۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83248664
T T
۰ نفر
تجلي زيبايي هاي طبيعي در منطقه هاي نمونه گردشگري شاهرود

شاهرود - ايرنا - منطقه هاي نمونه گردشگري شاهرود سالانه هزاران گردشگر وارد شده به اين شهرستان را براي ديدن جاذبه هايشان به سوي خود مي كشانند.

به گزارش ايرنا، باستان شناسان بر اساس حفاري هاي به عمل آمده قدمت شاهرود را به هزارسال قبل از ميلاد مسيح تخمين مي زنند ، پوشش جنگل هاي هيركاني ، پناهگاه ها و زيستگاه هاي مهم حيات وحش، آب و هوايي دلپذير اين شهرستان محل هاي مناسبي براي ديدن گردشگران محسوب مي شوند. برخي از اين مناطق به دليل دارا بودن ويژگي هايي منحصر بفرد، از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع ستي و گردشگري به عنوان منطقه نمونه گردشگري معرفي شده اند كه در اين گزارش به صورت مختصر معرفي مي شوند.
* ** منطقه نمونه گردشگري جنگل ابر
يكي از مناطق مهم نمونه گردشگري شهرستان شاهرود جنگل ابر است كه در فاصله 40 كيلو متري شمال شرقي شاهرود قرار دارد . پوشش اين جنگل در ارتفاعات به صورت چمنزار و يا مرتع هاي داراي درخت و در پايين دست، جنگلي با گونه هاي متنوع است. در شيب شمالي بلوط و درشيب هاي جنوبي بيشتر درختان ارزشمند ارس را مي توان مشاهده كرد.
قرار گرفتن در ميان دو ناحيه آب و هوايي خزري و كويري ، موجب شده كه بيشتروقت ها مه سراسر منطقه را فرا گرفته و به همين دليل است كه به جنگل ابر معروف شده است.

***منطقه نمونه گردشگري جنگل اولنگ
عرصه جنگلي اولنگ در 85 كيلومتري شمال شاهرود واقع است و مهم ترين چشم اندازهاي منطقه براي جلب گردشگران وجود جنگل هايي با تركيب درختان جنگلي متفاوت و متنوع است.
درختان مرتفع و امكانات دسترسي آسان به محيط جنگل، تنوع جانوري و تنوع درختان ازجمله ويژگي هاي مهم گردشگري اين منطقه به شمار مي رود. اما آنچه كه سبب جذب گردشگران به اين منطقه مي شود، امكان دسترسي آسان به محيط جنگل و تنوع گونه هاي گياهي و جانوري است.

*** منطقه نمونه گردشگري خوش ييلاق
پناهگاه حيات وحش خوش ييلاق در شمال شرق شاهرود و جنوب شرق علي آباد در استان گلستان واقع شده و مساحت آن بيش از 150هزار هكتار است. اين پناهگاه از سال 64 به عنوان منطقه حفاظت شده حيات وحش معرفي شده است.
حدود 85 درصد از منطقه داراي اقليم نيمه خشك بود از لحاظ اقليمي در ميان دو اقليم متفاوت ايراني- توراني و منطقه هيركاني واقع و از تنوع وهيژه و ارزشمندي برخوردار است.
وجود چشم اندازهاي متفاوت طبيعي همچون جنگل، كوهستان، كوير و بيابان سبب شده تا اين منطقه داراي تنوع زيستي ارزشمندي شود و در جمع بي نظيرترين پناهگاه هاي حيات وحش كشور قرار گيرد.
***منطقه نمونه گردشگري قطري
منطقه قطري در بخش بسطام واقع شده و از مناطق نمونه نزديك روستاي ابر است. قطري در حاشيه جنوبي رشته كوه البرز قرار گرفته و آب و هواي كوهستاني سرد و معتدلي دارد و پوشش گياهي آن بيشتر درختچه اي است.
اين منطقه از مناطق به نسبت بكر استان سمنان بوده و چمشه هاي سارهاي متعدد و چشم اندازهاي زيبايي دارد.
***مجن و تنگه داستان
منطقه مجن در 35 كيلو متري شمال غرب شاهرود واقع است كه به دليل واقع شدن در ميان دو رشته كوه چالويي و شاهكوه داراي آب و هواي كوهستاني است.
دره هاي اطراف شهر مجن هر كدام زيبايي خاص خود را دارد، پيچ و در پيچ و در برخي نقاط نيازمند طناب و ابزار فني است .
تنگه داستان در دامنه جنوبي شاهكوه و در دامنه شمالي كوه چالويي واقع است، اين تنگه كه پيمايش كامل آن نيازمند ابزار و دانش سنگ نوردي است.
طول اين تنگه 2 كيلومتر و عرض آن پنج متر است و چهار آبشار بلند در تنگه وجود دارد، پنج تا 10متر ارتفاع دارد .
ارتفاع آبشار اصلي كه در ابتداي تنگه قرار دارد 12 متر است و در ميان 2 سنگ عظيم قرار دارد، اين تصور را در بيننده ايجاد مي كند كه سنگ ها در حال فرو افتادن است.

