۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 83245035
T T
۰ نفر

بازیابی ژنتیك بینایی برای اولین بار در جهان

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر: 83245035
بازیابی ژنتیك بینایی برای اولین بار در جهان

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه بركلی با وارد كردن یك ژن گیرنده نور سبز در چشم‌ موش‌های كور، بینایی آنان را بازیابی كردند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، یك ماه پس از وارد كردن ژن در چشم موش‌ها، آنان به راحتی قادر به حركت از روی موانع، مشاهده اشیای متحرك، تغییرات روشنایی و تفاوت جزئیات حروف مشاهده شده روی iPad بودند.
با توجه به نتایج این مطالعه حیوانی، محققان معتقدند كه در عرض سه سال می‌توان با استفاده از ژن درمانی، بیماران مبتلا به انحطاط شبكیه را كاملا درمان كرد، به طوری كه به راحتی قادر به مطالعه و تماشای تلویزیون باشند.
در واقع در این روش ژن از طریق یك ویروس غیر فعال وارد چشم می‌شود و به روشی كاملا غیر تهاجمی، دید بیمار را بازیابی می كند. مهمترین جامعه هدف این پژوهش، بیماران مبتلا به انحطاط ماكولا هستند.
دژنراسیون ماكولا یا انحطاط ماكولا (بخشی از شبكیه)، یكی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است كه باعث می‌شود فرد با افزایش سن، دید متمركز خود را از دست بدهد و انجام فعالیت هایی مانند مطالعه و رانندگی غیر ممكن شود.
ماكولا یك ناحیه كوچك در شبكیه است كه مسئول بینایی مركزی محسوب می‌شود و باعث می‌شود چشم قادر به دیدن جزییات باشد.
تاری تصاویر، مشاهده مناطق تیره و اعوجاج در دید مركزی مهمترین علایم انحطاط ماكولای مرتبط یا افزایش سن (AMD) محسوب می‌شوند.
تصحیح نقص ژنتیكی عامل انحطاط شبكیه ساده نیست، زیرا بیش از 250 جهش ژنتیكی عامل این عارضه است. این ژن‌ها سلول ‌های گیرنده نور شبكیه را از بین می‌برند. این سلول‌های مخروطی حتی به نور كم نیز حساس هستند. ولی در انحطاط ماكولا، ‌لایه‌ای دیگر از سلول‌ها آسیب می‌بینند. حتی با وجود نابینایی بیمار، این سلول‌ها گرچه به نور حساس نیستند، ولی سالم باقی می‌مانند و محققان نیز از همین خاصیت برای بازیابی بینایی استفاده كرده‌اند.
اكنون بیش از 170 میلیون نفر در سراسر جهان به انحطاط ماكولای وابسته به سن مبتلا هستند؛ یعنی از هر 10 فرد بالای 55 سال، یك نفر به این عارضه مبتلاست كه یكی از شایع‌ترین علل نابینایی محسوب می‌شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
علمی**9259 ** 1055
۰ نفر