۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83258869
T T
۰ نفر

بابلسر ؛ شهر رودخانه و دريا براي گردشگران

۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83258869
بابلسر ؛ شهر رودخانه و دريا براي گردشگران

ساري - ايرنا -شهرستان بابلسر، از شهرهاي ساحلي در استان مازندران است كه لقب يكي از خوش آب و هواترين مناطق شمالي كشور را به خود اختصاص داده است. منطقه‌اي بسيار سرسبز و باطراوت كه طبيعت بكر و چشم‌اندازهاي زيبا و خارق‌العاده‌ آن چشم هر گردشگر تازه واردي را مجذوب و مسحور خود مي سازد.

به گزارش خبرنكار ايرنا، بابلسر در حاشيه بزرگترين درياچه جهان و سواحل زيباي آن قرار دارد و به سبب دوري از كوه و نزديكي به دريا با هواي بسيار معتدل، يكي از مهم ترين مناطق گردشگري و مهمان پذير كشور است كه از سوي سازمان ايرانگردي و جهانگردي به عنوان يك قطب بزرگ گردشگري برگزيده شده است.
يكي از دلايل جذابيت شهر بابلسر عبور رودخانه ' بابلرود ' از ميان اين شهر است كه به دليل دارا بودن امكانات رفاهي همچون قايق هاي تفريحي ، زيپ لاين و چايخانه هاي همجوار با اين رودخانه، در بين شهرهاي مازندران شهره است و از اين شهر به عنوان نگين گردشگري مركز و شرق مازندران نام مي برند.
برخورداري از اسكله ساحلي و سنگ هاي موج شكن در اطراف اسكله ، پارك شورا ، پارك وحش ، پل معلق بابلسر مربوط به دوره پهلوي اول و همچنين مكان هاي مذهبي تاريخي همچون بقعه بي بي روقيه و امامزاده ابراهيم بابلسر متعلق به قرن نهم هجري كه نشان از قدمت اين شهر دارد ، از ديگر مكان هاي ديدني و جذاب شهرستان بابلسر است.
يكي از زيبايي هاي شهرستان بابلسر وجود بازارچه قديمي و سنتي در قلب شهر است كه طراوت و زندگي را به شهر بخشيده است. در اين بازارچه انواع سبزي ، ترشيجات محلي و همچنين ماهي ها و پرندگان محلي ازجمله غاز و اردك و.. يافت مي شود .
'مشهد سر' نامي است كه در گذشته‌هاي دور بابلسر را بدان مي‌خواندند. برخي معتقدند كه به دليل حضور سر امامزاده ابراهيم (ع)، برادر امام رضا (ع) در اين شهر، به اين نام شهرت يافته است. در اين شهر مي‌توان آثار تاريخي و جاذبه‌هاي فوق‌العاده‌ي طبيعي را مشاهده كرد.
بابلسر يكي از اصلي ترين و پر گردشگر ترين شهرهاي استان مازندران است به طوري كه سالانه بيش از سه ميليرون گردشگر به اين شهر سفر مي كنند.
** پل معلق بابلسر
سازه‌اي متعلق به دوران حكومت پهلوي اول در شهرستان بابلسر و در خيابان پاسداران اين شهر شمالي قرار دارد كه امروزه يكي از جاذبه‌هاي گردشگري كشور تبديل شده است.
پل معلق بابلسر كه نام اين اثر تاريخي است، از جنس فلز به صورت معلق و در سال۱۳۱۳ پيش از وقوع جنگ جهاني دوم به همت كارشناسان كشور سوئد و آلمان احداث شد.
قرارگيري اين اثر تاريخي با طولي بالغ بر ۸۰ متر، ارتفاعي برابر با ۱۶ متر و عرض ۸ متر روي رود زيباي بابلرود ، زيبايي دو چنداني به آن بخشيده است و لقب نخستين پل ماشين‌رو را به خود اختصاص داده است.
