۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰
کد خبر: 83265529
T T
۰ نفر

دانشگاه فنی و حرفه‌ای 15 مركز رشد راه‌اندازی می‌كند

۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۵۰
کد خبر: 83265529
دانشگاه فنی و حرفه‌ای 15 مركز رشد راه‌اندازی می‌كند

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تشریح برنامه‌های این دانشگاه برای سال جدید از ایجاد 15 مركز رشد در مراكز دانشگاهی فنی و حرفه‌ای سراسر كشور و تغییر برنامه‌های درسی متناسب با نیاز بازار اشتغال خبر داد.

ابراهیم صالحی عمران روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: یكی از اصلی‌ترین سیاست‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای سال 98 ایجاد شركت‌های دانش‌بنیان، مراكز رشد و مراكز نوآوری است كه در همین راستا، 15 مركز رشد در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای سراسر كشور تاسیس می‌شوند.
وی با تاكید بر اینكه فنی و حرفه‌ای تنها دانشگاه ماموریت گراست، اظهار داشت: این دانشگاه به دنبال مدرك‌گرایی و تربیت دانش‌آموختگان بیكار نیست، بلكه اعتقاد به تولید و حضور در بازار كار دارد.
صالحی عمران افزود: در سال جدید ایجاد استارتاپ‌ها و مراكز رصد بازار كار را با همكاری معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال می‌كنیم.
وی همچنین در ادامه از حمایت دانشگاه فنی و حرفه‌ای از استادان و دانشجویان در تاسیس شركت‌های دانش‌بنیان خبر داد و عنوان كرد: شركت‌های دانش‌بنیان دانشگاه فنی را به اقتصاد و تولید نزدیك می‌كند، از این رو در نظر داریم از فعالان این بخش كه از نیروهای فعال به شمار می‌روند، حمایت كنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه از لزوم ورود دانشگاه‌ها به مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه سخن گفت و افزود: یكی از اصلی‌ترین مسائل آموزش عالی به ویژه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سیاست‌های كلان آموزشی خود، توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه است؛چرا كه دانشگاه‌ها در برابر نیازهای جامعه دارای مسئولیت اجتماعی هستند و باید پاسخگوی نیازهای جامعه و مردم باشند، از این رو توجه به وضعیت جامعه از تمام ابعاد از دیگر سیاست‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به شمار می‌رود.
صالحی عمران تاكید كرد: آگاهی از شرایط جامعه، دانشگاه‌ها را در برداشتن گام‌هایی به سوی توسعه و رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص ملی و تقویت تولید داخلی یاری می‌رساند، دانشگاه‌ها باید بر اساس این نگاه حركت كرده و دیدگاه‌های اقتصادی را وارد برنامه‌ریزی‌های خود كنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی در منابع اختصاصی درآمد را از دیگر سیاست‌های پیش روی این دانشگاه عنوان و تصریح كرد: افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه از طریق كارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌هایی است كه از سال گذشته آغاز شده و تاكنون ادامه دارد و درصدد هستیم هزار و 300 كارگاه فعال دانشگاه وارد حوزه تولید شوند تا از این راه فرصت‌هایی برای كسب درآمدهای مالی ایجاد شود.
‌** برنامه‌های درسی جدید برای ورودی‌های 98
صالحی عمران ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال جدید تلاش می‌كند فعالیت‌های خود را به تجاری‌سازی و اقتصاد نزدیك كند و در این زمینه تغییر برنامه‌های درسی را متناسب با بازار كار و شایستگی‌محوری با هدف اشتغال دانش‌آموختگان بیكار در دست اجرا دارد.
وی با تاكید بر اینكه برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها باید با نیاز اشتغال جامعه متناسب شود، عنوان كرد: در مهرماه سال 98 برنامه‌های درسی با سرفصل‌های جدید به دانشجویان در تناسب با بازار كار عرضه می‌شود.

** فنی و حرفه‌ای در سالی كه گذشت
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادامه به اقدامات انجام شده در این دانشگاه طی سال گذشته اشاره و عنوان كرد: دریافت مجوز برنامه‌ریزی درسی و آموزشی با هدف ایجاد تغییر و تحول برنامه های درسی و تاسیس دوره‌های آموزشی بلندمدت و كوتاه مدت از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته بود.
وی افزود: از آنجا كه عمده آموزش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای بر مبنای آموزش‌های مهارتی و عملی است، محیط كارگاهی و آزمایشگاهی برای دانشجویان بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم تجهیز این محیط ها، دانشجو از آموزش‌های مناسب و كارآمد فنی و حرفه‌ای دور می‌ماند، از این رو در سال گذشته 55 میلیارد تومان برای تكمیل و بازسازی كارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه هزینه شد.
صالحی عمران جذب بیش از هزار نیروی حق‌التدریس را از دیگر اقدامات سال گذشته عنوان كرد و گفت: سال گذشته نیروهای حق‌التدریس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ساماندهی و 340 پروژه عمرانی كه تا پیش از آن غیرفعال بودند، فعال شدند.
وی درباره توانمندسازی مربیان با برگزاری دوره‌های كارگاهی داخلی و خارجی افزود: بهسازی و توانمندسازی مربیان از دیگر برنامه‌های اجرایی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال گذشته بود كه با هدف توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای كشور انجام شد.
9283**1584** 1055