۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۵۷
کد خبر: 83255599
T T
۰ نفر

وزیر خارجه عراق: جولان اشغالی بخشی از خاك سوریه است

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۵۷
کد خبر: 83255599
وزیر خارجه عراق: جولان اشغالی بخشی از خاك سوریه است

بغداد – ایرنا – وزیر امور خارجه عراق در واكنش به تصمیم خودسرانه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا در الحاق جولان سوریه به رژیم صهیونیستی گفت كه جولان اشغالی بخش اصلی از خاك سوریه به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد علی الحكیم» ير حساب كاربری توئیتر خود نوشت كه عراق جولان اشغالی را بخشی اصیل از خاك سوریه می داند و باید براساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل به حاكمیت سوریه برگردد.
وی اضافه كرده است كه عراق با هرگونه توجیه برای الحاق جولان اشغالی به رژیم صهیونیستی مخالفت می كند.
واكنش محمد علی الحكیم به دنبال بیانیه رسمی سه روز قبل وزارت امور خارجه عراق كه با ادعاهای رییس جمهور آمریكا با الحاق جولان اشغالی به رژیم صهیونیستی مخالفت كرده بود، صورت گرفته است.
وزارت امور خارجه عراق اوائل هفته جاری (3 فروردین ماه) در بیانیه ای با اظهارات 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریكا مبنی بر مشروعیت بخشی به اشغال جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی مخالفت كرد.
در این بیانیه آمده بود كه وزارت امور خارجه عراق اظهارات اخیر آمریكا كه از جامعه جهانی خواسته تا حاكمیت رژیم اشغالگر اسراییل را بر جولان سوریه به رسمیت بشناسد دنبال كرده و اعلام می كند كه به شدت مخالفت این رویكرد است.
براساس بیانیه وزارت امور خارجه عراق، این گونه سیاست ها (آمریكا) به راه حل های بین المللی برای پایان بخشی به اشغال جولان سوریه و همچنین سرزمین فلسطین آسیب می رساند.
علاوه بر وزارت امور خارجه عراق، رهبران سیاسی این كشور نیز طی سخنرانی ها و بیانیه ها و توئیت هایی كه داشته اند مخالفت خود را با این تصمیم خودسر آمریكا اعلام مخالفت كرده اند.
آخرین این مواضع مربوط به «سید عمار حكیم» رهبر جریان حكمت ملی و «شیخ قیس خزعلی» دبیركل عصائب اهل الحق بود كه با تصمیم خودسرانه آمریكا به الحاق جولان سوریه به رژیم صهیونیستی ابراز مخالفت كرده اند.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال كرد.
كنست (پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسراییل اعلام كرد، هرچند براساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا روز پنجشنبه اول فروردین ماه در توئیتی اعلام كرد اینك زمان آن فرارسیده كه پس از 52 سال، واشنگتن به طور كامل حاكمیت اسراییل بر بلندی های جولان را به رسمیت بشناسد.
روسیه، ایران، تركیه، آلمان و بسیاری دیگر از كشورها با موضع ترامپ مخالفت كرده اند.
اقدام آمریكا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاكمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد كه دولت ترامپ، 24 اردیبهشت سال 1397 در اقدامی تحریك آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل كرد.
خاورم ** 4 ** 353 *1508