ايستادن بر روي اين پل به همراه نسيم آرامش بخش درياي خزر كه از شمالگان مي وزد و عبور آرام آب روزخانه بابلرود حس بي نظيري است كه تجربه آن براي هر عشق سفري ضروري است.
** بازار روز و حس قديم قديما
بازار روز بابلسر يكي از معدود بازارهاي بومي و كهن مازندران است كه هنوز در ميان انبوهي از سازه هاي مدرن ، پرصلابت از هميشه حيات دارد.
اين بازارچه هنوز رنگ بوي گذشته را دارد و همچنان گذشته داد و ستد در اين بازارچه به شكل سنتي انجام مي شود.
فروش محصولات خانگي و دستاوردها و دست ساخته هاي زنان و مردان روستايي و حاشيه نشين هنوز هم ريشه اصلي و شاهرگ اقتصادي بازار روز بابلسر است.
در اين بازار از سبزي و ترشي جات محلي گرفته تا ماهيان صيد شده به دست صيادان بابلسري جلوه اي زيبا براي هر گردشگري به نمايش مي گذارد.
** رودخانه بابلرود و اسكله‌هاي قايقراني
قطعا رودخانه‌ي زيباي بابلرود يكي از اصلي‌ترين جاذبه‌هاي توريستي و گردشگري در بابلسر است كه باعث تفكيك اين شهرستان به دو قسمت شده است ، مكاني كه خوشبختانه با ايجاد امكانات و تسهيلات مناسب تفريحي در پيرامون آن، يكي از محبوب‌ترين مكان‌هاي تفريحي در اين شهرستان زيبا است.
پارك و فضاي سبزي كه پيرامون رودخانه ايجاد شده است در كنار اسكله‌هاي قايق‌راني، سفره‌خانه‌، رستوران‌ و كافي‌شاپ، زيبايي و محبوبيت اين منطقه را دو چندان كرده است.
اما آنچه از ديرباز اين رودخانه را بيش از هر رودخانه اي در كشور در بابلسر مشهور كرده است، وجود چاي خانه هاي درون رودخانه است كه بدون تجربه در اين چايخانه ها كسي نمي تواند تداعي حس آرامش ان را به كسي منتقل كند.
** پارك وحش بابلسر
در خيابان دريا، مجاورت مركز سرطان‌شناسي شهرستان بابلسر، يكي ديگر از مكان‌هاي ديدني بابلسر قرار گرفته است كه به صورت خصوصي اداره مي‌شود. در واقع اين جاذبه‌، 'پارك وحش' اين شهر ساحلي است كه مسئولان آن، حيواناتي همچون گرگ، شير، شتر، گوش‌سياه، خرس، ميمون و حيوانات ديگري را نگاه مي‌دارند.
**امامزاده ابراهيم (ع)
يكي از جاذبه‌هاي ارزشمند مذهبي در شهرستان بابلسر، آرامگاه مطهر امامزاده ابراهيم (ع) از فرزندان امام موسي (ع) است كه به 'ابوجواد' نيز شناخته مي‌شود. روايت است كه ايشان همراه با خواهرشان در بازار محله‌ مشهدسر مدفون شده‌اند. عمارت آرامگاه، ساختماني است به صورت هشت ضلعي كه گنبد آن به شكل هرمي با عظمت روي بناي بقعه سوار شده است.
قدمت آرامگاه امامزاده ابراهيم (ع)، نزديك به ۶ قرن است و به نظر مي‌رسد كه قدمت اين آرامگاه به قرن نهم هجري قمري باز ‌گردد و همين امر نشان از تاريخچه‌ي طولاني بابلسر دارد.
از ويژگي‌هاي اين بنا وجود درهاي نفيس و ارزشمند، صندوقي چوبي و كتيبه‌هاي متعدد است كه بر ارزش آن افزوده است.
