۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83246693
T T
۰ نفر
احداث پل بین بندر تركمن و جزیره آشوراده مورد تایید نیست

تهران- ایرنا- معاون سازمان محیط زیست با تكذیب ساخت‌وساز وسیع در جزیره آشوراده گفت: ساخت پل بین بندر تركمن و جزیره آشوراده در طرح مورد توافق وجود ندارد و اگر مسئولان استان چنین تصمیمی داشته باشند سازمان به شدت با آن مقابله و مجوز صادره را هم ابطال می‌كند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی با اشاره به اینكه طرح طبیعت‌گردی آشوراده مورد موافقت این سازمان قرار گرفته است، گفت: ایجاد یك اكولاژ با سازه‌های سبك در 5 درصد از مساحت جزیره آشوراده بخشی از این طرح است.
وی افزود: در 22 هكتار هم سطح اشغال بسیار پائینی در نظر گرفته شده و ظرفیت برد طبیعت‌گردی در جزیره آشوراده مطابق با چنین اكوسیستم‌هایی طراحی شده است به طوریكه حداكثر 500 نفر در شبانه‌روز اجازه بازدید از جزیره آشوراده را خواهند داشت و از این تعداد 80 نفر می‌توانند اقامت شبانه در جزیره داشته باشند و در مسیرهای پیاده‌روی هم حداكثر 50 نفر در دو مسیر مختلف اجازه تردد خواهند داشت.
ظهرابی تصریح كرد: بنابراین طرح مسائلی مانند ساخت‌وساز وسیع در جزیره آشوراده كذب است، ساخت پل بین بندر تركمن و جزیره آشوراده در طرح مورد توافق وجود ندارد و اگر مسئولان استان چنین تصمیمی داشته باشند سازمان به شدت با آن مقابله و مجوز صادره را هم ابطال خواهد كرد.
او ادامه داد: براساس پیگیری كه از مسئولان استان گلستان داشتم ادعا داشتند كه در محدوده شهر بندر تركمن و خارج از محدوده پناهگاه حیات وحش در حال احداث جاده‌ای به اسكله هستند، گروهی كارشناس به منطقه اعزام كردم تا موضوع را بررسی كنند، اگر بر خلاف توافقات اقدامی صورت گرفته باشد با آن برخورد قانونی خواهد شد.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یكی از موفقیت‌های سازمان حفاظت محیط زیست و دوستداران محیط زیست كشور انتقال سازه‌های سنگین مانند هتل، بازارها و سایر مراكز تفریحی به خارج از جزیره آشوراده و احداث آن در شهر بندر تركمن است.
وی تاكید است: با توجه به ظرفیت برد تعیین شده برای جزیره عملا سرمایه‌گذاری سنگین در جزیره آشوراده توجیه اقتصادی نخواهد داشت، عملكرد مجری طرح تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است اگر از توافقات تخطی صورت گیرد حتما واكنش مناسب خواهیم داشت.
طرح گردشگری آشوراده كه از گذشته مطرح بوده در سفر سال 93 دولت تدبیر و امید به استان گلستان برای اجرا در بخشی از این جزیره تصویب شد.
در واقع بعد از سال‌ها كشمكش سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای این طرح براساس مطالعات انجام شده و رعایت جوانب زیست محیطی در 38 هكتار متمركز و غیرمتمركز موافقت كرد.
آشوراده در حوزه بندر تركمن از توابع استان گلستان تنها جزیره ایرانی خزر است، این جزیره در سده‌‌های گذشته در پی عملكرد و فعالیت گروه‌‌های انسانی با حفر كانال، از توده اصلی خشكی خود (شبه جزیره میانكاله) جدا افتاده ‌است.
آشوراده در سال 1354 جزء نخستین مناطق زیست‌كره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در كنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب‌‌های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است كه در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است و از سوی دیگر 40 درصد خاویار ایران در نزدیكی این جزیره به دست می‌‌آید.
این جزیره در گذشته با امكانات و زیرساخت‌هایی همچون پاسگاه ژاندارمری، شركت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه، بیش از هزار نفر سكنه داشت كه به مشاغل دامداری، كارگری، پیشه‌‌وری و ماهیگیری مشغول بودند اما در سال 1372 به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و وقوع سیلاب مردم جزیره را ترك كردند.
علمی 9014** 1055
۰ نفر