۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸
کد خبر: 83251951
T T
۰ نفر

بیا به دَرَك؛ نوروز در بلوچستان زیبا

۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۵۸
کد خبر: 83251951
بیا به دَرَك؛ نوروز در بلوچستان زیبا

چابهار- ایرنا- روستای ساحلی دَرَك در بخش زرآباد شهرستان كنارك واقع در جنوب سیستان و بلوچستان و در سواحل مكران از روستاهای بكر و زیبای گردشگری علاوه بر داشتن مردمانی مهربان و مهمان نواز از چهار نمونه ساحل صخره ای، ماسه ای، شنی و مرجانی در فاصله نزدیك به هم برخوردار است.

به گزارش ایرنا روستای دَرَك با داشتن بكرترین، پاك ترین و زیباترین ساحل ایران اسلامی و حتی جهان علاوه بر چهار نمونه ساحل یادشده از جنگل های حرا و خور باستانی گالك به طول 6 كیلومتر و وسعت 52 هكتار برخوردار است.
در این روستا مجموعه ‌ای از درختان چش، كرت(انجیرمعابد)، تپه های رمل سفید، نخل سبز رنگ و دریای نیلگون آبی در كنار هم قرار دارند.
غروب قرمزگونه خورشید از میان نخلستانها، دریا، رمل ها و جنگل بسیار زیبا و دیدنی است و رنگ های متفاوت غروب را با جابجا شدن چند دقیقه ای خورشید مشاهده خواهید كرد.
روستای دَرَك در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان و نزدیك مرز دریایی هرمزگان و در حوزه بخش زرآباد شهرستان كنارك واقع شده است.
گردشگران و مسافران از طریق هوایی بعد از انتخاب مقصد چابهار (فرودگاه كنارك) با پیمودن 135 كیلومتر و عبور از روستاهای كهیر به طرف زرآباد به روستای دَرَك خواهند رسید.
مسافرانی كه از سمت هرمزگان قصد سفر به چابهار را دارند بعد از طی مسیر 160 كیلومتری از جاسك به زرآباد به این روستای ساحلی زیبا می رسند.
تماشای زیبایی های این روستا هر گردشگری را به وجد می آورد و گذر زمان را فراموش و ساعتها محو تماشای مناظر بكر و طبیعت پاك آن می شود.
مشاهده سواحل ماسه ای بدون سنگ در كنار كوه، جنگل و نخلستان جذابیت خاصی به این منطقه بخشیده است.
دهیار روستای دَرَك كنارك در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمامی امكانات برای استقبال از مهمانان مهیا شده و در خانه های بومگردی هر شب توانایی پذیرش 300 نفر را داریم.
مرادبخش تاسه افزود: گردشگران در روستای درك از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند و این روستا با آب و هوای مساعد و جاذبه های فراوان یكی از مكان های خاطره انگیز برای گردشگران و مسافران نوروزی خواهد بود.
وی به پیشینه و وجه تسمیه درك اشاره كرد و افزود: دَرَك در زبان بلوچی به معنای سكونت در كنار درّه یا «دَرّگ» است كه بعدها به دَرَك مشهور شده است.
دهیار روستای دَرَك ادامه داد: دَرَك جاییست كه در چند متری دریا انواع درختان گرمسیری به ثمر نشسته و با حفر چاه 2 متری آب شیرین و زلال به دست می آید كه ساكنان محلی انواع هندوانه، ذرت، نخیلات و غیره را كشت و برداشت می كنند.
وی بیان كرد: تپه های ماسه ای چشم نواز، ساحل صخره ای، شنی و مرجانی، وجود كوه، جنگل و دریا در یك نقطه سبب حیرت گردشگران داخلی و خارجی شده است.
تاسه اظهار داشت: در واقع در هیچ منطقه ای نمی توان همه نوع ساحل را یكجا مشاهده كرد اما روستای درك از این نعمت برخوردار است.
وی بیان كرد: یكی از عجایب در روستای دَرَك وجود آب شیرین در چند متری دریاست كه سبب رویش جنگل و پوشش گیاهی انواع درختان گرمسیری شده است.
دهیار روستای درك گفت: این روستا هوای بهاری دارد و وزش بادهای موسمی و مونسون از اقیانوس سبب شده تا نسبت به مناطق دیگر هوای خنك تری داشته باشد.
وی تصریح كرد: علاوه بر وجود جذابیت های یاد شده در ساحل این روستا می توان موج سواری، قایق سواری، شنا و ورزش های آبی ساحلی را انجام داد.
تاسه افزود: روستای ساحلی دَرَك یك ژئوپارك(طبیعت بكر و بی نظیر) طبیعی است كه می توان آن را ثبت و برای نسل های آینده پاك و دست نخورده نگه داشت.
وی گفت: حفظ بافت بومی روستا یكی از اهداف و برنامه های مسئولان است تا با ایجاد زیرساخت های گردشگری و رفاهی به زیبایی های طبیعی موجود در آن دست برده نشود و هم چنان بكر باقی بماند.
دهیار روستای درك اظهار داشت: شن های كنار ساحل و تپه های ماسه ای و رمل های سفید برای دردهای عضلانی و استخوانی خاصیت درمانی دارد و خیلی از افراد صبح زود و زمانی كه آفتاب می تابد روی این شن ها دراز می كشند و یا در زیر خاك خودشان را تا نیمه چال كرده تا دردهای پا، استخوانی و كمردردشان را درمان كنند.
وی بیان كرد: گردشگران می توانند با ساحل پیمایی 6 كیلومتری از جذابیت های جنگلی، ساحل شنی، مرجانی، ماسه ای و بكر دیدنی درك لذت ببرند.
به گزارش ایرنا روستای دَرَك از توابع بخش زرآباد شهرستان كنارك(19 كیلومتری جُهلو مركز بخش زرآباد) با 405 نفر جمعیت و 104 خانوار، از شرق به روستای ساحلی جُد، از غرب به روستای پشتی از شمال به كوهستان و از جنوب به دریای مكران (عمان) وصل شده است.
3043**3213 **6081
۰ نفر