۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83239447
T T
۰ نفر
ایران بدنبال تقویت روابط با عراق است

تهران - ایرنا - سفر حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق بازتاب گسترده ای در رسانه های غربی داشت و خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه گزارش داد: ایران در اولین سفر حسن روحانی به عراق، بدنبال تقویت روابط با این كشور است.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران امروز(دوشنبه) در صدر یك هیات بلندپایه سیاسی - اقتصادی برای دیدار با مقامات عالیرتبه عراق عازم بغداد پایتخت این كشور شد.
این سفر كه نخستین سفر حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» به عراق است به دعوت رسمی برهم صالح همتای عراقی وی انجام می شود.
آسوشیتدپرس در گزارش خود افزود: رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه به عنوان نخستین سفر رسمی خود وارد بغداد شد. عراق از زمان انتخاب روحانی در سال 2013 به حمایت ایران در جنگ با داعش متكی بوده است.
هیاتی از مقام های عالی رتبه سیاسی و اقتصادی روحانی را در این سفر سه روزه همراهی می كنند.
در این گزارش آمده است: دیدار روحانی بر این مساله تاكید دارد كه اوضاع از دهه 80 میلادی كه «صدام حسین» دیكتاتور عراق به ایران حمله كرد، تا چه اندازه تغییر كرده است. این تهاجم آغازگر جنگی هشت ساله بود كه یك میلیون نفر كشته داد.
آسوشیتدپرس افزود: تهران با رهبران شیعه عراقی ارتباط سیاسی برقرار كرده است. دو كشور 1400 كیلومتر مرز مشترك دارند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا دسامبر گذشته در سفری ناگهانی به عراق گفت كه نیروهای آمریكایی باید به منظور (به اصطلاح) تحت نظر داشتن اقدامات ایران، در عراق بمانند.
این موضوع را مقام های ارشد ایرانی و عراقی رد كرده اند. ترامپ در سفر به عراق با مقام های این كشور دیدار نكرد.
آسوشیتدپرس به نقل از وب سایت رسمی رئیس جمهوری نوشت: روحانی در فرودگاه مهر آباد گفت هدف از این سفر تعمیق روابط دوجانبه است.
این رسانه آمریكایی افزود: روحانی قبلا دو بار پیش از دستیابی به كرسی ریاست جمهوری از عراق دیدار كرده است. سفر او به عراق در سال 2016 به دلیل مشكلات «اجرایی» نامشخص لغو شد.
این گزارش مدعی شد: تهران حضور نظامی آمریكا در همسایگی خود در عراق را یك تهدید قلمداد می كند و این امر می تواند نفوذ ایران در بغداد را كاهش دهد.
سال گذشته صادرات ایران به عراق تقریبا 9 میلیارد دلار بود. تهران امیدوار است حجم تجاری حدود 13 میلیارد دلار بین دو كشور همسایه را به 20 میلیارددلار افزایش دهد.
به علاوه تقریبا پنج میلیون گردشگر كه با اهداف مذهبی بین دو كشور تردد می كنند تقریبا سالانه پنج میلیارد دلار درآمدزایی می كنند. ایرانی ها و عراقی ها از امكان مقدس شیعه در دو كشور بازدید می كنند.
خبرگزاری فرانسه نیز در بازتاب سفر روحانی به عراق نوشت: بغداد تحت فشار واشنگتن برای محدود كردن روابطش با ایران، بویژه بعد از خروج آمریكا از این توافق قرار دارد. عراق با معافیت های محدودی برای تداوم خرید برق و گاز طبیعی از ایران مواجه است و واشنگتن از بغداد خواسته است برای كسب استقلال درحوزه انرژی با شركت های آمریكایی همكاری كند.
این گزارش افزود: بعد از تركیه، ایران اصلی ترین تامین كننده كالاهای وارداتی به عراق از جمله خودرو، گازطبیعی، وسائل خانگی و سبزیجات است.
ایران روابط نزدیك اما پیچیده ای با عراق دارد و دارای نفوذ هنگفتی بین گروه های سیاسی شیعه در این كشور است.
بدنبال شكست داعش در عراق، ایران تلاش می كند نقش اصلی را در بازسازی این كشور جنگ زده ایفا كند.
همچنین خبرگزاری رویترز سفر حسن روحانی به بغداد را «تاریخی» توصیف كرد و با استناد بر سخنان او كه در تلویزیون ایران پخش شد، نوشت: ایران مصمم است تا روابط برادرانه خود با كشور همسایه عراق را تحكیم بخشد.
رویترز به نقل از سخنان امروز(دوشنبه) رییس جمهوری در فرودگاه مهرآباد افزود: ما بسیار علاقه مندیم تا روابط خود با عراق به خصوص همكاری ها در حوزه حمل و نقل را گسترش دهیم. پروژه های مهمی داریم كه در این سفر به بحث گذاشته می شوند.
شبكه خبری انگلیسی زبان الجزیره قطر نیز دربازتاب دیدار رئیس جمهور كشورمان از عراق نوشت: رئیس جمهوی ایران به منظور «گسترش روابط با عراق» در بغداد بسر می برد.
این رسانه با اشاره به خروج آمریكا از توافق نوشت: دیگر امضا كنندگان توافق هسته ای سال 2015 بین ایران و قدرت های غربی تلاش می كنند این توافق را حفظ كنند. اروپایی ها وعده داده اند به شركت های مراوده كننده با ایران تا زمان پایبندی تهران به توافق كمك كنند. ایران تهدید كرده اگر قدرت های اروپایی برای حفظ منافع اقتصادی ایران تلاش نكنند، از توافق خارج می شود.
این گزارش افزود: سفر روحانی حامل پیامی قوی به آمریكا است و مقام های ایران و عراق امیدوارند آمریكا این پیام را درك كند.
در گزارش الجزیره به نقل از گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) آمده است: در نخستین دیدار رسمی سه روزه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به عراق، توافقاتی در حوزه های انرژی، حمل ونقل و كشاورزی و غیره بین دو كشور منعقد می شود.
به گزارش ایرنا، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق امروز در كنفرانس خبری به همراه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد كه دو كشور برای رفع مشكلات و موانع در مناسبات از جمله در تجارت، گردشگری و زیارت تلاش می كنیم.
دكتر روحانی نیز در این كنفرانس خبری با تشكر از دولت و ملت عراق برای مهمان نوازی از هیات ایرانی و بویژه زائران ایرانی در طول سال بخصوص در ایام اربعین حسینی، روابط دو كشور را تاریخی و عمیق دانست.
وی گفت: سابقه مناسبات دو كشور هزاران سال سابقه دارد و علاقه داریم آن را توسعه ببخشیم.
اروپام ** 9158 ** 1071
۰ نفر