۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۵۳
کد خبر: 83244736
T T
۰ نفر

تونل مرگ

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۵۳
کد خبر: 83244736
تونل مرگ

یاسوج- ایرنا- مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی كهگیلویه و بویراحمد تعداد فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در روزهای اخیر در تونل شماره چهار و پنج واقع در محور یاسوج به بابامیدان این استان را سه نفر ذكر كرد كه این تلفات، تنها در 6 روز رخ داده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، بر اساس تحلیل آماری مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی كهگیلویه و بویراحمد در 6 روز گذشته به طور متوسط یك روز در میان تونل شماره چهار و پنج، یك انسان قربانی تصادفات در این محدوده شده است.
همچنین در این مدت اندك در تصادفاتی كه در حدفاصل تونل چهار و پنج این جاده ارتباطی به وقوع پیوست ده ها نفر مصدوم شده اند كه برخی از آنها وضعیت وخیمی دارند.
تونل های شماره چهار و پنج همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناكی بوده اما تاكنون برای رفع مشكلات آن كه از جمله دار بودن پیچ های تند و نبود روشنایی كافی و سیستم تهویه مناسب هستند، راه حلی اندیشیده نشده است.
البته به جز این محور، جاده های خطرناك دیگری از جمله جاده مرگ دشتروم - تنگاری معروف به كمربندی یاسوج سالهاست كه به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده و طرح چهار خطه كردن این محور كه بیش از 12 سال به طول انجامید نیز همواره سوژه رسانه ها و دغدغه متولیان امر بوده است.
تونل شماره چهار محور یاسوج -بابامیدان در استان كهگیلویه و بویراحمد با طول 2 هزار و 100 متر، گفته شده كه یكی از بزرگترین تونل های جنوب كشور است.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی كهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: در مدت این 6 روز در حدفاصل تونل شماره چهار و پنج جاده ارتباطی یاسوج به بابامیدان سه نفر كشته و حدود 20 نفر مصدوم شدند.
جلال پوران فرد با اشاره به آخرین تصادف روی داده در روز گذشته در این تونل ها، افزود: بر اثر برخورد یك دستگاه كامیون با خودروی پژو 405 در محور یاسوج به بابامیدان، یك نفر كشته و چهار نفر مصدوم شدند.
وی بیان كرد: چهار مصدوم این حادثه بعد از ارائه خدمات پزشكی اولیه توسط تكنسین های اورژانس آب سفید و دشتروم به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انتقال داده شدند كه حال 2 نفر از آن ها وخیم گزارش شده است.
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت افزایش میزان تصادفات فوتی در استان به ویژه در برخی محورها همچون محور یاسوج به بابامیدان را نگران كننده و در عین حال ضعف محسوس متولیان امر در انجام وظایف می داند.
عزیز فیلی به ایرنا گفت: راه و شهرسازی در زمینه اجرای طرح های چهار بانده اولویت ها را رعایت نكرده و همین امر سبب بروز و افزایش میزان تصادفات شده است.
وی یادآور شد: پروژه چهارخطه یاسوج، بابامیدان- سمیرم در حقیقت یك طرح محسوب می شود و راه وشهرسازی نیز باید اولویت اجرای این طرح را در مسیر كمربندی یاسوج تا پلیس راه یاسوج- اصفهان - دارشاهی متمركز كند.
فیلی گفت: راه و شهرسازی هم اینك تمركز خود را بر فعال كردن و شتاب بخشی در طرح چهارخطه كردن مسیر یاسوج - اصفهان به بعد از دارشاهی كرده در حالی كه اولویت نخست این نهاد باید با توجه به شاخص تصادفات رخ داده از سمت دشت روم و كمربندی یاسوج باشد.
وی همچنین اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان را نیز به افزایش میزان و نصب علائم هشدار دهنده و آشكارسازی نقاط خطرناك به ویژه در سه محور خطرناك استان شامل یاسوج- بابامیدان- یاسوج- اصفهان و گچساران- بابامیدان ملزم كرد.
معاون استاندار بر ضرورت ایمن سازی جاده های ارتباطی استان و آمادگی كامل نیروهای امدادی از جمله اورژانس ، هلال احمر و پلیس راه در آستانه سفرهای نوروزی تاكید كرد.
