۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷
کد خبر: 83238499
T T
۰ نفر

رنگي ديگر براي شهر خاكستري تهران

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷
کد خبر: 83238499
رنگي ديگر براي شهر خاكستري تهران

تهران- ايرنا- شهر خاكستري تهران در آستانه نوروز با تصميم شهرداري اين كلانشهر، ميزبان رنگ ها و نورپردازي ها خواهد شد اما آيا اين قدم ها براي آوردن سرزندگي به پايتخت كافي خواهد بود.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، براي همه ما اسفندماه يادآور ماه خانه تكاني و آمادگي براي نوروز است و امسال هم شهرداري تهران رنگ كردن و نو كردن ديوارهاي شهر را در اولويت براي آمادگي سال نو قرار داده است.
چنانكه «پيروز حناچي» شهردار تهران در هفته گذشته در توييتر، زير عكسي كه گلدان هاي رنگي به ديوارهاي كوچه اي در حال نصب است، خبر از رنگي شدن سيما و منظر شهر داد، مبني بر اينكه شيوه نامه استفاده از رنگ در تهران توسط سازمان زيباسازي به مناطق ابلاغ مي شود.
وي با ابراز اميدواري كه بزودي سيماي تهران به كاربرد درستي از رنگ مي رسد، نوشت: منظر رنگي شهر، نشاني از شخصيت آن و در نگاه عميق ميراث فرهنگي و هنري شهر است.
به طور كلي نفس رنگي كردن شهر براي افزايش نشاط اجتماعي قابل تحسين است زيرا پس از سال ها كه شهر تهران تحت سيطره ماشيني شدن شهر و ساخت و سازها بوده است، در رويكرد جديد شهردار، انساني كردن شهر و توجه به شهروندان مد نظر قرار گرفته است.
به نظر مي رسد، ضرورت طرح چنين ايده اي اين بوده است كه در سال هاي اخير، زيبايي منظر شهر تهران مورد غفلت بوده و برنامه مشخصي براي رنگ شهر و ديوارنگارها مد نظر نبوده است.
در سال هاي اوج ساخت و ساز در تهران كه برج هاي بي روح قد علم كردند، شهر بيشتر رنگ سيمان و شيشه به خود گرفت و ديگر كمتر عنصر زيبايي بخشي در شهرها يافت شد. بي ضابطه بودن منظر شهري در سال هاي مختلف باعث شد كه نماي شهر بازيچه كج سليقگي بسازبفروش ها شود.
در مجموع خاكستري شدن شهر، فرايند سال ها بي توجهي و بي تدبيري در احوال تهران است كه حاكي از زخم هاي عميقي است اما اين بار شهردار در برابر شهر خاكستري موضع گيري كرده است. براساس گزارش هاي منتشر شده چندين جلسه كارگروه رنگ در سازمان زيباسازي شهرداري تهران برگزار شده و بعد از خبر توييتري شهردار خبرهاي رسمي از رنگي كردن شهر داده شد.
«برزين ضرغامي» مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از شيوه نامه رنگ آميزي در شهر در نشست خبري برنامه هاي نوروزي شهرداري تهران گفت: اين شيوه نامه داراي نكات بسيار دقيقي است كه چه سطوحي بايد يا نبايد رنگ زده شوند يا اينكه در هر بافتي چه نوع رنگي مي توانند استفاده كنند. در مجموع ساير المان هايي كه براي استفاده از رنگ در شهر بايد رعايت شود يا اينكه رنگ مناسب با وضعيت بافت و فرهنگ چيست، مطرح شده است.
ضرغامي درباره ديوارنگارهاي شهر گفت: بخشي از كارها مانند بازسازي و مرمت ديوارنگاري ها چه آنهايي كه در حوزه كار شهرداري است يا بازسازي و مرمت تمثال شهدا كه در حوزه كاري مشترك شهرداري و بنياد شهيد است را در طول سال انجام مي دهيم اما براي عيد نوروز يكي از كارهايي كه انجام مي شود همان ديواره هاي كوچك در محله هاي شهر تهران است كه معمولا در معابر عمومي نيست.
