۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
کد خبر: 83244229
T T
۰ نفر
چين: تايوان راهي براي گريز از وحدت سرزمين مادري ندارد

پكن- ايرنا- جانگ جيجون رييس بنياد مبادلات دو سوي تنگه تايوان در چين گفت: تايپه هيچ راهي براي گريز از وحدت با چين ندارد و اين هدف تحقق خواهد يافت.

به گزارش ايرنا اين مقام چيني روز جمعه در حاشيه اجلاس سالانه كنگره ملي خلق چين در پكن در جمع خبرنگاران، وحدت سرزمين مادري و الحاق تايوان به چين را يك گرايش تاريخي اجتناپ ناپذير دانست و افزود كه مقاومت تايوان در برابر اين هدف بي فايده است.
وي تاكيد كرد: چين قويتر از تايوان است و در جايگاهي به مراتب بالاتر قرار دارد و تايوان نمي تواند در برابر وحدت دو طرف مقاومت كند.
مقام چيني افزود: موضوع تايوان به دليل تغييرات نسلي و رهبري در چين تاكنون به نتيجه نرسيده است اما اكنون شرايط عوض شده زيرا چين قوي تر و جوانتر شده است و تايوان به چين ملحق خواهد شد.
جانگ تصريح كرد: نفوذ چين در تنگه تايوان و امور چين تايپه هر روز بيشتر مي شود و شرايط و جهت گيري ها كاملا صحيح است و وحدت صلح آميز دو سوي تنگه تايوان تحقق خواهد يافت.
وي اظهارات برخي از مقام هاي تايواني مبني بر اينكه «الگوي يك كشور دو نظام چين در هنگ كنگ شكست خورده است» را رد كرد و گفت: آنها به دنبال استقلال تايوان هستند و براي همين چنين مي گويند اما امروز چين دومين اقتصاد برتر دنيا است و ظرفيت هاي بالاتري از تايوان دارد.
وي تاكيد كرد: استقلال طلبان در تايوان بشدت نگران وحدت دو طرف و بهبود مناسبات هستند و براي همين تلاش مي كنند تا وحدت چين و هنگ كنگ را شكست خورده نشان دهند.
جانگ گفت: چين تمايل دارد درباره الگوي يك كشور دو نظام با تايوان وارد گفت و گو شود و همزمان در تلاش است تا يك پايگاه فناوري، مالي و اقتصادي بزرگ سطح جهاني را با ادغام ظرفيت هاي ماكائو، هنگ كنگ و استان گوانگ دونگ در جنوب چين ايجاد كند.
'لي يي خه' از نمايندگان كنگره ملي و از مسئولان بلند پايه مجمع مشورتي چين نيز روز پنجشنبه در پكن در حاشيه اجلاس سالانه كنگره ملي خلق چين گفت: از اين پس حلقه فشار اقتصادي و نظامي بر تايوان تنگ تر خواهد شد.
او خاطر نشان كرد: رفتن به سمت استقلال و خودداري از قبول اصل چين واحد به معناي افزايش فشار چين بر تايوان خواهد بود.
وي به تساي اينگ ون اولين زني كه در تاريخ تايوان رهبر اين جزيره شده است، اشاره كرد و گفت: او شرايط را به طور كامل درك نمي كند و اين براي منطقه يك مساله است.
اين هشدار در حالي است كه دولت تايوان به هر راهي متوسل شده است تا در مقابل چين ايستادگي كند و از آمريكا و ديگر كشورهاي جامعه بين المللي براي اين منظور درخواست كمك كرده است.
چين مي خواهد كه تايوان مانند هنگ كنگ و ماكائو اين اصل را براي وحدت دو سوي تنگه بپذيرد و داراي خود مختاري عالي باشد اما خانم تساي گفته است براي برون رفت از چنين فضايي هر تلاشي را خواهد كرد و از ديگران كمك خواهد گرفت.
دولت تايوان كه چين رسما آن را نمي پذيرد فعلا 17 متحد ديپلماتيك دارد و قرار است خانم تساي در ماه جاري ميلادي از جزاير مارشال، پائولو و نائورو سه متحد خود ديدار كند.
در همين حال لي از حضور ناوهاي چين و رزمايش هاي اين كشور در اين منطقه و تنگ تر شدن حلقه نظامي در اطراف تايوان نيز دفاع كرد و گفت: استقلال طلبان اين جزيره يك تهديد امنيتي هستند و چين بايد براي حراست از امنيت دست به چنين اقداماتي بزند.
او افزود: فضاي بين المللي هم براي تايوان در صورت رفتن به سمت استقلال تنگ تر خواهد شد.
آساق**231**1904**