۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83242072
T T
۰ نفر
عبدالله عبدالله: تصميم گيرنده نهايي صلح ،دولت  افغانستان است

كابل - ايرنا - رئيس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان در واكنش به خبر پايان مذاكرات دوحه و توافق طالبان و آمريكا بر سر خروج نظاميان خارجي از افغانستان و قطع رابطه طالبان با تروريست هاي بين المللي ، اعلام كرد كه تصميم گيرنده نهايي صلح دولت است و به جز آن توافقي نتيجه نمي دهد.

به گزارش ايرنا، «عبدالله عبدالله» روز چهارشنبه در مراسم سالگرد شهادت «عبدالعلي مزاري» بنيانگذار حزب وحدت اسلامي افغانستان گفت: اگر توافق طالبان و آمريكا تنها در حرف نباشد ، خبر خوبي است.
وي افزود: اين كه طالبان موافقت كرده كه ديگر از گروه‌هاي تروريستي حمايت ن‌كند و رابطه خود را با داعش و القاعده قطع ‌كند، خبري خوب است؛ اگر اين كار عملي شود بخشي از مشكل افغانستان حل مي ‌شود.
عبدالله افزود كه گروه‌هاي تروريستي با تعاملي كه بين خود ايجاد كرده ‌اند از يك طرف جنگ و ناامني را در افغانستان دامن مي ‌زند و از طرف ديگر اهدافي را در كشورهاي خود نيز دنبال مي‌ كنند.
به گفته وي طالبان در گذشته هم مي گفتند كه «اسامه بن لادن» در افغانستان نيست و در فعاليت هاي تروريستي دست ندارد اما پس از حادثه 11 سپتامبر و شهادت «احمد شاه مسعود» دنيا از خواب غفلت بيدار شد.
وي گفت كه طالبان بايد در اين گفت وگوها صادق باشند و اگر براي رسيدن به اهداف خود از اين موضوعات سوء استفاده كنند، بجايي نمي رسند.
رئيس اجرايي افغانستان تاكيد كرد، اميدواري وقتي پيدا مي ‌شود كه طالبان حاضر به مذاكره با مردم و دولت افغانستان شوند.
عبدالله صلح و انتخابات را در تضاد ندانست و گفت كه هيچ يكي مانعي براي تحقق ديگري نيست و هم مي تواند صلح را تأمين كرد و هم انتخابات را برگزار كرد، آنهايي كه باور دارند انتخابات مانع صلح است، برداشت نادرست دارند.
بر اساس گزارش هاي منتشر شده ، گفت و گوهاي صلح آمريكا و طالبان براي صلح افغانستان كه در دوحه پايتخت قطر به مدت 16 روز ادامه داشت ، ديروز سه شنبه پايان يافت و دو طرف از پيشرفت ها در اين گفت وگوها ابراز خوشبيني كردند.
زلمي خليل زاد مامور ويژه امور خارجه آمريكا براي صلح افغانستان گفته است كه روي پيش‌ نويس خروج نظاميان آمريكايي و قطع رابطه طالبان با تروريست هاي بين المللي توافق شده است.
وي پس از پايان اين نشست در يك توئيت كوتاه نوشت كه دو طرف گفت و گو بر سر آغاز مذاكرات بين ‌افغان ها و آتش ‌بس همه جانبه نيز توافق كرده اند.
اما طالبان توافق روي آتش بس و گفت و گو با دولت را رد كرده است.
«ذبيح الله مجاهد» سخنگوي گروه طالبان در توئيتي نوشته است كه آتش بس و گفت و گو با دولت افغانستان كه در رسانه ها منتشر شده ، نادرست است و هيچ توافقي در اين باره صورت نگرفته است.
آساق*291*1104**