در ابلاغيه شهرداري به مناطق 22 گانه در روزهاي اخير، مراحل كاري قبل از سال نو و رنگ هاي مجاز در سطح شهر برحسب كاربري هاي گوناگون ذكر شده است و به طور كلي هدف از اين كار را كاهش آلودگي بصري، تقويت روحيه نشاط و سرزندگي در معابر و سطح شهر و همچنين رنگ آميزي اصولي با رويه يكسان و معنادار به دور از سلايق غيرحرفه اي پيمانكاران رنگ بيان شده است.
بر همين اساس در شيوه نامه رنگ در شهر، چهار رنگ نقره آبي، سبز، سفيد گرم و نارنجي، رنگ هاي غالب هستند تا چهره خاكستري شهر را تغيير دهند اما رنگ هاي تند و نامناسبي كه شهر را آشفته سازد غيرمجاز است. در اين ميان، نورپردازي روي بناهاي مختلف هم در نظر گرفته شده است تا هر نوري نمايانگر هويت و كاربري بنا باشد.
به طور مثال در ابلاغيه شهرداري در موضوع رنگ ها و نورپردازي بيان شده است كه وسايل بدنسازي در پارك ها با تركيب رنگ هاي نارنجي و سفيد رنگ شوند. پل عابر، ايستگاه اتوبوس، كركره ها و سازه هاي مرتفع شهري از رنگ نقره آبي استفاده شود. نرده حاشيه خيابان ها، نيمكت، سطل و زباله رنگ سبز شود. در نورپردازي بناهاي تاريخي از نور سفيد، مساجد سفيد، زرد و آبي استفاده شود.
با توجه به اين رنگ ها به نظر مي رسد جزئيات ابلاغيه جديد رنگ شهر تهران چندان تفاوت چشمگيري در سطح شهر پديد نياورد چون رنگ هاي كنوني مبلمان و اسباب شهري نظير نرده ها و ... تفاوتي نخواهد كرد مگر اينكه دوباره همان رنگ قبلي شوند.
از سوي ديگر، از اين ابلاغيه بر ميايد كه گويي با يك قل موي رنگ قرار است شهر را رنگي و سرزنده كنند در صورتي كه سرزندگي شهر تنها به رنگ ختم نمي شود. همچنين محله گرايي و تقويت هويت محله ها با رنگ ها و المان هاي ديوارنگاري در اين طرح ديده نشده است بلكه مانند ساير طرح هاي دستوري از بالا به پايين، رنگ هاي مد نظر به تمامي مناطق ابلاغ شده است.
در صورتي كه در طرح رنگي كردن شهر مي توانستند، مشاركت شهروندان مناطق مختلف را در اجراي شهر رنگي به كار گيرند تا شهروندان تعلق به محله و شهر خود را احساس كنند. چنانكه در پروژه هاي توانمندسازي زنان در شهرداري در گذشته، برنامه هاي مشاركتي براي زيباسازي محله با اهالي همان محله مطرح مي شد تا محله بانشاطي را بسازند.
همين امر مي توانست هويت هر منطقه را مشخص سازد اما در برنامه هاي از بالا به پايين شهرداري، يك رنگ يا المان شهري آنقدر در جاي جاي شهر تهران تكرار مي شود كه ويژگي منحصربه فردي اش را از دست مي دهد و البته در مرحله بعد همان رنگ و المان در ساير شهرهاي ايران هم كپي برداري مي شود.
در موضوع رنگي كردن شهر تهران، مبحث رنگ هاي بومي و منطبق با فرهنگ ايراني توجه شده است اما كمتر به مساله رنگ رونماي ساختمان ها و بنا توجه شده است. در صورتي كه بخش عمده چهره خاكستري شهر را بناهايي بي كيفيت و بدون كمترين وجوه زيباشناسانه و معمارانه تشكيل داده است و از مسوولان شهرداري اين انتظار مي رود كه همانقدر به رنگ شهر اهميت مي دهند، در طراحي و ساخت بناهاي فاخر و درخور فرهنگ غني ما، توجه لازم را نيز داشته باشند.
**پژوهش**9459**1552
۰ نفر