۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۳۹
کد خبر: 83264139
T T
۰ نفر
وزيرخارجه تركيه: قرارداد اس400 با روسيه منعقد شد

تهران-ايرنا- مولود چاووش اغلو وزيرخارجه تركيه با اشاره به تهديد هاي آمريكا گفت كه قرارداد سامانه دفاع موشكي اس400 بين تركيه و روسيه نهايي شده و هيچ كس نمي تواند به آنكارا بگويد كه بين غرب و روسيه يكي را انتخاب كنيد.

به گزارش شامگاه چهارشنبه ايرنا به نقل از عربي24 چاووش اغلو در انديشكده واشنگتن به مناسبت هفتادمين سالگرد تاسيس پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو)تاكيد كرد: تركيه همچنان به قرارداد اس400 با روسيه با وجود فشارهاي دولت آمريكا پايبند و اين قرارداد نهايي شده است.
وزيرخارجه تركيه افزود: نمي توان تركيه را مجبور كرد بين غرب و روسيه يكي را انتخاب كند و آنكارا وارد چنين مسيري نخواهد شد.
اغلو همچنين گفت كه «واشنگتن اخيرا به تركيه موشك هاي پاتريوت را پيشنهاد كرده اما تضميني براي فروش نداده است».
آمريكا تهديد كرده است كه در صورت خريد اس400 از روسيه اين كشور را از دستيابي به تجهيزات جنگنده اف35 آمريكايي محروم خواهد كرد.
اغلو افزود: تركيه به آمريكا پيشنهاد تشكيل گروهي فني را داد تا مشخص كند كه آيا سيستم موشكي اس400 تهديدي براي جنگ افزارهاي آمريكا و ناتو هست يا نه؟
وي گفت: تركيه سيستم (اس400) را در نظام ناتو تلفيق نكرده است و خواستار تشكيل گروه فني هستيم تا اطمينان حاصل شود كه اس 400 خطري براي اف35آمريكا يا سيستم هاي ناتو ندارد.
آمريكا در واكنش به برنامه آنكارا براي خريد سامانه هاي دفاعي اس400، انتقال تجهيزات جنگنده رادارگريز اف35 به تركيه را متوقف كرد.
اين نخستين گام آمريكا در توقف فروش جنگنده هاي رادارگريز اف35 به تركيه به عنوان يكي از متحدان واشنگتن در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) است.
مقام هاي آمريكايي در روزهاي اخير به همتايان تركيه اي خود گفته بودند كه تجهيزاتي را كه براي ارسال جنگنده هاي اف35 لازم است، به اين كشور نمي فرستند.
ارسال تجهيزات آموزشي و همه محموله هاي بعدي مرتبط با اف35 به تركيه لغو شده است.
اختلاف آنكارا و واشنگتن براي ارسال جنگنده هاي اف35 به دليل برنامه تركيه براي خريد سامانه هاي دفاع موشكي اس400 از روسيه پيش آمده است.
آمريكا و متحدانش در ناتو نگران آن هستند كه تداوم توليد بخش هايي از اف35 و وجود اين جنگنده در تركيه و حضور همزمان كارشناسان روسيه براي فعاليت سامانه هاي اس400 سبب شود روس ها امكان شناسايي اين جنگنده ها در رادار اس400 را داشته باشند.
واشنگتن براي منصرف كردن آنكارا از خريد اس400، پيشنهاد فروش سامانه ضدموشك پاتريوت را كه مقرون به صرفه تر بود، داد، اما تركيه ضمن علاقه مندي به خريد اين سامانه، حاضر به انصراف از خريد اس400 نشد.
تنش هاي بين تركيه و آمريكا ممكن است تشديد شود و چنانچه آنكارا قرارداد خريد اس 400 را با روسيه امضا كند، تركيه احتمالا با تحريم هاي آمريكا مواجه خواهد شد.
شبك**شبد**9241**1708
۰ نفر