركت تامین سرمایه بانك ملت به ‌عنوان مشاور پذیرش، متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان این اوراق ایفای نقش می‌كند؛ همچنین شركت ملی نفت ایران به‌عنوان ضامن و شركت كارگزاری بانك ملت نیز عاملیت فروش این اوراق را بر عهده دارند.
اقتصام**2022**2025
۰ نفر