۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۲۸
کد خبر: 83265595
T T
۰ نفر
بازديد 1077 گردشگر نوروزي از موزه حمام ميرزا رسول در مهاباد

مهاباد - ايرنا - سرپرست اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مهاباد گفت: يكهزار و 77 گردشگر نوروزي از موزه مردم شناسي حمام ميرزا رسول اين شهرستان ديدن كردند.

غلامرضا عبده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: حمام ميرزا رسول يكي از اماكن تاريخي مهاباد و از جمله بناهاي اواخر دوره صفويه و اوايل دوره قاجاريه است كه به دليل شيوه خاص معماري، تزيينات داخلي و خارجي و آجرنماهاي زيباي آن از اهميت تاريخي زيادي در منطقه برخوردار بوده و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.
وي ادامه داد: اين موزه همه روزه از ساعت هشت تا 19 براي بازديد گردشگران مهيا شده است.
وي اظهار داشت: در 2 هفته گذشته بيش از يكهزار نفر از اين موزه و آثار تاريخي موجود در آن بازديد كردند كه شمار بازديد كنندگان از آن روز به روز در حال افزايش است .
وي گفت: در حال حاضر در موزه مردم شناسي حمام ميرزا رسول مهاباد، بيش از يكهزار قلم انواع آثار تاريخي و فرهنگي و مطالعاتي وجود دارد كه بخش مهمي از آنها توسط اقشار مختلف مردم فرهنگ دوست اين شهرستان به اين موزه اهدا شده است.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مهاباد بيان كرد: آثار موجود در اين موزه متعلق به دوره هاي مختلف تاريخي بوده و برخي از اشياء از قدمت سه هزار ساله برخوردار هستند.
به گزارش ايرنا حمام ميرزا رسول يكي از اماكن تاريخي مهاباد است كه پس از مرمت و بازسازي توسط اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي به موزه مردم شناسي تبديل شده است؛ اين بناي عظيم كه قدمت آن به اواخر دوره صفويه برمي گردد توسط شخصي به نام ميزرا رسول ساخته شده است.
اين حمام اكنون به موزه مردم شناسي تبديل و در آن جلوه هايي از فرهنگ غني و قديمي اين منطقه به نمايش گذاشته شده است و لباس ها و پوشش هاي مختلف مردانه و زنانه براي آيين هاي مختلف و متداول منطقه در آن به چشم مي خورد.
در قسمت ديگري از موزه انواع ابزار آلات و ادوات مورد استفاده در قديم در مشاغل مختلف كشاورزي، آهنگري، طبابت، پخت نان، سفالگري و مسگري و حتي ريسندگي و رنگرزي وجود دارد.
در قسمتي از موزه انواع ظروف سفالي، مسي و مفرغي و انواع سكه هاي قديمي كه در اين مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت مي گرفت و نام حاكمان دوران خود را به يادگار دارند، ديده مي شود.
در شهرستان مهاباد، آثار تاريخي و باستاني زيادي وجود دارد كه از آن جمله مي توان به مقبره هاي فخريگاه و بداق سلطان، معبد برده كنته، پردي سور (پل سرخ)، مسجد سور، حمام ميرزا رسول، حوضخانه هاي شاه و درويش، عباس آقا و رستم بيگ اشاره كرد.
اين شهرستان يكي از قطب هاي مهم گردشگري آذربايجان غربي و از مهمترين مقصدهاي گردشگري مهمانان نوروزي در شمال غرب كشور محسوب مي شود.
غار آبي تاريخي سهولان، درياچه سد مهاباد، تالابهاي بين المللي از جمله تالاب كاني برازان و قوپي باباعلي، بازارهاي سنتي، آثار تاريخي و قديمي، بازار تاناكورا و بازارچه هاي كالاهاي خارجي اين شهر از جمله مناطقي است كه گردشگران در سفر به مهاباد از آنها ديدن مي كنند.
مهاباد در 116 كيلومتري مركز آذربايجان غربي واقع شده است.
9903/7129