به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و به نقل از رسانه های دولتی پاكستان، «شیخ رشید احمد» در دیدار «هادی سلیمانپور» دبیركل ایرانی سازمان اكو در اسلام آباد افزود، ما خواهان نقش موثر سازمان اكو برای راه اندازی مجدد شبكه ریلی منطقه ای میان اسلام آباد-تهران-استانبول و دیگر كشورهای آسیانه میانه هستیم.
وی تاكید كرد دولت پاكستان خواهان تقویت همكاری ھای ریلی با ایران و تركیه است و ما برای نوسازی پروژه های خط آهن در این كشور سرمایه گذاری شركت های خارجی را در اولویت قرار می دهیم.
شیخ رشید احمد در این دیدار دبیركل سازمان اكو را در جریان طرح های ریلی در پاكستان از جمله نوسازی خط آهن كویته-تفتان قرار داد و گفت، سازمان اكو برای توسعه طرح های خط آهن با كشورهای عضو همكاری كند.
سخنگوی وزارت راه آهن پاكستان گفت، دبیركل ایرانی سازمان اكو به نمایندگی از اعضا و مسئولان این سازمان اطمینان داد كه اكو، از اقدامات پاكستان در مسیر احیای ارتباطات ریلی در منطقه حمایت می كند.
هادی سلیمانپور تاكید كرد تسهیلات بخش های تجاری و بانك توسعه سازمان اكو باید برای مشاركت مالی برای اعضای این سازمان مورد استفاده قرار بگیرد.
هادی سلیمانپور كه در مقام دبیركلی سازمان اكو برای انجام سفر چهار روزه رسمی در پایتخت پاكستان بسر می برد روز گذشته نیز دیدارهای مهمی با مقامات ارشد پاكستانی از جمله 'عمران خان' نخست وزیر و خانم 'تهمینه جنجوعا' قائم مقام وزارت امور خارجه این كشور انجام داد.
دبیركل اكو امروز با رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از وزرای دولت پاكستان دیدار كرد.
خط آهن كویته زاهدان، بخش مهمی از طرح بزرگ 'قطار اكو' است كه در صورت اجرا، اسلام آباد-تهران-استانبول از طریق خط آهن با هم متصل خواهند شد. مجموع طول مسیر ریلی كویته تا زاهدان 732 كیلومتر است كه بخش عمده آن در خاك پاكستان قرار دارد.
تیرماه سال گذشته نهمین نشست كارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اكو' با حضور وزیر وقت راه آهن پاكستان در اسلام آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این طرح برگزار شد.
قطار كانتیربر اكو براساس توافق سه جانبه میان اسلام آباد، تهران و آنكارا در سال 2009 فعالیت خود را رسما آغاز كرد و اولین قطار در روز چهاردم آگوست سال 2009 از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم تركیه شد.
فعالیت این قطار تا دسامبر سال 2011 ادامه یافت. دولت پاكستان در نوامبر سال 2013 تفاهم نامه ای با راه آهن تركیه برای از سرگیری تردد قطار باربری میان دو كشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا كرد اما هنوز از آغاز فعالیت مجدد آن خبری نیست.
آساق*274**1663**
اسلام آباد - ایرنا - وزیر راه آهن پاكستان گفت، این كشور برای احیای شبكه ریلی اسلام آباد - تهران - استانبول به دنبال مشاركت سازمان همكاری اقتصادی (ECO) است.