۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 83239204
T T
۰ نفر

بلادشاپور ميراث ماندگار كهگيلويه تخريب شد

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 83239204
بلادشاپور ميراث ماندگار كهگيلويه تخريب شد

ياسوج - ايرنا - قسمت هاي زيادي از كاروانسراي احيا شده بافت تاريخي دهدشت بلادشاپور مركز شهرستان كهگيلويه ميراث ماندگار تاريخ صفويه تخريب شد.

به گزارش ايرنا، بافت قديم شهر دهدشت بلادشاپور يكي از بزرگترين آثار دوره صفوي به لحاظ اهميت بافت تاريخي و وجود بناهاي ارزشمند سالهاي زيادي است كه از سوي مسئولان خبرهاي زيادي از احياي اين بافت بر روي خروجي خبرگزاري ها منتشر شد.
بافت قديمي بلاد شاپور با ۴۵ هكتار وسعت يكي از بزرگترين بافت هاي تاريخي كشور به شمار مي آمد اما اين بافت به دلايل توسعه شهرنشيني تخريب شد و هم اينك ۳۷ هكتار از اين شهر قديمي باقي مانده است.
براساس شواهد تاريخي موقعيت جغرافيايي اين شهر به عنوان يكي از مراكز سكونت صفويان و تجارت با بنادر جنوبي ، نقش مهمي در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.
وجود بيش از دو هزارخانه، مسجد، حمام، كاروانسرا و بازار بزرگ در اين بافت قديمي نشان از قدمت بالاي اين شهر است كه روز به روز درحال نابودي و تخريب است.
متروكه ماندن چهره اين شهر تاريخي درحالي است كه آثار و معماري بلاد شاپور با داشتن سبك و معماري خاص چشم هر بينده اي را به خود خيره مي كند.
وجود ارگ قديمي، مساجد، حمام ها، كاروانسرا، زيارتگاه ها و برج و باروي گرداگرد شهر مجموعه بناهاي باقي مانده از اين بافت تاريخي است كه بخشي از آن بازسازي شده است.
بافت تاريخي دهدشت به شماره ۳ /۱۶۸۹ در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت تاريخي رسيده است.
داشتن اين همه ويژگي منحصربفرد و گذشت 33 سال از ثبت ملي آن در آثار ملي براي مسئولان كافي نبود تا از اين ميراث گرانبها حفاظت شود.
هر بار به هر بهانه هاي مختلف بخصوص بهانه كمبود اعتبار از سوي مسئولان حفاظت از اين بافت با مشكلات زيادي مواجه مي شد.
طي سالهاي اخير مرمت هايي از سوي مسئولان از جمله محوطه تاريخي مساجد و كاروانسرا انجام شد.
اين مرمت هر چند از لحاظ ظاهري رنگ و روي بافت را زيبا جلوه مي داد ولي به دليل استفاده نكردن از مصالح مرغوب و كارشناسي نشده تاريخ هزار ساله استان كهگيلويه وبويراحمد تخريب مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد در گفت و گوي قبلي با ايرنا گفته بود: دولت دوازدهم ساماندهي بافت تاريخي دهدشت را بطور جد در دستور كار قرار داده است.
محمود باقري اظهار داشت:بافت تاريخي دهدشت به عنوان يكي از مهمترين آثار تاريخي كه قابليت ثبت جهاني دارد نيازمند همت مضاعف مسئولان براي ساماندهي و احيا است.
مسئول پايگاه بافت تاريخي دهدشت با اشاره به اينكه در سالهاي گذشته اين بافت مرمت شده گفت: مرمت اين بافت با توجه به استفاده از مصالح نامرغوب در احياي اين بافت روند تخريب آن را افزايش مي دهد.
شكرالله عليزاده عنوان كرد: مكاتبات زيادي با مسئولان استاني در راستاي احياي نامناسب و غير كارشناسي بافت انجام شد ولي نتيجه اي حاصل نشد.
وي بيان كرد: به دليل بي توجهي و سهل انگاري مسئولان در حفاظت از اين بافت قسمت هايي از كاروانسرا احيا شده فرو ريخت.
عليزاده تصريح كرد: چهار حجره از نماي داخلي كاروان سرا كه حدود پنج سال پيش مرمت شده بود تخريب شد.
وي افزود: در صورت عدم توجه مسئولان تخريب قسمت هاي مرمت شده اين بافت دور از انتظار نيست.
عليزاده با بيان اينكه بافت تاريخي دهدشت هيچ اهميتي براي مسئولان شهرستان و استاني ندارد گفت: چرا مسئولان استاني از تخصيص به موقع اين اعتبارات شانه خالي مي كنند و هزينه ها را تخصيص نمي دهند.
وي بيان كرد: از 2 ميلياردو 500 ميليون اعتبار تخصيص داده شده به اين بافت در سال گذشته تنها 500 ميليون ريال ان جذب و مابقي معلول نيست كجا هزينه شده است.
عليزاده افزود: نياز است مسئولان استاني و شهرستاني براي مرمت و احياي اين بافت تدابير لازم و كارشناسي را انجام دهند.
در ضلع غربي بافت تاريخي دهدشت كاروانسرايي به‌جا مانده از عصر طلايي صفويه وجود دارد، اين بنا داراي 37 حجره و 30 ايوان در جلوي حجره‎ها بوده كه دور تا دور حياط بنا شده‎اند.
چهار ايوان بزرگ در چهار گوشه آن به شكل متقارن وجود دارد كه هر ايوان به سه يا چهار حجره راه دارد و اين كاروانسرا محل بيتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
بلاد شاپور ، شهر هفت گنبد ميراثي تاريخي در دل شهر دهدشت مركز شهرستان كهگيلويه از ظرفيت هاي گردشگري مهم شهرستان است كه تاكنون اقدام قابل توجهي براي معرفي و جذب گردشگر در اين بافت صورت نگرفته است.
7531/1662