*** چشمه هفت رنگ
چشمه هفت رنگ در منطقه فرحزاد و در شمال شهر شاهرود و شمال شرق مجن واقع است.
چشمه هفت رنگ در دامنه جنوبي غربي رشته كوه شاهوار واقع است و پس از عبور از راه دسترسي به كف رودخانه، بوي گوگرد به طوركامل قابل استشمام و رنگ آب آن سبز لجني است.
براي بازديد از اين چشمه و آبشار هفت رنگ مسير شمالي را بايد پيش رفت و در دره چشمه هاي كوچك در حال جوشش است و به علت همراه داشتن املاح، رنگ هاي مختلفي بر وي سنگ ها ايجا شده است.
در صورتي كه آفتاب به كف دره بتابد تنوع رنگي بيشتري قابل مشاهده است، بعد از مدتي پياده روي به آبشاري به ارتفاع هفت متر مي رسيم كه به آبشار هفت رنگ معروف كه حاوي گوگرد است.
در اطراف چشمه هايي در حال جوشش است كه داراي مواد معدني حاوي جيوه است و از آن بخار متصاعد مي شود .
در تركيب آب رودخانه اصلي تركيب هاي گوگردي و سولفاته وجود دارد كه براي بهبودي بيماريهاي پوستي مي توان از آن بهره برد .
اين منطقه از ديرباز به دليل واقع شدن در مسير ارتباطي گرگان و شاهرود و داشتن آب و هواي خنك مورد توجه مسافران و مردم اطراف بوده است .
با وجود عرصه هاي بياباني در جنوب، مناطق شمالي شاهرود از نظر پوشش گياهي غني است، مي توان به گون، درمنه، ممرز، پلت، زبان گنجشك، زرشك، قيچ،گز، تاغ، بادام، ارس، بومادران و نسترن و ... را مشاهده كرد.
از نظر جانوري مي توان از خرس قهوه اي، پلنگ، كل، بز، آهو، يوز پلنگ، تشي، خرگوش، سمور، قوچ، ميش، گراز، روباه، شوكا، كبك، قرقاول، بلدرچين و شاهين نام برد.
حال در آستانه نوروز، معرفي اين چشم اندازهاي طبيعي زيبا فرصت خوبي را براي هموطنان فراهم مي كند تا با سفر به شهرستان شاهرود و بازديد از اين مناطق، خاطره خوشي را براي خود و خانواده هايشان رقم بزنند.
به گزارش ايرنا، شهرستان شاهرود با 240 هزار نفر جمعيت در 390 كيلومتري شمال شرق تهران با 1400 متر ارتفاع از سطح دريا قرار دارد، و با داشتن ويژگي هاي بسيار مهم طبيعي، معدني و به سبب جاي دادن پناهگاه هاي حيات وحش و مناطق حفاظت شده در دل خود به قاره كوچك و سرزمين پنج اقليم مشهور است.
به سبب تنوع اقليمي بسيار بالا در شاهرود گردشگران مي توانند با طي مسافت كوتاهي در حدود 45 كيلومترازاين شهرستان به سمت شمال به جنگل هاي هيركاني ابر با زيباترين چشم اندازها و طي همين مسافت به سمت جنوب به كويروزيبايي هاي منطقه چاه جام و در نهايت به طرود و نخلستان هاي آن برسند .
گوناگوني اقليم دركنارتنوع اقوام و گروه هاي مختلف قومي و زباني، ويژگي و قابليت توسعه گردشگري را در اين شهرستان رقم زده است و با قرار گرفتن در بين مسير تهران- مشهد و نيز همجواري با استان هاي مركزي و شمالي كشور يكي از مراكز اكوتوريسم ايران شناخته مي شود، وجود فرودگاه فعال، مركزيت راه آهن شمالشرق و پايانه مسافري در اين شهرستان ازجمله ابزار توسعه گردشگري محسوب مي شود.
شاهرود در تعطيلات نوروز ظرفيت پذيرش 150 هزار گردشگر را داراست. ظرفيت اقامت در تاسيسات گردشگري شهرستان بيش ازيك هزار و 500 تن در شبانه روز است. در طول سال نيز حدود يك ميليون گردشگر در چهار هتل، سه مهمانپذير، 36 اقامتگاه بوم گردي، 36 اقامتگاه مسافر و در مجموع بيش از 700 تخت هتلي اقامت مي كنند.
7359/6167