۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۲۵
کد خبر: 83247171
T T
۰ نفر

وزیر بهداشت: رسالت رسانه ها پرهیز از دل مردگی است

۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۲۵
کد خبر: 83247171
وزیر بهداشت: رسالت رسانه ها پرهیز از دل مردگی است

بوشهر - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: نخستین رسالت رسانه ها، ایجاد امید و پرهیز از دل مردگی و یاس در بین مردمی است كه فشارهای زیادی را تحمل می كنند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وازرت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی؛ سعید نمكی شامگاه یكشنبه در آیین بهره برداری و آغاز ساخت 47 پروژه بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر تاكید كرد: باید به كمك رسانه ها و صدا و سیما در جامعه غم زدایی و نشاط افزایی كنیم و اقدام هایی انجام دهیم كه مردم دچار روان پریشی نشوند.
وی ادامه داد: یكی از كارهایی كه سه دهه پیش در وزارت بهداشت انجام دادیم، ادغام مراقبت های سلامت روان در شبكه بهداشت و درمان بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: خدمات نظام سلامت چشمگیرترین دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی است كه این حاصل زحمت ها و كوشش های همكاران ما در وزارت بهداشت است.
نمكی افزود: به عنوان یكی از سربازان نظام سلامت باید بگویم در حوزه سلامت آنچه داشتیم و حالا داریم، قابل مقایسه نیست و كارهایی انجام شده در حوزه سلامت، یك انقلاب بعد از انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: سال 57 پوشش واكسیناسیون در كشور 30 درصد بود كه امروز به 100 درصد رسیده و واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی از حدود یك هزار و 50 به 18 هزار مركز افزایش یافته است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اضافه كرد: سال 57 از هر یك هزار تولد زنده، 120 نوزاد به یك سالگی و 174 كودك به پنج سالگی نمی رسیدند اما امروز این شاخص ها به یك دهم كاهش یافته است.
نمكی اظهار كرد: در اوایل انقلاب هفت دانشكده پزشكی، 600 دانشجوی پزشكی و 14 هزار و 700 پزشك كه بیشتر خارجی بودند در كشور وجود داشت.
وی ادامه داد: اما امروز تعداد دانشكده های پزشكی به افزون بر 82 دانشكده، دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی به 6 هزار و 100 دانشجو و تعداد پزشكان به 140 هزار پزشك افزایش یافته است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: طرح تحول نظام سلامت یكی از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید است كه توسعه زیرساخت ها، افزایش دسترسی مردم به خدمات، كاهش پرداخت هزینه های كمرشكن سلامت، ماندگاری پزشكان در مناطق كمتر برخوردار، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و گسترش پوشش بیمه را دنبال می كند.
وی ادامه داد: ایران به یكی از كشورهای برتر منطقه در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تبدیل شده است.
وی تاكید كرد: سال آینده با كمك خدا و همراهی مردم و سازمانهای مردم نهاد تلاش می كنیم كه به پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی و همچنین حوادث جاده ای توجه ویژه كنیم زیرا این بیماری ها، تهدید جدی نظام سلامت هستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: بسیج همگانی برای مبارزه با فشار خون در سال آینده با مشاركت مردم و سازمانهای مردم نهاد راه اندازی می شود.
نمكی یادآور شد: از هر 100 بیمار، 40 نفر از بیماری فشار خون خود خبر ندارند و زمانی متوجه بیماری خود می شوند كه باید در بخش های مراقبت های ویژه بستری شوند.
وی گفت: بنابراین كمك به پیشگیری و كنترل فشار خون كه قاتل خاموش است، كمك به نظام سلامت و خود مردم است.
وی عنوان كرد: طرح تحول نظام سلامت در سال آینده ادامه می یابد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: ایجاد پانسیون برای پزشكان در مناطق محروم و كمتر برخوردار جهت ماندگاری بیشتر آنها در این مناطق یكی از اقدام هایی مورد توجه وزارت بهداشت است.
3219/6045