فیلی یادآور شد: بر اساس ارائه آمارهای پزشكی قانونی بیش از 63 درصد فوتی ها در محل وقوع حادثه ظرف 10 ماه گذشته اتفاق افتاده كه این مساله جای تامل دارد و متولیان امر به ویژه اورژانس جاده ای باید پاسخگوی چنین وضعیت بغرنج و نگران كننده باشد.
تونل شماره چهار به طول دو كیلومتر و تونل بعد از آن به طول بیش از یك كیلومتر به لحاظ وجود توده های از گازهای آزاردهنده اگزوز ماشین های سنگین و فرسوده یك مخاطره ای برای مسافران دارای مشكلات تنفسی،كودكان و افراد سالخورده و دلهره ای برای رانندگانی است كه همواره در این مسیر تردد دارند.
یكی از رانندگان تاكسی برون شهری یاسوج دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از سه سال است كه در این مسیر كار می كنم و بر اثر گاز های سمی تونل های جاده یاسوج به بابامیدان دچار آلرژی تنفسی شده ام .
محمد رازی به مشكلات آلودگی تونل شماره 4 و 5 این مسیر اشاره كرد و افزود: گاهی ورود همزمان چند خودروی سنگین دودزا كامیون و اتوبوس این تونل را به جهنمی از دود غلیظ تبدیل می كند.
رفع فاجعه زیست محیطی تونل های راه ارتباطی یاسوج كه سالهاست تهدیدی برای سلامت مردم كهگیلویه و بویراحمد و تمامی رانندگانی كه از دیگر نقاط كشور از مسیر می گذرند، نیازمند عزمی جدی و تدبیری مسوولانه است.
امیداست دولت تدبیر و امید كه تاكنون اقدامات موثری در حوزه محیط زیست و كاهش آلودگی هوا برداشته است، این معضل را نیز به شكل مطلوبی برطرف كند.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای كهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: به منظور از بین رفتن مقاطع قیفی شكل در كمربندی یاسوج باید هر چه سریعتر این پل ها ساخته شده و همچنین راه چهار خطه تكمیل شود.
نصیری راد تاكید كرد: بیشتر تلفات محور یاسوج به بابامیدان حد فاصل كیلومتر 15 تا 30 یعنی حدفاصل دشتروم تا بعد از تونل گل زردی ( حدفاصل تونل چهار و پنج) رخ داده است.
وی تصریح كرد: وجود مقطع قیفی شكل پل تنگاری، تقاطع نیمه تمام سه راهی سپیدار با قوس های همراه با شیب و تونل این محدوده را حادثه خیز كرده است.
نصیری راد گفت: تكمیل طرح و پل مورد پیمان شركت سما سازه زاگرس، تشدید علائم و افزایش كنترل پلیس در محور یاسوج به بابامیدان برای كاهش تصادفات ضرورت دارد.
مسیر یاسوج به بابامیدان 70 كیلومتر فاصله دارد كه در حدود 30 كیلومتر از این مسیر 9 حلقه تونل حفر شده است.
پزشكی قانونی كهگیلویه و بویراحمد پیش از این تعداد فوتی های ناشی از سوانح رانندگی در 10 ماه گذشته سال جاری در این استان را 150 نفر ذكر كرد كه 15 نفر از این تعداد تنها در كمربندی یاسوج حدفاصل دشت روم و تنگاری بوده است.
بر اساس آمار پزشكی قانونی كشور سال گذشته 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی و ترافیكی كشته شده اند.
همچنین این میزان تصادفات بیش از 16 هزار میلیارد تومان هزینه برای كشور در بر داشته است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشكی قانونی كشور، استان كهگیلویه و بویراحمد در سال 96 رتبه سوم میزان مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 723 هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، 17 بخش و یكهزار و 670 روستای دارای سكنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن كمتر از 140 كیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و كوهستانی یكی از استان های خطرناك در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر كیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های كویری است.
از مجموع حدود 6 هزار كیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار كیلومتر آن راه های روستایی است كه بیش از 50 درصد آن همچنان خاكی و شوسه است.
راكد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و 30 كیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانكاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیكی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر كارشناسان اعلام شده است.
9868/6110