۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۴۷
کد خبر: 83237516
T T
۰ نفر
آذری جهرمی: محدودسازی فضای مجازی برای كودكان جواب نمی‌دهد

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ناكارامدی راهكار محدودسازی فضای مجازی برای كودكان اشاره كرد و از راهكارهای فرهنگی این وزارتخانه برای مراقبت از كودكان در فضای مجازی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، «آیین انتخاب وبسری و فیلم كوتاه كودكآنلاین» شامگاه شنبه با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش،‌ ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سالن شهید قندی مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، دبیر جشنواره كودك آنلاین ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره به فرایند و اهمیت ایده‌پردازی و خلاقیت اشاره و بر لزوم حمایت از ایده‌ها تاكید كرد.
«سیدجمال هادیان» افزود: كودكآنلاین نیز خود حاصل ایده‌ای بوده كه در نهایت به اینجا رسیده است به طوریكه برای این جشنواره در حوزه‌های مختلف بیش از هزار ایده و فیلم مختلف به دبیرخانه جشنواره رسیده و مورد بررسی قرار گرفتند، سپس از این میان ایده‌های برتر به فاز دوم رسیدند و از 19 اسفند هم به فاز سوم جشنواره خواهیم رسید.
او یادآور شد كه جشنواره كودك آنلاین به بحث تولید محتوا وارد نشده و تنها بستری را برای ارائه آثار فراهم كرده است.
در بخش دیگری از مراسم وزیر ارتباطات نیز با اشاره به در هم آمیختگی زندگی كودكان امروز با فضای مجازی گفت كه آن‌ها آسیب پذیرترین قشر در فضای مجازی هستند، این یعنی بزرگترین سرمایه كشور كه نیروی انسانی و نسل آینده آن است در برابر یك مخاطره قرار دارد و اگر برایش فكری نكنیم متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه خودمان، ممكن است نسل آینده را به راحتی از دست بدهیم.
آذری جهرمی با بیان اینكه راهكارهایی كه تاكنون به كار برده ایم، منسجم نبوده است، افزود: شاید مهمترین ابزار، محدودسازی فضای مجازی برای كودك بوده كه این هم متاسفانه در شرایطی كه در جامعه ما بچه‌ها فیلترشكن را برای والدین نصب می‌كنند و آن‌ها نسبت به والدین خود در این فضا مسلط تر هستند، تقریبا مفهوم و معنایش را از دست داده است.
وزیر ارتباطات با اشاره به غنای فرهنگی كشور گفت كه آنچه كه ما انجام داده‌ایم ایجاد سه حلقه فرم‌ُ، محتوا و ترویج بوده است.
او اشاره كرد كه ما به عنوان وزارت ارتباطات در محتوا تخصصی نداریم، البته از دیگران كمك گرفتیم و شتاب دهنده ایجاد شده، 1121 اثر به دبیرخانه كودكآنلاین رسیده است كه تعدادی امشب انتخاب می‌شوند و منتخبان، مبلغی دریافت می‌كنند تا اولین محصول خود را تولید كنند.
به گفته آذری جهرمی، مشتری این محصولات هم پلت‌فرم‌هاست كه در زنجیره قبل ایجاد شده و در نهایت مخاطب پای آن سكو‌ها خواهند نشست.
او سپس با اشاره به مرحله سوم یا همان ترویج گفت كه 50 تیم مردم‌ نهاد اكنون آموزش های لازم را دیده اند كه به مدارس خواهند رفت تا به والدین یاد بدهند كه ابزار كنترل فضای مجازی چیست و چگونه در فضای مجازی كنار كودكان خود باشند.
در جریان این مراسم چهار برنامه‌ طراحی شده اختصاصی برای كودكان با نامهای تاچستان، آیوتون، نبات و پیام‌رسان مداد، رونمایی شده و مورد تجلیل قرار گرفتند؛ به جز پیام‌رسان مداد كه در زیرمجموعه‌ای از پیام‌ رسان گپ به شمار می‌رود، سه برنامه دیگر در حوزه‌های مختلف تولید و توزیع محتوا فعالیت خواهند كرد.
علاوه بر این، 20 ایده برگزیده از میان 44 ایده منتخب نیز مورد قدردانی قرار گرفتند و این ایده‌ها در مرحله بعد با دریافت منابع مالی وارد فاز تولیدی خود خواهند شد.
علمی*9224* 1055
۰ نفر