** منطقه ساحلي 'ميرود'
منطقه نمونه گردشگري 400 هكتاري ' ميرود ' كه در دو كيلومتري شهر بهنمير از توابع بابلسر واقع شده است ، از جمله جاذبه هاي گردشگري و توريستي زيبا در استان مازندران است كه فضاي سرسبز و جنگلي همراه با پارك كودك در كنار دريا، زيبايي خاصي به اين منطقه بكر داده است. بهنمير كه در شهرستان بابلسر واقع شده‌ است
همچنين در اين منطقه براي شناي مسافران و استفاده آنها از آبهاي ساحل و جلوگيري از بروز هرگونه حوادث، دو طرح دريا براي آقايان و خانم ها براي فصل شنا با حضور تعدادي غريق نجات در نظر گرفته مي شود .
** منطقه توريستي 'كرفون'
كرفون در 13 كيلومتري شرق شهر بابلسر در جاده ساحلي به سمت ساري واقع شده است. منطقه اي بكر و زيبا با سواحلي شني و وسيع و دريايي تميز كه اين روزها كمتر در سواحل درياي خزر ديده مي شود.
همچنين سواحلي كم خطر به دليل اينكه هنوز پي شهرسازي به تن اين بخش از ساحل خزر نخورده و عاري از هر گونه ساخت و ساز زير آبي و يا جلبك هايي است كه ممكن است باعث غرق شدگي شود.
ساحلي ماسه اي كه فرصت خوبي براي كساني كه طالب آرامش هستند به همراه خواهد آورد. اين منطقه طي مصوبه دولت در سال 1387 به عنوان يكي از مناطق نمونه گردشگري شناخته شده است، كه به دليل دارا بودن منظره دريا و جنگل در كنار هم همواره مورد توجه گردشگران قرار دارد.
**روستاي گالشكلا
يكي از جاذبه‌هاي گردشگري در شهرستان بابلسر، روستاي زيباي گالشكلا در بخش ' بهنمير ' اين شهرستان است كه در فاصله‌ يك كيلومتري از آن قرار گرفته است.
اين منطقه از بابلسر را به نام بهشت دامداران مي‌خوانند. آب و هواي مطبوع، سرسبزي و نشاط طبيعت پيرامون روستا، چشم‌انداز زيبا و ديدني و ميهمان‌نوازي مردم روستا باعث شده است كه گردشگران و مسافران به اين ناحيه از شمال كشور سفر كنند.
**سد لاستيكي عرب خيل
يكي ديگر از تفرجگاه‌هاي محبوب و دوست‌داشتني بابلسر، در بهنمير قرار دارد كه به 'سد لاستيكي عرب خيل' شهرت يافته است.
پيرامون اين سازه‌ كه داراي طولي بالغ بر ۵۰ متر و ارتفاعي برابر با ۳ متر از سطح رودخانه است، داراي چشم‌اندازي زيبا و مناظري قابل توجه است كه امروزه به يكي از استراحتگاه‌هاي مناسب براي مسافران و گردشگران تبديل شده است.
جالب است بدانيد كه آب اين سد از رودخانه ' تلار' قائمشهر تامين مي شود كه از رشته‌كوه البرز سرچشمه گرفته و با عبور از شهرهاي سوادكوه ، قائمشهر و كياكلا، به سد عرب خيل در بهنمير سرازير شده و پس از طي كردن بخش‌هاي غرب، شرق و جنوب بهنمير، در ساحل ميرود وارد درياي خزر مي‌شود.
اينها بخشي از جاذبه هاي گردشگري بابلسر هستند كه سالانه ميليون ها گردشگر و مسافر را به سوي خود مي كشاند.
علاوه بر اين جاذبه ها، وجود انبوهي از فروشگاه هاي بزرگ و كوچك و رستوران ها و فست فود هاي بي نظير در حاشيه اين شهرستان، جنبه ديگر گردشگري بابلسر است كه هر مسافري را به سوي خود مي كشاند و ترافيك هاي عظيم اطراف بابلسر نيز گواه اين ادعا است.
9919/1654