۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83262804
T T
۰ نفر

25 هزار گردشگر از شهر تاريخي بلقيس ديدن كردند

۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83262804
25 هزار گردشگر از شهر تاريخي بلقيس ديدن كردند

بجنورد - ايرنا - مدير پايگاه ملي ميراث شهر تاريخي بلقيس اسفراين گفت: 25 هزار گردشگر نوروزي از ابتداي تعطيلات نوروز تاكنون از اين مجموعه تاريخي، به عنوان دومين بناي عظيم خشتي و گلي ايران، ديدن كرده اند.

عليرضا نجفي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سه تن از اين افراد گردشگران خارجي اروپايي بودند.
وي افزود: به علت نامساعد بودن شرايط جوي و بارش برف و باران و سرما، در تعطيلات نوروز امسال، بازديد مسافران و گردشگران از اين بناي بزرگ تاريخي در نخستين روزهاي نوروز با كاهش همراه بود.
نجفي با اشاره به استقبال خوب گردشگران از برپايي جشن نوروزگاه در داخل مجموعه تاريخي بلقيس گفت: بيشترين آمار بازديد گردشگران از شهر تاريخي بلقيس مربوط به روزهاي يازدهم و داوازدهم فروردين به دليل شرايط مناسب جوي در شهرستان بود.
شهر كهن اسفراين معروف به شهر بلقيس به عنوان دومين بناي عظيم خشتي و گلي ايران، پس از ارگ بم، شناخته مي شود كه در فاصله سه كيلومتري جنوب غربي شهر اسفراين در 60كيلومتري جنوب شرقي بجنورد قرار دارد.
اين شهر گستره اي 180 هكتاري دارد كه از لحاظ قدمت به استناد متون تاريخي، قبل از اسلام شكوفا بوده و در سال 31 هجري توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق يافته هاي باستان شناسي، قديمي ترين آثار استقرار در اين شهر به اواخر دوره ساساني مربوط مي شود و زندگي در آن تا پايان دوره صفويه ادامه داشته است.
معماري اين شهر به شيوه دوره ساساني است و مورخان و جغرافي دانان، اسفنديار پسر گرشاسب بنيانگذار اين شهر خوانده اند.
مجموعه بلقيس شامل ارگ و خندق پيرامون آن، شارستان، ويرانه هاي معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شيخ آذري، قسمت صنعتي شهر، آب انبار، كاروانسرا، مجموعه معروف به يخدان ها و يك گورستان وسيع در نزديكي دروازه شرقي آن است.
استقبال خوب گردشگران براي ديدن اين بناي عظيم تاريخي در ايام نوروز، آن را به پربيننده ترين اثر تاريخي و گردشگري استان خراسان شمالي تبديل كرده است.
اين مجموعه تاريخي به شماره 4497 در فهرست آثار ملي ثبت شده و با توجه به اهميت و غناي تاريخي آن در سال 1388 به عنوان پايگاه ميراث فرهنگي مصوب و فعاليت مطالعاتي، مرمتي و باستان شناسي آن آغاز شد.
5132/7189